PdF:SZ6000 Úvod do pedagogiky a psycholog - Informace o předmětu
SZ6000 Úvod do pedagogiky a psychologie
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 2/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Jarmila Bradová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Bc. Šárka Hlaváčová (přednášející)
doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Josef Lukas, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Lucie Škarková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Tomáš Kohoutek, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Radek Pospíšil, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Gabriela Šimková (cvičící)
Mgr. Tereza Škubalová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Bc. Dagmar Husárová (pomocník) - Garance
- Mgr. Jarmila Bradová, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jarmila Bradová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SZ6000/01: St 9:00–10:50 učebna 50, J. Bradová, J. Lukas
SZ6000/02: St 11:00–12:50 učebna 50, J. Bradová, J. Lukas - Předpoklady
- !NOWANY( SZ6600 Introduction to Education and Psychology )
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 790 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 624/790, pouze zareg.: 2/790, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 2/790 - Mateřské obory/plány
- Anglický jazyk se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-AJ3S) (2)
- Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-CJ3S)
- Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Dějepis se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-DE3S)
- Francouzský jazyk se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-FJ3S) (2)
- Fyzika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-FY3S)
- Hlasová výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Hra na klavír se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Hudební výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-HV3S)
- Hudební výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Chemie se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-CH3S)
- Lektorství cizího jazyka - anglický jazyk (program PdF, B-SPE)
- Lektorství cizího jazyka - francouzský jazyk (program PdF, B-SPE)
- Lektorství cizího jazyka - německý jazyk (program PdF, B-SPE)
- Lektorství cizího jazyka - ruský jazyk (program PdF, B-SPE)
- Logopedie (program PdF, B-LOG)
- Matematika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-MA3S)
- Německý jazyk se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-NJ3S) (2)
- Občanská výchova a základy společenských věd se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-OV3S)
- Pedagogické asistentství anglického jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství českého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství dějepisu pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství francouzského jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství fyziky pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství hudební výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství chemie pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství křesťanské výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství matematiky pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství matematiky pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Pedagogické asistentství německého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství občanské výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství občanské výchovy pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Pedagogické asistentství přírodopisu pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství přírodopisu pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Pedagogické asistentství ruského jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství speciální pedagogiky pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství technické a informační výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství výchovy ke zdraví pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství výtvarné výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství zeměpisu pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství zeměpisu pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Přírodopis se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-PR3S)
- Ruský jazyk se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-RJ3S) (2)
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPD)
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPZP)
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SP3S)
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-TV)
- Technická a informační výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-TE3S)
- Učitelství praktického vyučování (jednooborový prezenční) (program PdF, B-OVP)
- Vizuální tvorba se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-VZ3S)
- Výtvarná výchova a vizuální tvorba se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-VV3S) (2)
- Výtvarná výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Základy společenských věd se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Základy společenských věd se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-TV)
- Zeměpis se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-ZE3S)
- Cíle předmětu
- Předmět slouží studentům k:
- základní orientaci při vstupu do rozsáhlé problematiky učitelské a asistentské profese.
Studenti porozumí základnímu obsahu a terminologii pedagogiky a psychologie tak, aby ji mohli používat nejen v navazujících předmětech, ale především při soustavné kultivaci svého profesního smýšlení.
Cílem předmětu je:- seznámit studenty se základními pojmy a teoriemi pedagogiky, obecné psychologie a psychologie osobnosti a jejich vývojem,
- ukázat vztahy pedagogiky a psychologie k ostatním společenskovědním oborům,
- naznačit možnosti využívaní pedagogických a psychologických poznatků v práci učitelů a asistentů pedagoga.
Absolvování tohoto kurzu je předpokladem ke studiu dalších pedagogických a psychologických disciplín. Ve dvouhodinových přednáškách se budou střídat přednášející z katedry pedagogiky a psychologie. - Výstupy z učení
- Na konci kurzu bude student schopen:
- rozumět základnímu obsahu a terminologií pedagogiky a psychologie,
- číst běžné pedagogické a psychologické texty pro pedagogy a tvořivě jim rozumět,
- odlišit poznatky akademické pedagogiky a psychologie od běžných lidových pedagogických a psychologických poznatků.
- Osnova
- Hlavní témata:
- 1. Pedagogika jako vědní obor. Determinanty výchovy a vzdělávání. Základní kategorie a pojmy.
- 2. Předmět psychologie a jeho vývoj. Podmíněnost psychiky. Vědomí, čití a vnímání.
- 3. Proces výchovy a vzdělávání. Vybrané modely výchovy a vzdělávání.
- 4. Pozornost, paměť, představivost. Myšlení, řešení problémů.
- 5. Pedagogické profese a jejich podstata. Reflexe a sebereflexe pedagoga. Profesní portfolio.
- 6. Myšlení a řeč. Inteligence, schopnosti. Tvořivost.
- 7. Žák ve škole. Charakteristika žáků (gender, sociální status,..).
- 8. Učení. Výsledky učení, druhy učení. Emoce.
- 9. Národní kurikulum a vzdělávací standardy. Škola jako instituce, organizace, pospolitost.
- 10. Osobnost – pojem, vymezení, struktura a dynamika. Motivace, potřeby.
- 11. Školský systém v České republice. Výsledky a efekty vzdělávání.
- 12. Stres, stresory, syndrom vyhoření, psychohygiena. Vůle a volní procesy, rozhodování.
- Doplňující informace:
- Průřezová témata
- 1. Edukační aspekty inkluze, diverzita (inkluze) z pohledu pedagogiky a psychologie.
- 2. Jak využívat poznatků z pedagogiky a psychologie.
- 3. Profesní portfolio pedagoga – charakteristika.
- Literatura
- povinná literatura
- PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. Šesté, aktualizované a do. Praha: Portál, 2017, 483 stran. ISBN 9788026212287. info
- VÁGNEROVÁ, Marie. Psychologie osobnosti. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2010, 467 s. ISBN 9788024618326. info
- Pedagogická encyklopedie. Edited by Tomáš Janík - Milada Rabušicová - Jan Průcha. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009, 935 s. ISBN 9788073675462. info
- PLHÁKOVÁ, Alena. Učebnice obecné psychologie. Vyd. 1. Praha: Academia, 2004, 472 s. ISBN 9788020014993. info
- VÁGNEROVÁ, Marie. Základy psychologie. Vydání první. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2004, 356 stran. ISBN 9788024608419. info
- PELIKÁN, Jiří. Výchova jako teoretický problém. 1. vyd. Ostrava: Amosium servis, 1995, 234 s. ISBN 80-85498-27-8. info
- doporučená literatura
- HARTL, Pavel a Helena HARTLOVÁ. Velký psychologický slovník. Vydání čtvrté, v Portál. Praha: Portál, 2010, 797 stran. ISBN 9788073676865. info
- PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 5. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2008, 322 s. ISBN 978-80-7367-416-8. info
- BLACK-HAWKINS, Kristine, Lani FLORIAN a Martyn ROUSE. Achievement and inclusion in schools. First published. London: Routledge, 2007, vii, 161. ISBN 9780415391986. info
- ATKINSON, Rita L. Hilgard's introduction to psychology. Edited by Carolyn D. Smith. 13th ed. Fort Worth: Harcourt College, 2000, xxiii, 768. ISBN 015508044X. info
- PAŘÍZEK, Vlastimil. Základy obecné pedagogiky. Praha: Pedagogická fakulta UK v Praze, 1996, 76 s. info
- Výukové metody
- přednáška
- Metody hodnocení
- písemný test (k absolvování předmětu je třeba 70 % správných odpovědí)
- Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/SZ6000