PdF:SZ6006 Výzkum v pedagogické praxi - Informace o předmětu
SZ6006 Výzkum v pedagogické praxi
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Katarína Zvončáková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Martin Fico (cvičící)
Mgr. Gabriela Šimková (cvičící)
Mgr. Jana Obrovská, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Oksana Yuriyivna Stupak, Ph.D., DrSc. (cvičící)
Mgr. Bc. Jakub Gyönyör (cvičící)
Mgr. Radek Pospíšil, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Lucie Škarková, Ph.D. (pomocník)
doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Tereza Škubalová, Ph.D. (pomocník) - Garance
- doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- každou lichou středu 16:00–17:50 učebna 50
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
SZ6006/02: každé sudé pondělí 14:00–15:50 učebna 22, K. Zvončáková
SZ6006/03: každé liché pondělí 16:00–17:50 učebna 27, K. Zvončáková
SZ6006/04: každé sudé pondělí 16:00–17:50 učebna 27, K. Zvončáková
SZ6006/05: každou lichou středu 12:00–13:50 učebna 64, M. Fico
SZ6006/06: každou sudou středu 12:00–13:50 učebna 64, M. Fico
SZ6006/07: každé liché úterý 13:00–14:50 učebna 22, J. Obrovská
SZ6006/08: každé sudé úterý 13:00–14:50 učebna 22, J. Obrovská
SZ6006/09: každý sudý čtvrtek 9:00–10:50 učebna 24, J. Obrovská
SZ6006/10: každý lichý čtvrtek 13:00–14:50 učebna 54, O. Stupak
SZ6006/11: každý sudý čtvrtek 13:00–14:50 učebna 36, O. Stupak
SZ6006/12: každý lichý čtvrtek 11:00–12:50 učebna 2, O. Stupak
SZ6006/13: každý sudý čtvrtek 11:00–12:50 učebna 24, G. Šimková
SZ6006/14: každý lichý čtvrtek 9:00–10:50 učebna 22, G. Šimková
SZ6006/15: každý sudý čtvrtek 9:00–10:50 učebna 22, G. Šimková
SZ6006/16: každé liché úterý 13:00–14:50 učebna 53, K. Vlčková
SZ6006/17: každé sudé úterý 13:00–14:50 učebna 53, K. Vlčková
SZ6006/18: každé liché úterý 15:00–16:50 učebna 53, K. Vlčková
SZ6006/19: každé sudé úterý 15:00–16:50 učebna 53, J. Gyönyör, K. Vlčková
SZ6006/20: každou lichou středu 14:00–15:50 učebna 53, M. Fico
SZ6006/21: každou sudou středu 14:00–15:50 učebna 53, M. Fico
SZ6006/22: Rozvrh nebyl do ISu vložen. K. Zvončáková - Předpoklady
- !NOWANY( SZ6606 Research in Education )
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Anglický jazyk se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-AJ3S) (2)
- Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-CJ3S)
- Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Dějepis se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-DE3S)
- Francouzský jazyk se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-FJ3S) (2)
- Fyzika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-FY3S)
- Hlasová výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Hra na klavír se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Hudební výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-HV3S)
- Hudební výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Chemie se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-CH3S)
- Lektorství cizího jazyka - anglický jazyk (program PdF, B-SPE)
- Lektorství cizího jazyka - francouzský jazyk (program PdF, B-SPE)
- Lektorství cizího jazyka - německý jazyk (program PdF, B-SPE)
- Lektorství cizího jazyka - ruský jazyk (program PdF, B-SPE)
- Matematika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-MA3S)
- Německý jazyk se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-NJ3S) (2)
- Občanská výchova a základy společenských věd se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-OV3S)
- Pedagogické asistentství anglického jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství českého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství dějepisu pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství francouzského jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství fyziky pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství hudební výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství chemie pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství křesťanské výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství matematiky pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství matematiky pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Pedagogické asistentství německého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství občanské výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství občanské výchovy pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Pedagogické asistentství přírodopisu pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství přírodopisu pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Pedagogické asistentství ruského jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství speciální pedagogiky pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství technické a informační výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství výchovy ke zdraví pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství výtvarné výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství zeměpisu pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství zeměpisu pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Přírodopis se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-PR3S)
- Ruský jazyk se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-RJ3S) (2)
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPD)
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SP3S)
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-TV)
- Technická a informační výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-TE3S)
- Učitelství praktického vyučování (jednooborový prezenční) (program PdF, B-OVP)
- Vizuální tvorba se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-VZ3S)
- Výtvarná výchova a vizuální tvorba se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-VV3S) (2)
- Výtvarná výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Základy společenských věd se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Základy společenských věd se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-TV)
- Zeměpis se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-ZE3S)
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je seznámit studenty s konkrétní podobou výzkumu, který je přínosný pro pedagogické pracovníky, jako jsou učitelé a asistenti pedagoga. Studenti budou vybaveni základními metodologickými znalostmi a dovednostmi potřebnými k úspěšné realizaci pedagogického výzkumu v praxi. Kurz se zaměřuje na praktickou aplikaci výzkumných postupů a jejich relevanci pro zlepšení výuky a vzdělávání ve školním prostředí.
- Výstupy z učení
- Student/ka bude po absolvování předmětu schopen/a:
1) Znát základní přístupy ke zkoumání edukační reality, zejména ke zkoumání chování a postojů aktérů školního vzdělávání a výsledků vzdělávání.
2) Naplánovat, zrealizovat a evaluovat jednoduchý projekt výzkumu, zejména akčního typu.
3) Provést systematickou rešerši v souvislosti s výzkumnou otázkou.
4) Navrhnout a odůvodnit vhodný design výzkumu, metody sběru dat, vzorek a postupy analýzy dat v rámci výzkumné otázky a následně tento plán zrealizovat v malém výzkumu.
5) Zpracovat data, interpretovat výsledky a představit je písemně i ústně v souladu pravidly normy APA. - Osnova
- Osnova přednášek
- 1) Výzkum ve vazbě na školní praxi: Přístupy, aktéři, účast ve výzkumu, data, využití výsledků. Designy a typy výzkumu: Kvalitativní, kvantitativní a smíšený výzkum. Akční výzkum. Příklady realizovaných výzkumů a jejich využití. Postup výzkumu. Systematická rešerše literatury, využití AI. Citační a publikační norma APA7.
- 2) Projekt výzkumu (výzkumný problém, otázka, hypotézy, proměnné a operacionalizace, výběr a velikost vzorku, volba metod sběru a analýzy dat). Struktura výzkumné studie (IMRAD). Přehled metod sběru dat. Validita, reliabilita.
- 3) Metody sběru dat: Rozhovor, pozorování, sběr dokumentů a produktů činnosti.
- 4) Kvalitativní analýza dat: Zpracování terénních poznámek a transkriptů. Kódování a interpretace dat – vybrané postupy.
- 5) Metody sběru dat: Dotazník, test, (kvazi)experiment.
- 6) Kvantitativní analýza dat: Tvorba datové matice a čištění dat. Základní deskriptivní statistika. Grafické zobrazení výsledků a interpretace.
- Osnova seminářů
- 1) Výzkum ve vazbě na školní praxi, jeho význam. Postup a projekt výzkumu, formulace výzkumné otázky a rešerše literatury s pomocí AI, norma APA.
- 2) Rozhovor: Tazatelské schéma a otázky, techniky dotazování, informovaný souhlas, záznam, transkripční pravidla, transkript.
- 3) Pozorování: Tvorba kategoriálních systémů a záznamových archů, videozáznam. Kvalitativní analýza dat.
- 4) Dotazník: Konstrukce položek, online sběr dat, tvorba datové matice, příprava dat.
- 5) Deskriptivní statistická analýza dat: Software, grafické zobrazení výsledků.
- 6) Prezentace a publikování výsledků výzkumu: IMRAD, APA, evaluace kvality výzkumu.
- Literatura
- povinná literatura
- Gavora, P., et al. (2010). Elektronická učebnica pedagogického výskumu. [online]. Univerzita Komenského. Dostupné z~http://www.e-metodologia.fedu.uniba.sk
- Švaříček, R. et al. (2014). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Portál.
- Citační a publikační norma APA7: https://pedagogika.phil.muni.cz/studium/citacni-norma-apa
- doporučená literatura
- Mareš, P., Rabušic, L., & Soukup, P. (2015). Analýza sociálně vědních dat (nejen) v SPSS. MU.
- Gavora, P. (2010). Úvod do pedagogického výzkumu (2. rozšířené vyd.). Paido.
- Hendl, J. (2023). Kvalitativní výzkum. Portál.
- Creswell, J. W., & Creswell, J. D. (2022). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (6. vyd.). Sage.
- Gall, J. P., Gall, M. D., & Borg, W. R. (2013). Applying educational research: How to read, do, and use research to solve problems of practice (6. vyd). Pearson.
- Pelikán, J. (2011). Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Karolinum.
- Chvál, M., Procházková, I., & Straková, J. (2015). Hodnocení výsledků vzdělávání didaktickými testy. ČŠI. Dostupné z: http://www.csicr.cz/cz/Aktuality/Hodnoceni-vysledku-vzdelavani-didaktickymi-testy
- Mezinárodní šetření TIMSS 2019: Národní zpráva. ČŠI. https://www.csicr.cz/cz/Aktuality/Mezinarodni-setreni-TIMSS-2019-Narodni-zprava
- Národní zpráva PISA 2022: https://www.csicr.cz/cz/Dokumenty/Publikace-a-ostatni-vystupy/Narodni-zprava-PISA-2022
- Dvořák, D., Starý, K., Urbánek, T., Chvál, M., & Walterová, E. (2011). Česká základní škola. Vícepřípadová studie. Karolinum.
- Vlčková, K., Lojdová, K., Lukas, J., Mareš, J., Šalamounová, Z., Kohoutek, T., Bradová, J., & Ježek, S. (2015). Z~posluchárny za katedru: Mocenské vztahy ve výuce studentů učitelství. Munipress. Dostupné z: https://munispace.muni.cz/index.php/munis
- Výukové metody
- Přednáška a seminář se konají vždy jednou za 14 dní, což znamená 6 setkání během semestru. Každé setkání trvá dvě vyučovací hodiny (50 + 50 minut). Semináře zahrnují skupinovou práci, individuální projekty, diskuse a prezentace domácích úkolů. Pro studenty je k dispozici interaktivní osnova s učebními materiály, která slouží k přípravě na výuku.
- Metody hodnocení
- • Studenti vypracovávají individuální portfoliový úkol, který odevzdávají v elektronické podobě v souladu s normou APA7 do odevzdávárny v učebních materiálech v IS. Úkol se odevzdává před posledním seminářem, přičemž dodržení termínu je podmínkou pro úspěšné splnění předmětu. Pokud je potřeba, je možné provést dvakrát opravu odevzdání úkolu. Pozdní odevzdání se považuje za opravný termín, který končí 10. ledna (úkol se odevzdává do složky pro opravné termíny).
• K absolvování předmětu je potřebná aktivní účast ve výuce, která zahrnuje přípravu na výuku, plnění průběžných úkolů, předcházející četbu k výukovým setkáním a aktivní zapojení do diskusí a aktivit. Student má právo na jednu neomluvenou neúčast.
• Pro úspěšné splnění předmětu je třeba úspěšně absolvovat znalostní test, který se koná na konci semestru. Studenti mohou test napsat i v případě, že dosud neodevzdali portfoliový úkol.
•Předmět má rozsah 4 kreditů ECTS, což odpovídá dle studijního řádu MUNI 100-120 hodinám práce. Z toho připadá 12 hodin na semináře, 12 hodin na přednášky a zbývajících 76-96 hodin je vyhrazeno pro přípravu na výuku, vypracování portfoliového úkolu a přípravu na test. - Informace učitele
- Studenti vyjíždějící na STÁŽ se registrují do seminární skupiny pro studenty na stáži ERASMUS. V rámci stáže či po ní plní portfoliový úkol a realizují test. S pokyny je kontaktuje vyučující. Předmět je možné splnit i v navazujícím semestru a také podobným kurzem v zahraničí.
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- SZ6606 Research in Education
!NOWANY(SZ6006)
- SZ6606 Research in Education
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/SZ6006