PdF:SZ6046 Pedagogicko-psychologická diag - Informace o předmětu
SZ6046 Pedagogicko-psychologická diagnostika v práci učitele
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 1/1/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Tomáš Kohoutek, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Dana Veselá, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jarmila Bradová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. et Mgr. Bc. Šárka Hlaváčová (cvičící)
Mgr. Jitka Jeklová (cvičící)
Mgr. Klára Jonášová (cvičící)
Mgr. Jana Obrovská, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Gabriela Šimková (cvičící)
doc. RNDr. Eva Trnová, PhD. (cvičící)
Mgr. Jana Veseláková (cvičící)
doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. et Mgr. Tomáš Mariánek (pomocník)
Mgr. Monika Nacházelová (pomocník)
Mgr. Hana Schulzová (pomocník)
Mgr. Oksana Yuriyivna Stupak, Ph.D., DrSc. (pomocník)
Mgr. Tereza Škubalová, Ph.D. (pomocník)
Bc. Eliška Bařina Barochová (pomocník) - Garance
- doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- každou sudou středu 16:00–17:50 učebna 50
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
SZ6046/02: každé sudé úterý 14:00–15:50 učebna 33, K. Jonášová, J. Veseláková
SZ6046/03: každou lichou středu 10:00–11:50 učebna 42, J. Kratochvílová, J. Mareš
SZ6046/04: každé sudé úterý 16:00–17:50 učebna 36, K. Jonášová, J. Obrovská
SZ6046/05: každou lichou středu 9:00–10:50 učebna 39, Š. Hlaváčová, D. Veselá
SZ6046/06: každou sudou středu 9:00–10:50 učebna 39, J. Jeklová, D. Veselá
SZ6046/07: každou lichou středu 11:00–12:50 učebna 39, Š. Hlaváčová, D. Veselá
SZ6046/08: každou sudou středu 11:00–12:50 učebna 39, J. Jeklová, D. Veselá
SZ6046/09: každou lichou středu 14:00–15:50 učebna 33, Š. Hlaváčová, K. Vlčková
SZ6046/10: každou sudou středu 14:00–15:50 učebna 33, J. Jeklová, D. Veselá
SZ6046/11: Rozvrh nebyl do ISu vložen. E. Trnová - Předpoklady
- !NOWANY( SZ6646 Educational and Psychological Assessment in Teaching Practice )
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Galerijní pedagogika a zprostředkování umění (program PdF, N-GAL2S)
- Hlasová výchova (program PdF, N-SS)
- Hra na klavír (program PdF, N-SS)
- Hudební výchova (program PdF, N-SS)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SPD)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SPD, směr Logopedie)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SPD, směr Ostatní pedie)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SPD, směr Více vad)
- Speciální pedagogika pro učitele základních a středních škol (program PdF, N-SP2)
- Učitelství anglického jazyka pro základní a jazykové školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství anglického jazyka pro základní školy (program PdF, N-AJ2) (2)
- Učitelství českého jazyka a literatury pro základní školy a se specializací na žáky s odlišným mateřským jazykem (program PdF, N-CJC2)
- Učitelství českého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, N-CJ2)
- Učitelství českého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství dějepisu pro základní školy (program PdF, N-DE2)
- Učitelství dějepisu pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství francouzského jazyka pro základní školy (program PdF, N-FJ2) (2)
- Učitelství fyziky pro základní školy (program PdF, N-FY2) (2)
- Učitelství fyziky pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství hudební výchovy pro základní a střední školy (program PdF, N-HV2S)
- Učitelství hudební výchovy pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství chemie pro základní školy (program PdF, N-CH2) (2)
- Učitelství chemie pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství matematiky pro základní školy (program PdF, N-MA2)
- Učitelství matematiky pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství německého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství německého jazyka pro základní školy (program PdF, N-NJ2) (2)
- Učitelství občanské výchovy pro základní školy (program PdF, N-OV2)
- Učitelství občanské výchovy pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství přírodopisu pro základní školy (program PdF, N-PR2)
- Učitelství přírodopisu pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství ruského jazyka pro základní školy (program PdF, N-RJ2) (2)
- Učitelství technické a informační výchovy pro základní školy (program PdF, N-TE2)
- Učitelství technické a informační výchovy pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství výchovy ke zdraví pro základní školy (program PdF, N-VZ2)
- Učitelství výtvarné výchovy a vizuální tvorby pro základní a střední školy (program PdF, N-VV2S) (2)
- Učitelství výtvarné výchovy pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství zeměpisu pro základní školy (program PdF, N-ZE2)
- Učitelství zeměpisu pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Vizuální tvorba (program PdF, N-SS)
- Výtvarná výchova (program PdF, N-SS)
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je umožnit budoucím učitelům zažít vybrané metody pedagogicko-psychologické diagnostiky na sobě samých a v konkrétních školních aplikacích.
Cílem je:- umět pracovat s informacemi, které se nabízí v průběhu výuky a ve škole
- umět získat další údaje, které jsou relevantní pro pochopení individuálních výukových specifik konkrétních žáků, screening běžných problémů i práci se školní třídou jako skupinou.
Jedná se o navazující kurz, kterému předchází úžeji koncipovaný kurz v bakalářském studiu.
Studenti se učí:- pracovat s daty dostupnými ve škole validním a reliabilním způsobem pro rozhodování a změny ve výuce a udržování či rozvíjení úspěšné výuky (evidence bassed instruction)
- identifikovat indikátory případných problémů, využít dostupná data či dosbírat potřebná
- zvolit si vhodný nástroj, vyhodnotit data a interpretovat je
- navrhnout opatření, evaluovat je
- na základě dat rozhodovat o diferenciaci a individualizaci ve výuce, podpoře specialistou, evaluaci efektivity vlastní praxe
- komunikovat výsledky kolegům, žákům, rodičům a specialistům.
- Výstupy z učení
- Na konci tohoto kurzu student:
- vysvětlí základní přístupy diagnostikování žáka ve třídě (či skupině) a na škole.
- formuluje cíl komplexnějšího diagnostického postupu, zvolí vhodné diagnostické nástroje a zdroje informací.
- zkonstruuje didaktický test či rozsáhlejší dotazník.
- získaná data analyzuje základními technikami, interpretuje výsledky, prezentuje je ústně a písemně srozumitelným způsobem kolegům, žákům a rodičům a navrhuje implementaci a opatření na individuální úrovni.
- Osnova
- Přednáška č. 1, seminář č. 1 (vyučuje psycholog)
- Přednáška:
- Využití diagnostiky v různých pracovních kontextech učitele a její cíle. Systém poradenství ve školství. Spolupráce s odborníky při diagnostikování žáků a hledání vhodných opatření na podporu jejich učení a rozvoje. Etika v diagnostickém procesu, etika práce s výsledky. Autodiagnostika v práci učitele.
- Seminář:
- Zadání portfoliového úkolu, požadavků na ukončení předmětu. Příklad inspirativní praxe a práce s ním: analýza procesu, spolupráce, výsledku a opatření. Práce s výsledky a jejich komunikace (individuální specifičnost).
- Přednáška č. 2, Seminář č. 2 (vyučuje pedagog)
- Přednáška:
- Diagnostika výsledků žáků. Přístupy k diagnostikování obtíží žáků v učení. Formativní hodnocení a hodnocení pro učení (assessment for/as learning). Žákovské prekoncepty a miskoncepty (concept cartoons, pojmové mapy).
- Seminář: Diagnostikování obtíží žáků prakticky. Příprava ústní zkoušky.
- Přednáška č. 3, seminář č. 3 (vyučuje pedagog)
- Přednáška:
- Diagnostika výsledků žáků. Školní didaktické testy (tvorba, operační struktura úlohy v návaznosti na cíle, ukázky dobrých a horších položek, výsledky a klasifikace). Využití testů pro formativní hodnocení. Strategie pro ústní a písemné zkoušení.
- Seminář:
- Tvorba didaktického testu, nebo ústní zkoušky a kritérií hodnocení.
- Přednáška č. 4, seminář č. 4 (vyučuje psycholog)
- Přednáška:
- Diagnostika chování žáků, diagnostika problémového chování: pozorování, diagnostika interakce, sebeposouzení žáky. Individuální výchovný plán. Role učitele jako kontaktní osoby v případě potíží s chováním, spolupráce se školním poradenským pracovištěm a dalšími specialisty (psycholog, psychoterapeut, středisko výchovné péče atd.) a práce s doporučením specialistů. Spolupráce s rodiči. Podpora žáků ve třídě. Předcházení problémům, intervence a prevence.
- Seminář:
- Práce s diagnostickými metodami (pozorování, rozhovor, analýza produktů činnosti, projektivní metody), a nástroji a tvorba individuálního výchovného plánu.
- Přednáška č. 5, diagnostika nadání
- Literatura
- povinná literatura
- Standardy pro pedagogické a psychologické testování. 1. české vyd. Praha: Testcentrum, 2001, 192 s. ISBN 8086471071. info
- HRABAL, Vladimír a Isabella PAVELKOVÁ. Jaký jsem učitel. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010, 239 s. ISBN 9788073677558. info
- Gavora, P. (1999). Akí su moji žiaci? Pedagogická diagnostika žiaka. Práca: Bratislava.
- MERTIN, Václav a Lenka KREJČOVÁ. Metody a postupy poznávání žáka : pedagogická diagnostika. Vyd. 1. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2012, 343 s. ISBN 9788073576790. info
- CHRÁSKA, Miroslav. Didaktické testy : příručka pro učitele a studenty učitelství. Brno: Paido, 1999, 91 s. ISBN 8085931680. info
- KUBISZYN, Tom. Educational testing and measurement : classroom application and practice. Edited by Gary D. Borich. 9th ed. Hoboken, NJ: Wiley, 2010, xv, 495. ISBN 9780470522813. info
- neurčeno
- BROOKHART, Susan M. a Anthony J. NITKO. Educational assessment of students. Eighth edition. NY: Pearson, 2019, xiv, 535. ISBN 9780134807072. info
- NITKO, Anthony J. a Susan M. BROOKHART. Educational assessment of students. Sixth edition. Harlow: Pearson, 2014, ii, 482. ISBN 9781292041025. info
- Výukové metody
- teoretická příprava
- skupinová diskuse
- domácí příprava
- četba
- Metody hodnocení
- Kritéria pro udělení zápočtu:
- splnění portfoliového úkolu - realizace diagnostické činnosti v praxi
- splnění dílčích úkolů zadávaných v semináři.
- Informace učitele
- Předmět je vázán na učitelskou praxi a je nezbytné ho plnit v rámci praxe. Předmět vyžaduje aktivní práci s žákem, spolupráci s vyučujícím v rámci praxe a aktivní prezentaci na kolokviu ve skupině.
- Student Erasmus programu: Student, jemuž je udělen ISP na Erasmus+ program se registruje do skupiny s názvem Erasmus. Samostatně studuje dle cílů, obsahu a pojmenovaných výstupů v sylabu předmětu. Pracují na splnění portfoliového úkolu. Pro vzájemné hodnocení portfoliového úkolu si vytvoří dvojici se spolužákem ze studijní skupiny Erasmus. Svůj portfoliový úkol vloží do odevzdávárny skupiny Erasmus. Student s uděleným ISP má právo na ukončení povinného nebo povinně volitelného předmětu i mimo zkouškové období, a to v průběhu semestru bezprostředně následujícím po semestru, v němž pobýval na zahraniční vysoké škole nebo na zahraniční pracovní stáži. Student se dohodne s vyučujícím na termínu ukončení předmětu.
- Studijní opora
- https://is.muni.cz/auth/el/ped/podzim2024/SZ6046/index-GFXtWM.qwarp
- Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/SZ6046