PdF:SZ6123 Asistentská praxe - asistent p - Informace o předmětu
SZ6123 Asistentská praxe - asistent pedagoga ve škole
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 0/0/5. 60 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Bc. Anna Kolářová, M.A. (přednášející)
Mgr. Alena Bendová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Lucie Škarková, Ph.D. (cvičící)
Bc. Eliška Bařina Barochová (pomocník)
Mgr. Bc. Jan Nehyba, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Alžběta Severová (pomocník)
doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D. (náhr. zkoušející) - Garance
- Mgr. Lucie Škarková, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Eliška Bařina Barochová
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SZ6123/01: Po 7. 10. 14:00–15:50 učebna 78, L. Škarková
SZ6123/02: Út 8. 10. 15:00–16:50 učebna 37, A. Bendová
SZ6123/03: Po 7. 10. 16:00–17:50 učebna 78, L. Škarková
SZ6123/04: Út 8. 10. 17:00–18:50 učebna 33, A. Bendová
SZ6123/05: Po 14. 10. 14:00–15:50 učebna 78, L. Škarková
SZ6123/06: Út 15. 10. 15:00–16:50 učebna 37, A. Bendová
SZ6123/07: Po 14. 10. 16:00–17:50 učebna 78, L. Škarková
SZ6123/08: Út 15. 10. 17:00–18:50 učebna 33, A. Bendová
SZ6123/09: Po 25. 11. 15:00–16:50 učebna 78, L. Škarková
SZ6123/10: Út 22. 10. 15:00–16:50 učebna 37, A. Bendová
SZ6123/11: Po 25. 11. 17:00–18:50 učebna 78, L. Škarková
SZ6123/12: Út 22. 10. 17:00–18:50 učebna 33, A. Bendová
SZ6123/13: Po 4. 11. 14:00–15:50 učebna 78, L. Škarková
SZ6123/14: Út 5. 11. 15:00–16:50 učebna 37, A. Bendová
SZ6123/15: Po 4. 11. 16:00–17:50 učebna 78, L. Škarková
SZ6123/16: Út 5. 11. 17:00–18:50 učebna 33, A. Bendová
SZ6123/17: Po 11. 11. 14:00–15:50 učebna 78, L. Škarková
SZ6123/18: Út 12. 11. 15:00–16:50 učebna 37, A. Bendová
SZ6123/19: Po 11. 11. 16:00–17:50 učebna 78, L. Škarková
SZ6123/20: Út 12. 11. 17:00–18:50 učebna 33, A. Bendová
SZ6123/22: Út 19. 11. 15:00–16:50 učebna 37, A. Bendová
SZ6123/23: Rozvrh nebyl do ISu vložen. L. Škarková
SZ6123/24: Po 7. 10. 15:00–16:50 učebna 70, A. Bendová
SZ6123/25: Po 7. 10. 17:00–18:50 učebna 22, A. Bendová
SZ6123/26: Rozvrh nebyl do ISu vložen. L. Škarková
SZ6123/27: Rozvrh nebyl do ISu vložen. A. Bendová - Předpoklady
- ( SZ6121 Asistentská praxe - doučování || SZ6122 Asistentská praxe - asistent pedagoga )&&!NOWANY( SZ6723 Practice Teaching Assistant - Teaching Assistant at School , SZ6126 Asistentská praxe - asistent pedagoga ve škole , SZ6726 Practice Teaching Assistant - Teaching Assistant at School )
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Anglický jazyk se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-AJ3S) (2)
- Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-CJ3S)
- Dějepis se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-DE3S)
- Francouzský jazyk se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-FJ3S) (2)
- Fyzika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-FY3S)
- Hudební výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-HV3S)
- Chemie se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-CH3S)
- Matematika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-MA3S)
- Německý jazyk se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-NJ3S) (2)
- Občanská výchova a základy společenských věd se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-OV3S)
- Pedagogické asistentství anglického jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství českého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství dějepisu pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství francouzského jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství fyziky pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství hudební výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství chemie pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství křesťanské výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství matematiky pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství matematiky pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Pedagogické asistentství německého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství občanské výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství občanské výchovy pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Pedagogické asistentství přírodopisu pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství přírodopisu pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Pedagogické asistentství ruského jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství speciální pedagogiky pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství technické a informační výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství výchovy ke zdraví pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství výtvarné výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství zeměpisu pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství zeměpisu pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Přírodopis se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-PR3S)
- Ruský jazyk se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-RJ3S) (2)
- Technická a informační výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-TE3S)
- Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-VZ3S)
- Výtvarná výchova a vizuální tvorba se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-VV3S) (2)
- Zeměpis se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-ZE3S)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je umožnit studentům seznámit se specifickými dovednostmi, jež jsou nezbytné pro činnost asistenta pedagoga ve škole. Během praxe budou studenti pracovat na konkrétních úkolech: společná příprava na výuku s učitelem, příprava pomůcek pro výuku, společná výuka ve třídě, diskuse výstupů učení u žáků, plánování a realizace vybraných pedagogických aktivit v rámci výukových jednotek ve škole. Konkrétní podobu úkolů si stanoví na začátku praxe se spolupracujícím učitelem ve škole. Úkoly budou souviset s činnostmi asistenta pedagoga v konkrétní třídě. Součástí výstupu je prezentace výsledků skupinové práce nebo individuální práce. Prezentace probíhá před skupinou studujících. Student si vyzkouší vést pedagogickou aktivitu ve školní třídě (ZŠ, SŠ) pod supervizí provázejícícho učitele. Student si vyzkouší tandemovou výuku dle domluvy s provázejícím učitelem.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu student:
• rozumí tomu, co obnáší proces podpory žáků se SVP;
• dokáže uspořádat cíle a zvolit si metody, které jsou vhodné v procesu doučování s ohledem na konkrétní dítě;
• dokáže komunikovat s pedagogem ohledně plánování, realizace a vyhodnocování pedagogických činností ve třídě;
• koordinuje práci jednoho žáka i skupiny žáků (i žáků se SVP) ve třídě
Student komunikuje individuálně s žákem a nebo se skupinou žáků na ZŠ nebo SŠ škole. Studující interaguje s žáky v pedagogických situacích. - Osnova
- Student v průběhu semestru provádí pedagogickou praxi, která spočívá v zastávání role asistenta pedagoga ve školní třídě.
- Praxe je souvislá 1 týden, optimálně 8 hodin denně. Celkem jde o 60 hodin, z toho 40 hodin přímo ve škole a 20 hodin věnovaných především přípravě a konzultacím.
- Aktuální informace a harmonogram praxí naleznete na webu katedry https://www.ped.muni.cz/pedagogika/praxe/bc-praxe/
- Mezi činnosti asistenta pedagoga mj. patří (Vejrochová, 2015):
- * individuální nebo skupinová podpora žáka/žáků se SVP v rámci vyučování přímo ve třídě;
- * individuální nebo skupinová podpora žáka/žáků v rámci vyučování mimo třídu (např. exkurze;
- * méně kvalifikované činnosti asistenta pedagoga s žáky bez SVP (např. dozor nad skupinovou prací, opakování osvojené látky;
- * pomoc při sebeobsluze a doprovod při pohybu během vyučování u žáků s těžšími formami zdravotního postižení;
- * společná příprava s učitelem na výuku;
- * doučování žáků;
- * komunikace s rodiči žáků;
- * konzultace s poradenským pracovníkem.
- Podle možností vybrané školy a potřeb pedagoga se student bude podílet na vybraných činnostech.
- Literatura
- povinná literatura
- JANÍK, Tomáš a Petr NAJVAR. Fred A. J. Korthagen - Jak spojit praxi s teorií: didaktika realistického vzdělávání učitelů. 1. vyd. Brno: Paido, 2011, 294 s. ISBN 978-80-7315-221-5. info
- doporučená literatura
- MORÁVKOVÁ VEJROCHOVÁ, Monika. Standard práce asistenta pedagoga. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4722-3.
- NĚMEC, Z., ŠÍMÁČKOVÁ-LAURENČÍKOVÁ, K., HÁJKOVÁ, V. Asistent pedagoga v inkluzivní škole. Praha: Karolinum 2014. ISBN 978-80-7290-712-0.
- NEHYBA, Jan, Bohumíra LAZAROVÁ, David A. KOLB, Fred A. J. KORTHAGEN, David BOUD, Peter JARVIS, Jennifer A. MOON, Jan KOLÁŘ, Saša DOBROVOLNÁ, Jakub ŠVEC a Josef VALENTA. Reflexe v procesu učení. Desetkrát stejně a přece jinak... 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 120 s. ISBN 978-80-210-6489-8. info
- KORTHAGEN, F. A. J. a Jos KESSELS. Linking practice and theory : the pedagogy of realistic teacher education. London: Routledge, 2008, xvi, 312. ISBN 9780805839814. info
- neurčeno
- Bradley, J. A co já s tím? Pedagogické úvahy a odborné postřehy asistenta pedagoga. Prostějov: Computer Media s.r.o., 2016.
- Výukové metody
- praxe ve školách, trénování pedagogických dovedností, reflektivní psaní
- Metody hodnocení
- Během praxe budou studenti pracovat na konkrétních úkolech, které si stanoví na začátku praxe se spolupracujícím učitelem ve škole. Úkoly budou souviset s činnostmi asistenta pedagoga v konkrétní třídě.
Metody hodnocení:
Student získá zpětnou vazbu na odvedenou pedagogickou činnost od spolupracujícího učitele ve škole. Vypracované písemné výstupy z praxe vloží do připravené aplikace v informačním systému. Výstupy:
• 1. Podepsaný Protokol o přijetí studenta na praxi
• 2. Zpracování kazuistiky a hodnocení dle kritérií;
• 3. Vyplnění checklistu: činnosti na praxi
• 3. Účast na skupinové reflexi - přihlášení přes IS
• 4. Vyplnění evaluačního dotazníku - Informace učitele
- Praxi vykonává student na škole dle vlastního výběru, ideálně v místě bydliště. Student si zajistí školu dle vlastního výběru s předstihem. Tato praxe není pro provázející učitele hrazena, při domlouvání praxe s učitelem a vedením školy se prokazujte Protokolem o přijetí na praxi (podepisuje ředitel školy a student) - formulář najdete ve Studijních materiálech a nebo na www stránkách Katedry pedagogiky - www.ped.muni.cz/pedagogika/praxe/bc-praxe/prez
Evidenci domluvené praxe na škole zapisuje student v ISu přes portál PRAXE (https://is.muni.cz/auth/praxe). Jak postupovat při zapisování viz návody (https://www.ped.muni.cz/pedagogika/praxe/navody-k-prihlaseni/), praxi vykonává po schválení administrátorem praxe.
Praxe probíhá souvisle 1 týden, konkr. optimálně 1 týden - 8 hodin denně. Praxe bude v termínu 2. - 13. 9. 2024.
Praxi je možné vykonat v jiném termínu pouze v těchto důvodu: a) pokud je student na zahraniční studijní nebo pracovní stáži a vrací se po 13.9., b) v případě nemoci, c) termín praxe koliduje s jinou povinnou praxí. Pokud se studenta týká některá z těchto výjimek, je třeba individuální domluva – student co nejdříve kontaktuje manažerku praxí Elišku Bařinu Barochovou na emailu barina@ped.muni.cz (do předmětu uveďte kód praxe, dále pak vypište Váš důvod, alternativní termín a název školy, kde máte praxi domluvenou).
Závazné jsou informace v interaktivní osnově předmětu. Pro aktuální informace a harmonogram k praxím sledujte také web Katedry pedagogiky – www.ped.muni.cz/pedagogika/praxe
Počet míst není omezen. V případě výjezdu na zahraniční studijní pobyt je třeba napsat e-mail garantce předmětu a dopředu se domluvit na výkonu praxe v zahraničí nebo stanovení individuálního termínu pro praktikování v ČR. Praxi je po předchozí domluvě možné absolvovat na zahraničním výjezdu. - Další komentáře
- Studijní materiály
- Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/SZ6123