SZc0057 Oborová didaktika matematiky 1

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/0/.4. 5 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Irena Budínová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jana Veseláková (přednášející)
Bc. Tereza Mikulášková (cvičící)
Garance
Mgr. Irena Budínová, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Irena Budínová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SZc0057/KombiSem01: Pá 11. 10. 14:00–16:50 učebna 21, Pá 15. 11. 14:00–15:50 učebna 37, I. Budínová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po absolvování disciplíny student:
• Rozumí vyučovaným obsahům – individuální přístup k žákům ve výuce matematiky, diferencovaná výuka matematiky, vzdělávání žáků nadaných, vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení, pojmotvorný proces žáků ve výuce aritmetiky, algebry a geometrie.
• Dokáže stanovovat cíle vyučovací hodiny a rozumí tomu, jak má ve výuce sledovat jejich naplnění.
• Orientuje se v přístupech ke vzdělávání matematiky klasických i alternativních.
• Reflektuje poznatky z praxe a propojuje je s matematicko-didaktickými poznatky.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu student je schopen:
• Volit adekvátně matematické úlohy vzhledem k potřebám žáka.
• Řešit tyto úlohy metodami odpovídajícími ročníku žáka a jeho matematickým schopnostem.
• Reflektovat poznatky z praxe a dávat je do souvislosti s teoretickými matematickodidaktickými poznatky.
• Respektovat žákův poznávací proces podle uznávaných pedagogicko-psychologických a didaktických teorií.
• Orientovat se v přístupech ke vzdělávání matematiky klasických i alternativních.
• Stanovovat cíle vyučovací hodiny matematiky.
Osnova
  • Matematika v kurikulu základní školy. Individuální přístup k žákům, zájmová činnost v matematice (1 hod.).
  • Vzdělávání žáků se specifickými vzdělávacími potřebami. Vzdělávání žáků s poruchami učení, vzdělávání žáků nadaných péče o žáky s problémy v matematice. (2 hod.).
  • Matematické soutěže, zájmová činnost (1 hod.).
  • Alternativní vzdělávací proudy v matematice (1 hod.).
Literatura
    povinná literatura
  • Rendl, M., Vondrová, N., Hřibková, L., Jirotková, D., Kloboučková, J., Kvasz, L., ... & Žalská, J. (2013). Kritická místa matematiky na základní škole očima učitelů. Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta.
  • Vondrová, N. (2019). Didaktika matematiky jako nástroj zvládání kritických míst v matematice. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta
  • Vondrová, N. (2020). Matematická slovní úloha: mezi matematikou, jazykem a psychologií. Charles University in Prague, Karolinum Press.
  • Budínová, I. (2018). Přístupy nadaných žáků 1. a 2. stupně základní školy k řešení některých typů úloh v matematice. Masarykova univerzita.
Výukové metody
Výklad, workshop, samostatná práce, konzultace, tvorba portfolia.
Metody hodnocení
Hodnoceno bude:
• Průběžná aktivní práce.
• Řešení zadaných úloh.
• Tvorba portfolia: Případové studie žáků nadaných, žáků s poruchami učení. Vzorové řešení matematické úlohy prostředky žáků různých ročníků.
Studijní opora
https://is.muni.cz/auth/el/ped/podzim2024/SZc0057/index.qwarp
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/SZc0057