PdF:SZc0057 Oborová didaktika matematiky 1 - Informace o předmětu
SZc0057 Oborová didaktika matematiky 1
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 0/0/.4. 5 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Irena Budínová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jana Veseláková (přednášející)
Bc. Tereza Mikulášková (cvičící) - Garance
- Mgr. Irena Budínová, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Irena Budínová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SZc0057/KombiSem01: Pá 11. 10. 14:00–16:50 učebna 21, Pá 15. 11. 14:00–15:50 učebna 37, I. Budínová
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Cíle předmětu
- Po absolvování disciplíny student:
• Rozumí vyučovaným obsahům – individuální přístup k žákům ve výuce matematiky, diferencovaná výuka matematiky, vzdělávání žáků nadaných, vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení, pojmotvorný proces žáků ve výuce aritmetiky, algebry a geometrie.
• Dokáže stanovovat cíle vyučovací hodiny a rozumí tomu, jak má ve výuce sledovat jejich naplnění.
• Orientuje se v přístupech ke vzdělávání matematiky klasických i alternativních.
• Reflektuje poznatky z praxe a propojuje je s matematicko-didaktickými poznatky. - Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu student je schopen:
• Volit adekvátně matematické úlohy vzhledem k potřebám žáka.
• Řešit tyto úlohy metodami odpovídajícími ročníku žáka a jeho matematickým schopnostem.
• Reflektovat poznatky z praxe a dávat je do souvislosti s teoretickými matematickodidaktickými poznatky.
• Respektovat žákův poznávací proces podle uznávaných pedagogicko-psychologických a didaktických teorií.
• Orientovat se v přístupech ke vzdělávání matematiky klasických i alternativních.
• Stanovovat cíle vyučovací hodiny matematiky. - Osnova
- Matematika v kurikulu základní školy. Individuální přístup k žákům, zájmová činnost v matematice (1 hod.).
- Vzdělávání žáků se specifickými vzdělávacími potřebami. Vzdělávání žáků s poruchami učení, vzdělávání žáků nadaných péče o žáky s problémy v matematice. (2 hod.).
- Matematické soutěže, zájmová činnost (1 hod.).
- Alternativní vzdělávací proudy v matematice (1 hod.).
- Literatura
- povinná literatura
- Rendl, M., Vondrová, N., Hřibková, L., Jirotková, D., Kloboučková, J., Kvasz, L., ... & Žalská, J. (2013). Kritická místa matematiky na základní škole očima učitelů. Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta.
- Vondrová, N. (2019). Didaktika matematiky jako nástroj zvládání kritických míst v matematice. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta
- Vondrová, N. (2020). Matematická slovní úloha: mezi matematikou, jazykem a psychologií. Charles University in Prague, Karolinum Press.
- Budínová, I. (2018). Přístupy nadaných žáků 1. a 2. stupně základní školy k řešení některých typů úloh v matematice. Masarykova univerzita.
- Výukové metody
- Výklad, workshop, samostatná práce, konzultace, tvorba portfolia.
- Metody hodnocení
- Hodnoceno bude:
• Průběžná aktivní práce.
• Řešení zadaných úloh.
• Tvorba portfolia: Případové studie žáků nadaných, žáků s poruchami učení. Vzorové řešení matematické úlohy prostředky žáků různých ročníků. - Studijní opora
- https://is.muni.cz/auth/el/ped/podzim2024/SZc0057/index.qwarp
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/SZc0057