PdF:SZc0072 Oborová didaktika výtv.vých. 1 - Informace o předmětu
SZc0072 Oborová didaktika výtvarné výchovy 1
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 0/0/.4. 5 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- doc. PaedDr. Hana Stehlíková Babyrádová, Ph.D. (přednášející)
Bc. Tereza Mikulášková (cvičící) - Garance
- doc. PaedDr. Hana Stehlíková Babyrádová, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PaedDr. Hana Stehlíková Babyrádová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Cíle předmětu
- Seznámení s hlavními proudy v historii a současnosti teorie a praxe výtvarné pedagogiky. Studium děl vybraných osobností. Artefiletika a prožitková pedagogika – cíle, metody, praktické postupy.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu student je schopen:
1. Definovat smysl výtvarné výchovy
2. Porozumět dětskému a studentskému výtvarnému projevu
3. Pracovat samostatně na plánech pro výuku výtvarné výchovy - Osnova
- Výtvarní umělci a „dětské umění“ (umění moderny, postmoderny a současné umění – paralely mezi uměním a dětským výtvarným projevem a vizuálními projevy dospívajících, komentované příklady, významové interpretace). (1 hod.)
- Psychologické a pedagogické aspekty dětského výtvarného projevu v kontextu současné multimediality a postprodukce. Výtvarný projev dítěte nebo studenta – nové motivační zdroje, kombinace virtuálního a reálného. Komentované příklady z dobré praxe. (1 hod.)
- Charakteristika vybrané osobnosti teorie a praxe výtvarné výchovy – aktuální poselství a nadčasové přesahy z textů vybrané osobnosti. Knižní a časopisecké publikace – reflexe díla osobnosti. (1 hod.)
- Kazuistiky deseti vybraných dětských prací (osnova kazuistiky viz dále, výběr prací lze omezit na materiálové produkty, ale je možno jej zaměřit i na produkty vytvořené digitálními technikami). (1 hod.)
- Projevy umění art brut, spontaneita a expresivita ve výtvarné práci dítěte nebo studenta (srovnávací studie vybraných autorů). (1 hod.)
- Literatura
- povinná literatura
- STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, Hana. Obrazy příběhů – příběhy obrazů: (výzkum fenoménu Stránka 50 z 215 narativnosti v obrazech autorů s mentálním postižením). Brno: Masarykova univerzita, 2011. 110 s. ISBN 978-80-210-5734-0.
- STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, Hana. Rituál, umění a výchova. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2002. 351 s. Spisy Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity v Brně; sv. 83. ISBN 80-210-3029-1. doporučená
- STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, Hana, ed. a HAVLÍČEK, Jiří, ed. Spiritualita: fenomén spirituality z pohledu filozofie, religionistiky, teologie, literatury, teorie a dějin umění, pedagogiky, sociologie, antropologie, psychologie a výtvarných umělců: sborník tran
- STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, Hana. Symbol v dětském výtvarném projevu. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1999. 132 s. ISBN 80-210-2079-2.
- STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, Hana a kol. Trasy: výzkum historických a inovativních aspektů umění a edukace. Vydání první. Brno: Masarykova univerzita, 2014. 255 stran. ISBN 978-80-210-7544-3.
- fakulty Masarykovy univerzity; sv. č. 113. ISBN 978-80-210-4593-4.
- ROESELOVÁ, Věra. Didaktika výtvarné výchovy. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2003. 56 s. Texty pro distanční studium. ISBN 80-7290-121-4.
- HOSMAN, Zdeněk. Didaktický skicář: výtvarné činnosti ve výtvarné výchově. 1. vyd. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2007. 94 s. ISBN 978-80-7394-001-0
- READ, Herbert Edward. Art and Society. 4th Ed. London: Faber and Faber, 1967. 152 s. obr. příl.
- LOWENFELD, Viktor a BRITTAIN, W. Lambert. Creative and mental growth. 1st Print. New York: Macmillan, 1964. 412 s
- VALACHOVÁ, Daniela. Povedzme to farbami: multikultúrna výchova a jej možnosti vo výtvarnej výchove. V Tribunu EU vyd. 1. Brno: Tribun EU, 2009. 146 s. ISBN http://babyradovahana.cz/
- Výukové metody
- Metody jsou zaměřeny na tyto cíle:
• Žák rozumí vyučovaným obsahům, dále se v nich rozvíjí a zprostředkovává je účastníkům podle jejich vzdělávacích potřeb;
• poznává účastníky vzdělávacího programu a jejich vzdělávací potřeby a nastavuje s ohledem na ně cíle výuky;
• vede výuku tak, aby umožňovala každému účastníkovi aktivně se zapojit a maximálně rozvíjet jeho či její profesní kompetence učitele;
• podporuje u účastníků motivaci k učení a rozvoji v roli učitele a reaguje na jejich potřeby;
• vytváří bezpečné prostředí pro učení a vede účastníky ke spolupráci a vzájemnému respektu;
• vhodně pracuje s digitálním i fyzickým prostředím pro učení; • hodnotí na základě kritérií a převážně formativně, to zejména znamená, že účastníkům poskytuje a také od nich přijímá zpětnou vazbu a vede k tomu také účastníky;
• spolupracuje s dalšími kolegy vzdělavateli (vč. provázejících2 a uvádějících učitelů) na výuce a podpoře konkrétních účastníků;
• reflektuje svou výuku na základě důkazů o učení účastníků; • s oporou o reflexi výuky utváří své sebepojetí v roli vzdělavatele budoucích učitelů a řídí svůj další profesní rozvoj;
• odpovědně pracuje s informacemi a digitálními nástroji, vede účastníky k demokratickým hodnotám a jedná v souladu s profesní etikou;
• a pracuje na svém duševním zdraví a psychohygieně. - Metody hodnocení
- Portfolio
Obsahuje písemné přípravy alespoň 5 vyučovacích hodin praxe, b) písemný rozbor průběhu a výsledku vyučovacích hodin uvedených v písmenu a) na základě reflexe s učitelem, který vedl praxi, c) písemné závěrečné hodnocení praxe účastníka studia učitelem, který vedl praxi, a d) sebehodnocení v profesních kompetencích (dle Kompetenčního rámce absolventa či absolventky učitelství či jeho části nebo podle z něj odvozeného sebehodnotícího nástroje) e) další doklady, pokud jsou uvedeny v akreditaci vzdělávacího programu. Mezi další doporučené součásti portfolia patří: f) seznam odborné literatury zejména z oblasti výtvarné pedagogiky, kterou účastník použil pro přípravu a výkon praxe, g) anonymizované výstupy práce žáků vytvořené během praxe (dokumentaci o průběhu pedagogické praxe; jedná se o podklady využitelné zejména v průběhu reflexe těchto hodin). V portfoliu jsou uvedena dále specifika cílů výtvarné výchovy, materiální a prostorové nároky na výuku - Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/SZc0072