PdF:TI9010 Výroba pomůcek speciální ped. - Informace o předmětu
TI9010 Výroba pomůcek pro speciální pedagogy
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 0/2/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Jitka Šťastná (cvičící)
Mgr. Petr Vybíral, Ph.D. (cvičící) - Garance
- Mgr. Petr Vybíral, Ph.D.
Katedra technické a informační výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jitka Šťastná
Dodavatelské pracoviště: Katedra technické a informační výchovy – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- TI9010/01: Čt 8:00–9:50 učebna 47, J. Šťastná
TI9010/02: Rozvrh nebyl do ISu vložen. J. Šťastná - Předpoklady
- !FAKULTA(FI) && !FAKULTA(FSS) && !FAKULTA(ESF)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 80 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 77/80, pouze zareg.: 6/80, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/80 - Mateřské obory/plány
- Technická a informační výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-TE3S) (2)
- Učitelství technické a informační výchovy pro základní školy (program PdF, N-TE2) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem tohoto kurzu je představit účastníkům širokou škálu rukodělné tvorby pomůcek, které budou moci využít ve svém praktickém životě.
Kromě seznámení účastníků s různými typy materiálů a pracovními postupy i nástroji se společně pustíme v každé lekci do výroby jednoho typu pomůcky, přičemž si představíme různé možnosti použití včetně pár tipů pro domácí využití a alternativní způsoby výroby. - Výstupy z učení
- Po absolvování kurzu bude účastník schopen rozeznat a využít materiály na bázi dřeva vhodné pro výrobu vlastních i komerčních pomůcek. Současně s tím si osvojí základní postupy, nástroje a zařízení z oblasti dřevozpracujícího průmyslu. Účastník kurzu bude následně schopen vytvořit si pomůcku i v domácích podmínkách.
- Osnova
- ÚVODNÍ LEKCE + PRAKTICKÁ TEORIE - typy materiálů, obchody
- VÝROBA pomůcek dle aktuálního harmonogramu v interaktivní osnově
- možné výrobky: geoboard, vázací tkaničková pomůcka, hmatové pexeso, balanční hra, story cubes, měkké / tvrdé kostky na rozeznávání slabik, kolíková barevná vkládačka a další projekty.
- Literatura
- BAZALOVÁ, Barbora. Didaktické pomůcky pro rozvoj jemné motoriky u dětí s Downovým syndromem. Pomůcky vyráběné pod supervizí ve spolupráci se studenty MU pro účely prezentace při výuce. Brno: Masarykova univerzita, 2011. info
- BAZALOVÁ, Barbora. Didaktické pomůcky pro žáky s autismem. APLA-JM, Kociánka, ZŠ Štolcova 16, Brno, 2008. info
- PRESSFREUNDOVÁ, Simona. Didaktické pomůcky pro 1. stupeň základních škol. Edited by Ivan Škára. 1998, 70 s. info
- TROJANOVÁ, Jana. Pomůcky pro rozvoj matematických schopností pro děti v mateřské škole. 1983, 101 s. info
- Výukové metody
- společná práce na výrobcích v prostorách technických dílen
frontální výuka, skupinová výuka, mastery learning, individuální výuka, společná diskuze, vzájemné hodnocení, konzultace - Metody hodnocení
- Po prostudování interaktivní osnovy je třeba k získání zápočtu odevzdat dvě seminární práce v podobě vytvořených komplexních manuálů k vlastním pomůckám doplněné o práci s pomůckou a oblasti rozvoje člověka, ke každému tomuto manuálu je třeba připojit také fotografii vlastního výrobku - konkrétně pomůcky (jakákoliv pomůcka Vámi vytvořená nebo zhotovená pomůcka užívaná ve škole či zařízení s dětmi). Tyto seminární práce si studenti navíc vzájemně v předmětu hodnotí pomocí tzv. Vzájemného hodnocení. V rámci předmětu probíhá praktická výuka a také průběžné konzultace.
- Informace učitele
- https://is.muni.cz/auth/el/ped/podzim2023/TI9010/index.qwarp
Odkaz na interaktivní osnovu předmětu. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2024, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/TI9010