PdF:XTV11 Zdravotní problematika dětskéh - Informace o předmětu
XTV11 Zdravotní problematika dětského věku
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 1/0/1. 8 hodin. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- PhDr. Mgr. Lenka Adámková, Ph.D. (přednášející)
PaedDr. Hana Janošková, Ph.D. (přednášející)
doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D. (přednášející) - Garance
- PaedDr. Hana Janošková, Ph.D.
Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Andrea Špačková
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- XTV11/KombiPred01: Pá 20. 9. 18:00–19:50 učebna 30, Pá 27. 9. 12:00–13:50 učebna 30, Pá 29. 11. 16:00–17:50 učebna 35, Pá 13. 12. 8:00–9:50 učebna 50, H. Janošková
XTV11/PrezPred01: Po 16:00–17:50 učebna 30, H. Janošková - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro mateřské školy (program PdF, B-MS) (2)
- Učitelství pro mateřské školy (program PdF, B-PMP)
- Cíle předmětu
- K základním cílům předmětu patří návaznost na poznatky o stavbě a funkci lidského organismu, podání přehledu základních infekčních onemocnění a důležitých neinfekčních chorob hromadného výskytu v dětském věku (srdečně-cévní a nádorová onemocnění, cukrovka, alergie), základy patofysiologie, epidemiologie, hygieny, prevence a první pomoci. Předmět přináší syntetické informace z oblasti teoretických, preklinických i klinických medicínských oborů upravené pro potřeby posluchačů pedagogické fakulty. Tyto poznatky jsou skloubeny se zásadami dobré pedagogické praxe, aplikovány na období předškolního věku s důrazem na samostatné a zodpovědné rozhodování pedagoga v případě ohrožení zdraví či života dítěte, komunikaci s dalšími specialisty v týmu, jenž o dítě pečuje. Důraz je kladen na holistické pojetí zdraví a včasné rozpoznání jeho poruch, preventivní opatření, hygienu pedagogického procesu, spolupráci s dalšími odborníky v zájmu dítěte, omezení rizik spojených s pobytem dítěte v předškolním školním zařízení.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu je student schopen:
mít základní představu o anatomii a fysiologii lidského organismu jako celku i jeho jednotlivých systémů;
porozumět vybraným infekčním a neinfekčním patologickým procesům;
pochopit smysl preventivních opatření a řadu z nich bude schopen realizovat;
poskytnout základy laické první pomoci. - Osnova
- Sylabus přednášek:
- 1. Základní terminologie a vymezení oboru, zdraví a jeho determinanty.
- 2. Dítě a prostředí, dědičnost, životní podmínky, úloha faktorů prostředí.
- 3. Ontogenetický vývoj.
- 4. - 6. Anatomie a fyziologie lidského těla.
- 7. Základy obecné infektologie, epidemiologický řetězec.
- 8. Choroby přenosné vzduchem, vodou a potravinami, krví, působená prvoky, červy, členovci.
- 9. Imunologické minimum, poruchy obranyschopnosti, očkování, očkovací kalendář.
- 10. -11. Neinfekční choroby hromadného výskytu, systém rizikových faktorů.
- 12. Energetická a biologická hodnoty stravy, základní živiny, pitný režim, rizikové a ochranné faktory.
- Sylabus cvičení:
- 1. První pomoc u bezvědomí a resuscitace.
- 2. Diabetes mellitus - výskyt, etiologie, typ I a II, rizikové a ochranné faktory, léčba a prevence, první pomoc.
- 3. Alergická onemocnění - výskyt, etiologie, zástupci, rizikové a ochranné faktory, léčba a prevence, první pomoc.
- 4. Epilepsie – výskyt, etiologie, první pomoc.
- 5. Neurózy v dětském věku, mozková obrna, lehká mozková dysfunkce.
- 6. Dětské úrazy, riziková období dětského věku, prevence úrazů a první pomoc.
- 7. Popáleniny, prevence a první pomoc.
- 8. Omrzliny, úpal, úžeh, akutní horečnaté stavy.
- 9. Otravy a poleptání.
- 10. Lékárnička. Její vybavení a význam jednotlivých součástí.
- 11. Postup na místě události.
- 12. Nejčastější onemocnění dětského věku.
- 13. Studenti se v rámci pedagogické praxe seznámí s knihou úrazů a provedou její analýzu. Didakticky zpracují vybrané téma první pomoci, které realizují v praxi.
- Literatura
- povinná literatura
- KUBÍKOVÁ, Zdeňka, Radek TURIN, Martin SEBERA, Barbora ZUCHOVÁ, Petr ZAORAL a Martin NOVOTNÝ. První pomoc ve školských zařízeních. Elportál. Brno: Masarykova univerzita, 2008. ISSN 1802-128X. URL info
- MACHOVÁ, Jitka. Biologie člověka pro učitele. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2002, 269 s. ISBN 8071848670. info
- doporučená literatura
- www.starneme-uspesne.cz
- MACHOVÁ, Jitka a Dagmar KUBÁTOVÁ. Výchova ke zdraví. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2015, 312 stran. ISBN 9788024753515. URL info
- Zdraví 2020 : národní strategie ochrany a podpory zdraví a prevence nemocí. 1. vyd. Praha: Ministerstvo zdravotnictví České republiky ve spolupráci se Státním zdravotním ústavem, 2014, [106] s. ISBN 9788085047479. info
- KOTULÁN, Jaroslav. Zdravotní nauky pro pedagogy. 3. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 258 stran. ISBN 9788021057630. info
- HOLČÍK, Jan. Systém péče o zdraví a zdravotní gramotnost. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2010, 293 s. Škola a zdraví pro 21. století. ISBN 978-80-210-5239-0. info
- Biologie pro psychology a pedagogy. Edited by Jan Šmarda. 1. vyd. Praha: Portál, 2004, 420 s. ISBN 8071789240. info
- Výukové metody
- Cyklus teoretických přednášek, které budou doplněny vhodnými videoukázkami. Nácvik první pomoci.
- Metody hodnocení
- Závěrečným hodnocením je test a ústní zkouška - student zodpovídá a vysvětluje teoretické otázky, které si vylosuje.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/XTV11