FF:CJUPP03J Ped. praxe češtiny III - Informace o předmětu
CJUPP03J Pedagogická praxe češtiny III - jednooborová
Filozofická fakultajaro 2025
- Rozsah
- blokově. 6 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Marcela Křápková Hrdličková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Lucie Taraldsen Medová, M.Phil., Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Zdeňka Hladká, Dr. (pomocník)
prof. Mgr. Pavel Kosek, Ph.D. (pomocník)
doc. Mgr. Zuzana Urválková, Ph.D. (pomocník) - Garance
- Mgr. Marcela Křápková Hrdličková, Ph.D.
Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Veronika Bromová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav českého jazyka – Filozofická fakulta - Předpoklady
- CJUPP02J Ped. praxe češtiny II
Student již absolvoval CJUPP01J Pedagogickou praxi češtiny I a CJUPP02J Pedagogickou praxi češtiny II. Student si souběžně zapisuje předmět CJURS03J Reflektivní seminář praxe češtiny III. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství českého jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-CJU_)
- Cíle předmětu
- Předmět je orientován na aplikaci teoretických poznatků v praxi středoškolského učitele. Pedagogická praxe III se soustředí primárně na samostatné působení frekventanta a rozvoj jeho kompetencí coby budoucího učitele, proto je výrazně posílena složka oborově didaktická. Student je systematicky konfrontován s dílčími oborově didaktickými otázkami, ale také se související problematikou sebepojetí učitele, utvářením podmínek a příležitostí pro učení.
- Výstupy z učení
- Absolvent kurzu:
• dokáže zcela samostatně připravit a realizovat výuku, a to v souladu s RVP i ŠVP;
• stanovuje si realistické cíle výuky, dokáže jich dosahovat a přiměřeně sebekriticky jejich dosažení (či výjimečné nedosažení) reflektuje;
• zcela samostatně dokáže provést didaktickou transformaci obsahu učiva;
• dokáže ve výuce uplatňovat a kombinovat různé didaktické formy a metody tak, aby se jednalo o metody a formy, které nejvíce intenzifikují učení žáků;
• umí pracovat se žáky se specifickými vzdělávacími potřebami;
• funkčně a efektivně propojuje jednotlivé předmětové složky, využívá jejich vzájemných vazeb;
• motivuje žáky ke čtenářství i kultivovanému jazykovému vyjadřování, k dosažení těchto cílů používá široké spektrum funkčních nástrojů, včetně (ale ne výhradně) informačních a komunikačních nástrojů, zážitkového učení apod.;
• využívá aktivizačních metod a forem práce;
• proaktivně přistupuje k inovacím vzdělávacího procesu i školské praxe;
• poučeně a přiměřeně sebekriticky reflektuje svoji praxi, vyhodnocuje své silné i slabé stránky, ví, na koho se obrátit s žádostí o podporu;
• dokáže vyhodnotit, zda se mu ve třídě daří udržovat podmínky pro učení;
• vyhodnocuje, zda se mu daří podporovat žákovské učení skrze komunikaci;
• individualizuje výuku ve třídě a hodnotí, do jaké míry je v tomto úspěšný, co by případně mohl zlepšit;
• posuzuje, jaký typ hodnocení se hodí pro jednotlivé žákovské výsledky učení, umí poskytnout formativní hodnocení;
• uplatňuje metody podporující spolupráci žáků, a to s ohledem na sociální klima ve třídě a podporu prosociálního chování žáků;
• zcela samostatně a v souladu se zvyklostmi dané školy i stávající legislativou navrhuje řešení krizových situací;
• plně se identifikuje se svou rolí učitele. - Osnova
- Student má již absolvované obě oborové didaktiky a rovněž předměty pedagogicko-psychologického základu. V kurzu rozvíjí nejen své znalosti, ale také kompetence, jež si osvojil v Pedagogické praxi češtiny I a Pedagogické praxi češtiny II. Dominantní část předmětu je realizována ve spolupráci se střední školou libovolného typu (gymnázium, SOŠ, SOU).
- Ve zvolené škole (či ve zvolených školách) student:
- a) frekventant absolvuje náslechy, které následně samostatně reflektuje;
- b) frekventant se seznamuje s pedagogicko-psychologickou charakteristikou studentů tříd, ve kterých bude vyučovat;
- c) frekventant se pod vedením středoškolského učitele aktivně řeší případné krizové situace, snaží se jim předcházet;
- d) frekventant spolupracuje s provázejícím učitelem na přípravě výukových materiálů a učebních pomůcek, vytváří je rovněž samostatně;
- e) frekventant navrhuje práci s moderními výukovými technologiemi a nástroji ve výuce češtiny na vybrané škole, připravuje je a implementuje vhodně do výuky;
- f) frekventant samostatně pracuje s pedagogickou dokumentací (RVP, ŠVP, organizace maturity, katalog požadavků k maturitní zkoušce apod.), pod vedením provázejícího učitele připravuje individuální studijní plán žáků se specifickými vzdělávacími potřebami;
- g) frekventant připravuje samostatně vedenou výuku;
- h) frekventant samostatně realizuje navrženou výuku češtiny;
- i) frekventant samostatně i společně se středoškolským učitelem vyhodnotí svou výuku a své přípravy na ni.
- Literatura
- SIEGLOVÁ, Dagmar. Konec školní nudy : didaktické metody pro 21. století. První vydání. Praha: Grada, 2019, 336 stran. ISBN 9788027122547. URL info
- GINNIS, Paul. Efektivní výukové nástroje pro učitele : strategie pro zvýšení úspěšnosti každého žáka. Illustrated by Les Evans. První vydání. [Praha]: Edulab, 2017, xxiii, 365. ISBN 9788090608269. info
- NEUMAJER, Ondřej, Lucie ROHLÍKOVÁ a Jiří ZOUNEK. Učíme se s tabletem - využití mobilních technologií ve vzdělávání. Praha: Wolters Kluwer, 2015, 188 s. ISBN 978-80-7478-768-3. URL info
- DRLÍK, Martin. Moodle : kompletní průvodce tvorbou a správou elektronických kurzů. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2013, 344 s. ISBN 9788025137598. info
- ČAPEK, Robert. Třídní klima a školní klima. Vyd. 1. Praha: Grada, 2010, 325 s. ISBN 9788024727424. URL info
- ZOUNEK, Jiří a Klára ŠEĎOVÁ. Učitelé a technologie : mezi tradičním a moderním pojetím. 1. vydání. Brno: Paido, 2009, 172 stran. ISBN 9788073151874. info
- ČAPEK, Robert. Odměny a tresty ve školní praxi. Vydání 1. Praha: Grada, 2008, 160 stran. ISBN 9788024717180. info
- Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. Online. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2007, 100 s. ISBN 978-80-87000-11-3. URL info
- ZOUNEK, Jiří. Internet nejen pro studenty. Praha: Grada, 2003, 104 s. Internet pro... ISBN 80-247-0570-2. info
- ČAPEK, Robert. Pedagogická praxe pro studenty : (alternativní vyučovací hodiny teoreticky i prakticky). 1. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus, 2002, 107 s. ISBN 8070418087. info
- ČAPEK, Robert. Pedagogická praxe pro studenty : od hospitace k souviské praxi. Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus, 2001, 133 s. ISBN 80-7041-412-X. info
- ČECHOVÁ, M.; STYBLÍK, V. Čeština a její vyučování. 2. vyd. Praha: SPN, 1998, 264 s. ISBN 80-85937-47-6. info
- Výukové metody
- Pedagogická praxe češtiny III je třetím ze tří předmětů tvořících praktickou přípravu studentů učitelství na budoucí výkon povolání. Kurzy jsou graduálně uspořádány tak, aby reflektovaly vyvíjející se znalosti, dovednosti a také potřeby studentů učitelského programu, proto ve druhém kurzu jsou výrazně posíleny činnosti, v nichž student aktivně vystupuje v roli učitele. V rámci Pedagogické praxe češtiny III student absolvuje:
1) 8 hodin hospitací v hodinách ČJL, ideálně ve třídách, kde bude následně sám vyučovat + 2 hodiny reflexe s provázejícím učitelem;
2) 16 hodin vlastní výuky + 6 hodin její reflexe s provázejícím učitelem;
3) 4 hodiny tandemové výuky + 2 hodiny její reflexe s provázejícím učitelem;
4) 32 hodin dalších činností ve škole (např. pomoc s opravováním písemných prací, tvorba učebních pomůcek, doprovod žáků na exkurzi, organizace projektového dne/exkurze/výletu apod., příprava školních projektů, účast na třídních schůzkách, seznamování se s pedagogickou dokumentací, pomoc se školní/třídní dokumentací, třídnické hodiny, suplování apod.). - Metody hodnocení
- V průběhu praxe si student vede reflektivní deník, který v elektronické formě následně vkládá do příslušné odevzdávárny. Doporučujeme pokračovat v reflektivním deníku založeném v souvislosti s předcházející praxí. Student je rovněž povinen vyplnit sebehodnoticí nástroj v ISu a odevzdat příslušnou dokumentaci dle pokynů uvedených na https://www.phil.muni.cz/student/pedagogicke-praxe. Do příslušné odevzdávárny vkládá rovněž vybrané části svého učitelského portfolia, a to minimálně 2 přípravy jazykové či slohové a 2 přípravy literární hodiny, 1 přípravu libovolné další hodiny (lze i tandemové), 1 didaktickou pomůcku (pracovní list, hru, printscreen elektronického nástroje apod.), přehled činností, které v rámci praxe konal (v libovolném formátu, ideálně jako přehledovou tabulku). Součástí portfolia, které doporučujeme si vést pečlivě vzhledem k možnosti jeho využití u státní závěrečné zkoušky, mohou být i další dokumenty (např. návrh tematického plánu, reflexe ŠVP, příprava exkurze, "návod" k vyplnění třídní knihy).
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (jaro 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2025/CJUPP03J