PAM153 Kvalita ve vzdělávání dospělých

Filozofická fakulta
podzim 2025
Rozsah
1/1/0. 6 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Klára Harvánková, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Miroslava Dvořáková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Adéla Zajíčková
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Předpoklady
Pro maximální využití potenciálu předmětu je žádoucí nejprve absolvovat předmětu Didaktika vzdělávání dospělých.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studenti v předmětu porozumí otázkám kvality ve vzdělávání dospělých. Zvládnou principy nastavování kvality vzdělávání dospělých v celém rozsahu procesu. Zvládnou analýzu vzdělávacích potřeb a evaluaci procesu vzdělávání a efektů vzdělávání. Porozumí podstatě transferu obsahu ze vzdělávání do praxe.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- identifikovat a v praxi akcentovat rysy hlavních přístupů ke kvalitě: proklientský přístup; orientovaný na obsah; orientovaný na proces; orientovaný na učícího se jedince;
- identifikovat a v praxi akcentovat rysy hlavních přístupů k výstavbě, realizaci a evaluaci vzdělávací aktivity: proklientský přístup, kolaborativní přístup, na datech postavený přístup;
- popsat současné domácí a zahraniční trendy ve vzdělávání dospělých;
- provést analýzu vzdělávacích potřeba a transformaci vzdělávací potřeb do cílů a obsahů vzdělávání;
- aplikovat principy designového myšlení v projektování vzdělávací aktivity;
- evaluovat studijní program, studijní materiály, edukační prostředí a reálnou výuku;
- navrhnout vzdělávací program s využitím principů vzdělávání dospělých;
- evaluovat efekty vzdělávání.
Osnova
  • Přístupy ke kvalitě ve vzdělávání dospělých.
  • Přístupy k projektování vzdělávací akce.
  • Analýza vzdělávacích potřeba.
  • Transformace vzdělávacích potřeb do cílů a obsahů.
  • Aplikace principů vzdělávání dospělých.
  • Designové myšlení, fáze procesu.
  • Evaluace vzdělávacího programu, studijních materiálů, prostředí vzdělávání, evaluace reálné výuky.
  • Evaluace efektů vzdělávání.
Literatura
    doporučená literatura
  • DVOŘÁKOVÁ, Miroslava. Úvod do evaluace a hodnocení ve vzdělávání dospělých pro andragogy. Olomouc: Univerzita Palackého, 2013, 74 s. ISBN 978-80-244-3542-8
  • EVANGELU, Jaroslava Ester, Frank van BOMMEL a Ondřej JUŘIČKA. Efektivita vzdělávání : jak získat zpět vložené investice do rozvoje zaměstnanců. Vydání první. Ostrava: Key Publishing, 2013, 135 stran. ISBN 9788074181979. info
  • BELCOURT, Monica a Phillip Charles WRIGHT. Vzdělávání pracovníků a řízení pracovního výkonu. Vyd. 1. Praha: Grada, 1998, 243 s. ISBN 8071694592. info
Výukové metody
Přednáška, individuální projektová práce, dílny, prezentace.
Metody hodnocení
Student obhájí závěrečný projekt, který se skládá z pěti částí:
1. Analýza vzdělávacích potřeb
2. Návrh kurzu
3. Rámec pro hodnocení kurzu
4. Kritéria kvality kurzu
5. Reflexe procesu
Studijní opora
https://elf.phil.muni.cz/24-25/course/view.php?id=479
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý druhý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2024.