VIKMB39 Informační systémy ve vzdělávání

Filozofická fakulta
jaro 2019
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
RNDr. Michal Černý, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Petr Škyřík, Ph.D.
Kabinet informačních studií a knihovnictví – Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Sabina Kubisová
Dodavatelské pracoviště: Kabinet informačních studií a knihovnictví – Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Předpoklady
Zájem o problematiku technologií ve vzdělávání, případně o informační systémy.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je poskytnout studentům komplexní znalost a přehled o informačních systémech ve vzdělávání, daty řízeném školství a možnostech využití dat ze školních informačních systémů.
Výstupy z učení
Na konci tohoto kurzu bude student:
  • mít přehled o základních informačních systémech ve vzdělávání;
  • bude umět provést základní návrh systému;
  • bude schopen metodologicky posoudit jednotlivé systémy;
  • bude schopen pomoci s výběrem a přizpůsobením systému dané instituci;
  • bude umět používat základní UML schémata;
  • zvládne navrhnout vzdělávací informační systém;
  • bude schopen systémy eticky posuzovat;
  • bude schopen diskuse nad možností využití dat ve vzdělávací politice.
  • Osnova
    • Informační systémy - první seznámení
    • Školní informační systémy
    • Legislativa
    • Modulární struktura IS
    • Testování informačních systémů
    • Metody uživatelského a funkčního testování
    • Informační systémy ve vzdělávání - Bakaláři, IS
    • Daty řízené školství, vzdělávací politika
    • UML
    • Big data
    • Metody návrhu IS
    • Metody implementace IS
    • Trendy
    • Tvorba vlastního IS
    • Presentace projektu
    Literatura
      povinná literatura
    • ČERNÝ, Michal. Digitální informační kurátorství v pedagogickém kontextu. Brno: Flow, 2015. 85 s. ISBN 978-80-88123-03-3.
    • ČERNÝ, Michal. Informační systémy ve vzdělávání. Od matrik k sémantickým technologiím a dialogovým systémům pro učení. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2016, 138 s. ISBN 978-80-210-8326-4. Online knihkupectví Munipress info
      doporučená literatura
    • BUCHALCEVOVÁ, Alena. Metodiky budování informačních systémů. Oeconomica, 2009.
    • FOWLER, Martin. Destilované UML. Grada Publishing as, 2009.
    • DOSTÁL, Jiří. Školní informační systémy. Jirí Dostál, 2011.
    • KOTÁSEK, Jiří. Modely školy budoucnosti. Pedagogická revue, 2003, 55.1: 5-20.
    • ČERNÝ, Michal. Metodik ICT. Brno: Flow, 2015. 181 s. ISBN 978-80-88123-05-7.
    • MYERS, Michael D., et al. Qualitative research in information systems. Management Information Systems Quarterly, 1997, 21: 241-242.
    • BRUCKNER, Tomáš, et al. Tvorba informačních systémů. Praha: Grada Publishing, as, 2012.
    Výukové metody
    Výuka probíhá blokově. Na konci jsou presentovány studentské projekty. Student po skončení blokové výuky zpracuje jednu z následujících variant seminární práce:
  • recenze vybraného IS ve vzdělávání
  • recenze vybraného nástroje pro část návrhu IS
  • recenze odborné knihy na téma IS / IS ve vzdělávání
  • krátký článek mapující nějaký zajímavý trend v oblasti
  • Metody hodnocení
    Účast na všech blocích, návrh, testování a presentace informačního systému.
    Informace učitele
    Výuka probíhá od 5., 6. a 8. února 2018 vždy od 9:10 do 15:45 hodin (s přestávkou na oběd). 5. a 8. února probíhá výuka v L11, 6. února je součástí výuky konference OSC na FI MU.
    Další komentáře
    Studijní materiály
    Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018.
    • Statistika zápisu (nejnovější)
    • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2019/VIKMB39