DV034 Beginnings of New Theatre Concepts in the 1st Half of 20th Century

Faculty of Arts
Spring 2000
Extent and Intensity
2/0/0. 3 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
doc. Mgr. Helena Spurná, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Margita Havlíčková
Department of Theatre Studies – Faculty of Arts
Contact Person: Marie Sochorová
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Syllabus (in Czech)
  • V prvních třech desetiletích 20.století se divadelní umění v Německu, Rusku, Francii, Itálii a dalších zemích dostává do zcela nové situace, než tomu bylo ve století devatenáctém. Moderní divadlo této doby akcentuje pohyb a rytmický řád v hereckém umění, potlačuje dominantní úlohu textu v inscenačním tvaru a rozehrává mezi jednotlivými složkami divadelního díla nové vztahy. V přednášce by se autorka chtěla zabývat touto "zlomovou" situací evropského divadla, která znamenala radikální odklon od divadelní estetiky předchozí éry (přednáška tedy těsně navazuje na výklad Vyvrcholení a konec iluzívního měšťanského divadla). Proměny divadelní poetiky budou dokumentovány na tvorbě nejvýznamnějších divadelních režisérů této doby a výklad se bude odvíjet zhruba v těchto tematických okruzích: 1. Divadlo jako umění (první programové koncepty tzv. odliterárňování divadla - E.G.Craig a jeho pojetí herce jako nadloutky, E. Appia a muzikalizace divadla, M. Reinhardt) 2. Divadlo jako produkce (postižení systému herecké práce v inscenacích velkých ruských divadelních reformátorů, V.E.Mejercholda a A.Tairova) 3. Francouzská divadelní avantgarda (J.Copeau, Ch. Dullin, L. Jouvet) 4. Divadlo jako rituál (A.Artaud a Divadlo krutosti) 5. Futuristické divadelní manifesty (E.Prampolini, E.F.T. Marinetti) 6. Divadelní dílna Bauhausu (W.Gropius, O.Schlemmer, K. Schwietters, L.Moholy-Nagy) 7. Expresionistické divadlo 8. Základní charakteristiky Piscatorova a Brechtova epického divadla 9. Stěžejní východiska české divadelní avantgardy a její styčné body s ostatními avantgardami evropskými
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught: every week.

  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2000/DV034