FF:PB12JA10 Soc. myšlení v děj. ped. - Informace o předmětu
PB12JA10 Sociální myšlení v dějinách pedagogiky
Filozofická fakultajaro 2001
- Rozsah
- 1/0/0. 4 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- doc. Mgr. Jiří Zounek, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a poradenství (program FF, B-PD)
- Cíle předmětu
- Disciplína se zaměřuje na dějiny sociální pedagogiky jako vědy. V rámci této problematiky jsou analyzovány názory a myšlenky vybraných vědců a myslitelů přelomu století a první poloviny století dvacátého (P. Barth, P. Natorp, E. Durkheim, J. Černý, S. Velinský ad.). Pozornost je věnována některým sociálním problémům a otázkám v našich i světových dějinách. Úvodní část předmětu je zaměřena na zvládnutí základů historického výzkumu. Seminární část se zaměřuje na práci s vybranými díly a práci s historickými prameny. Zakončení kurzu: zápočet, zkouška. Požadavky k zápočtu a ke zkoušce: rozbor vybraného díla a jeho interpretace, obhajoba vlastních tezí na studentském semináři, odevzdání písemnou formou; zkouška má ověřit schopnost posluchače orientovat se v dějinách pedagogiky a především v dějinách sociální pedagogiky, základní přehled o některých sociálních problémem, jež byly řešeny v minulosti, přehled po základních dílech z výše uvedené oblasti, orientaci v různých myšlenkových a názorových směrech.
- Metody hodnocení
- Zakončení kurzu: zápočet, zkouška Požadavky k zápočtu a ke zkoušce: rozbor vybraného díla a jeho interpretace, obhajoba vlastních tezí na studentském semináři, odevzdání písemnou formou; zkouška má ověřit schopnost posluchače orientovat se v dějinách pedagogiky a především v dějinách sociální pedagogiky, základní přehled o některých sociálních problémem, jež byly řešeny v minulosti, přehled po základních dílech z výše uvedené oblasti, orientaci v různých myšlenkových a názorových směrech.
- Informace učitele
- Literatura: Cipro, M.: Prameny výchovy. I. - V. díl. Praha, vlastní náklad 1991-1998. Dewey, J.: Škola a společnost. Praha 1904. Holzbachová, I.: Sociální filozofie. (Antologie textů). Brno 1997. Chlup, O.: Pedagogika. Praha 1933 nebo 1936. Makarenko, A. S.: O výchově dětí v rodině. Praha 1953. Pedagogická encyklopedie. Red.: Chlup, O., Kubálek, J., Uher, J.. Praha 1938 - 1940. 3 sv. Singule, F.: Pedagogické směry 20. století v kapitalistických zemích. Praha 1966. Slovník českých filozofů. Vedoucí redaktor Jiří Gabriel. Brno 1998. Štverák, V.: Obecná a srovnávací pedagogika. Praha 1997. Václavík, V.: Cesta ke svobodné škole. Hradec Králové 1997. Velinský, S.: Individuální základy sociální pedagogiky. 1927.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (jaro 2001, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2001/PB12JA10