DVH025 Vize a reformy evropské divadelní avantgardy II.

Filozofická fakulta
jaro 2002
Rozsah
2/0/0. 2 kr. (plus 1 za zk). Doporučované ukončení: k. Jiná možná ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Helena Spurná, Ph.D. (přednášející)
Garance
Dr. Július Gajdoš, Ph.D.
Katedra divadelních studií – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Marie Sochorová
Předpoklady
nepožadují se
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
S celkovým vyčerpáním realistické a naturalistické estetiky na počátku 20. století se i v evropském scénickém umění začíná postupně prosazovat antiiluzivní divadelní poetika, vyznačující se pojetím divadla jako bytostně umělé reality, důrazem na jiné složky než textovou a povýšením režiséra do funkce hlavního jednotícího činitele divadelního tvaru. Cílem dvousemestrální přednášky bude tuto novou situaci popsat, doložit na tvorbě a programovém úsilí nejvýznamnějších evropských režisérů a reformátorů divadla 1. pol. 20. století a charakterizovat hlavní tendence v avantgardním divadelním hnutí této doby.
Osnova
  • 1. divadelní dílna Bauhausu (W. Gropius, O. Schlemmer, L. Moholy-Nagy atd.) 2. ruská divadelní avantgarda (J. B. Vachtangov, V. E. Mejerchold, A. Tairov, N. N. Jevrejnov, atd.) 3. Piscatorovo dokumentární divadlo a Brechtovo epické divadlo 4. Francouzská divadelní reforma v režijní tvorbě J. Copeaua, CH. Dullina, L. Jouveta atd. 5. divadlo krutosti a vizionář A. Artaud
Metody hodnocení
každý týden, přednáška, kolokvium (2kr) zkouška (+1kr)
Informace učitele
Poertner, P. : Experimentální divadlo, Praha 1965 Brauneck, M. : Theater in 20. Jahrhundert, Hamburg 1998
Další komentáře
Výuka probíhá každý týden.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2002/DVH025