FF:DVT020 Zákl.pojmy divadla a dramatu I - Informace o předmětu
DVT020 Základy teorie divadla a dramatu II.
Filozofická fakultajaro 2005
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: PZk.
- Vyučující
- Dr. Július Gajdoš, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Dr. Július Gajdoš, Ph.D.
Katedra divadelních studií – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Zuzana Klusáčková - Rozvrh
- Po 17:30–19:05 48
- Předpoklady
- nepožadují se
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Teorie a dějiny divadla (program FF, B-HS)
- Teorie a dějiny divadla (program FF, B-OT) (2)
- Cíle předmětu
- záměrem je vymezení fenoménu dramatu a divadla. Přednáška vychází teorií divadla pražské strukturalistické školy a rozšiřuje ji o impulsy post-strukturalistů posledních třiceti let.
- Osnova
- Synopsis: 1) Obraz, umělecké vidění, vyprávění, předvádění, jednání, zpřítomňování, divadlo 2)Téma a tematizace, motiv, motivace, událost, jednota. seriálnost, multiplicita 3) Dramatická situace, fabule, syžet, mizanscéna, výstavba dramatického textu a stavba dramatu 4) Dialog, dialogičnost, postavení a diferenciace dramatických osob v dramatu, dramatický a scénický prostor 5) Od dramatické osoby k herecké postavě 6)Dramatický text, kontext, interpretace a inscenace 7) Metafora metonymie. smyl, význam, znak, index, ikon, symbol7 8) Komunikace a metamunikace v dramatu 9) Autorský a ústřední subjekt a jeho postavení ve struktuře dramatu a divadla 10) Zich - Veltruský - novostrukturalisté
- Metody hodnocení
- každý týden, zápočet (3kr)
- Informace učitele
- Literatura: 1) Obraz, umělecké vidění, vyprávění, předvádění, jednání, zpřítomňování, divadlo Ejzenštejn, S., M.: Montáž 1938. Kamerou, tužkou i perem. Praha 1961, s.237-276 Honzl, J.: Hierarchie divadelních prostředků. K novému významu umění. Praha 1958 Patočka, J.: Epičnost a dramatičnost, epos a drama. Divadlo 12/1966, s.1-6 Schechner, R.: Drama, Script, Theatre and Performance.TDR 17, No 3 (T-59), September 1973, p.5-36 Vostrý, J.: O hercích a herectví. Praha 1998, část: Prožívat, či představovat? s. 98 - 124; Od výrazu k jednání, s. 124 -153; Od vyobrazení k výpovědi, s.154 - 176 2)Téma a tematizace, motiv, motivace, událost, jednota. seriálnost, multiplicita Tomaševskij: Teorie literatury.Praha 1970 část: tematika, sujetová výstavba literární žánry Vostrý, J.: Předpoklady hereckého projevu. Praha 1991 (skripta) část: Motivovat Deleuze, G.: Podľa čoho poznáme štrukturalizmus? Bratislava 1993 část: III. s.19-23, V. s.31-36 (diferenciálne, jednotlivé a seriálnost) 3) Dramatická situace, fabule, syžet, mizancéna, výstavba dramatického textu a stavba dramatu Císař, J.: Základy dramaturgie. I. Situace. Praha (DF AMU)1999 Dramatická situace 17-35 Fabule 36 - 60 Děj 61 - 87 Syžet 88 -106 Gajdoš, J.: Vztahy a jejich proměny ve strukturálním prostoru dramatu In: Sborník FFMU, Q3, Brno 2000, s. 115-124 ( k situaci a dialogu) Freytag, G.,: Technika dramatu 1944 Veltruský, J.: Drama jako básnické dílo. Brno (Host) 1999 část: Dramatický děj, s. 85-91 Vostrý, J.: Drama a dnešek. 4) Dialog, dialogičnost, postavení a diferenciace dramatických osob v dramatu, dramatický a scénický prostor Aston, E., Savona, G.: Theatre as Sign-System. část: Dialogue s. 51 - 70 Deleuze, G.: Podľa čoho poznáme štrukturalizmus? Bratislava 1993 část III. s. 19-23, IV. s. 24 -30 (Diferencujúce a diferensiácia) Fischer - Lichte, Erika: The Dramatic dialogue - oral or literary communication. In: Semiotics of drama and Theatre. Amsterdam/Philadelphia (John Benjaminus Publ. Co.) 1984. p. 137-163 Mukařovský, J.: Dvě studie o dialogu.Kapitoly z české poetiky I. Dialog a monolog: s.129 -153 O jevištním dialogu: s.154-156 Veltruský, J.: Drama jako básnické dílo. Brno (Host) 1999, s. 16-75 Veltruský, J.: Drama a divadlo. Příspěvky k teorii divadla. Praha 1994, s. 77-113 ( postavení dramatických osob, ústřední subjekt, určenost herecké postavy textem, scénický a dramatický prostor) 5) Od dramatické osoby k herecké postavě Aston, E., Savona, G.: Theatre as Sign-System. část: Character, p.34-50 Gajdoš, J.: Vztahy a jejich proměny ve strukturálním prostoru dramatu In: Sborník FFMU, Q3, Brno 2000, s. 115-124 (část: Herecká postava a představování reality) Veltruský, J.: Dramatická osoba. Drama jako básnické dílo. s. 76-84 Vostrý, J.: Amatérska scéna. 1983/1, s.10-11 (everyman); 1983/2 s.10-11 (šašek), 1983/3. s.10-11 (sluha), 1983/4, s.9-11(typ), 1983/5 s.10-11 (obor), 1983/6 16-17 (herecká postava), 1983/7 16-17 (herecká postava) AS 1982, č. 4 -9 Zich, O.: Estetika dramatických umění. Praha 1986. čast : V. Dramatická osoba. Tvorba hercova. s.89-131 6)Dramatický text, kontext, interpretace a inscenace Eco, U., Rorty, R., Culler, J., Brooke-Rose, Ch.: Interpretácia a nadinterpretácia. Archa 1995, Gajdoš, J.: O kompresivitě dramatického textu. Divadelní revue1/1998, s. 50-54 Procházka, M.: On the Nature of Dramatic Text. In: Semiotics of drama and Theatre. Amsterdam/Philadelphia (John Benjaminus Publ. Co.) 1984, p.102-124 7) Metafora metonymie. smyl, význam, znak, index, ikon, symbol7 Culler, J.: Saussure. Bratislava (Archa) 1993 ( arbitrární povaha znaku, syntagma paradigma, Deleuze, G.: Proust a znaky. Praha 1999. kapitola 1. Typy znaků - s.11-23 Derrida, J.: Struktura, znak a hra v diskursu věd o člověku. Text k dekonstrukci. Bratislava Honzl, J.: Pohyb divadelního znaku. K novému významu umění. Praha 1956 apod.) 1993, část: 4. s.177-195 Osolsobě. I.: Mnoho povyku pro semiotiku. Brno 1992 8) Komunikace a metamunikace v dramatu De Marinis , M.: Towards a Pragmatics of Theatrical Communication . The Semiotics of Performance. Bloomington and Indianapolis 1993, chapter 6 p.137-157 Elam, Keir: The Semiotics of Theatre and Drama. London and New York 1993 part: 3.Theatrical Communication: Codes, system and the performance Text, p. 32 - 97 Gajdoš, J.: Vztahy a jejich proměny ve strukturálním prostoru dramatu In: Sborník FFMU, Q3, Brno 2000, s. 115-124 (část: Komunikace v dramatu a divadle) Osolsobě, I.: Dramatické dílo jako komunikace komunikací o komunikaci. In: Otázky divadla a filmu. Brno 1970 Satirová, V.: Rodinná terapie. 9) Autorský a ústřední subjekt a jeho postavení ve struktuře dramatu a divadla Srba, B.: E.F. Burian a jeho program poetického divadla. Praha (Divadelní ústav)1981 Veltruský, J.: Drama a divadlo. Praha 1994, s.77 - 116 10) Zich - Veltruský - novostrukturalisté Gajdoš, J.: Postštrukturalizmus v poznámkach na okraj. Postmoderné podoby divadla. Brno (Větrné mlýny) 2001, s. 9-16 Veltruský: Drama jako básnické dílo. Brno (Host) 1999 Zich, O.: Estetika dramatických umění. Praha 1986
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2005, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2005/DVT020