FF:FAV101 film a architektura - Informace o předmětu
FAV101 Film a architektura
Filozofická fakultajaro 2005
- Rozsah
- 2/0. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Markéta Dvořáčková (cvičící)
- Garance
- prof. PhDr. Jiří Voráč, Ph.D.
Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Po 17:30–20:45 12, Út 10:00–11:35 12
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Teorie a dějiny filmu a audiovizuální kultury (program FF, B-HS)
- Teorie a dějiny filmu a audiovizuální kultury (program FF, B-OT) (2)
- Teorie a dějiny filmu a audiovizuální kultury (program FF, M-HS)
- Teorie a dějiny filmu a audiovizuální kultury (program FF, M-OT)
- Teorie a dějiny filmu a audiovizuální kultury (program FF, N-HS)
- Teorie a dějiny filmu a audiovizuální kultury (program FF, N-OT) (3)
- Cíle předmětu
- Jaká je naše zkušenost architektury ve filmu? Setkání těchto dvou uměleckých druhů, jimž je společná tvorba prostoru, je nevyhnutelné už od počátku filmu. Budeme sledovat jejich vzájemné vazby, a to především prostřednictvím filmů, ve kterých hraje prostor (vystavěného) města významnou roli. Vyjdeme především z prací Giuliany Bruno, která se zabývá naší zkušeností filmu jakožto cestováním prostorem, v čemž navazuje na dřívějších zkoumání haptické kvality filmového prostoru. Cílem kurzu je poskytnout znalosti potřebné k orientaci ve vztahu filmu a architektury. Ze strany studentů se předpokládá průběžná práce s texty označenými za "klíčové". Studenti si z četby na daný týden vyberou určitou pasáž, kterou považují za zásadní, a doplní ji krátkým komentářem (max. 1 normostana, vše se vkládá do ISu). Druhá podmínka k ukončení semestru je volitelná - první možností je uvedení některé z pondělních filmových projekcí, možností druhou je odevzdání seminární práce v rozsahu pěti normostran. LITERATURA: BRUNO, Giuliana (2002): Atlas of emotion: Journeys in art, architecture, and film. New York: Verso; NEUMANN, Dietrich (ed.) (1996): Film architecture: set designs from Metropolis to Blade Runner. Munich and New York: Prestel; ARCHITECTURAL DESIGN. ARCHITECTURE & FILM. Vol. 64, November/December 1994, London: Academy Group Ltd; ARCHITECTURAL DESIGN. ARCHITECTURE + FILM II. Bob Fear (ed.), Vol. 70, 2000, London: Academy Group Ltd; PENZ, François & THOMAS, Maureen (1997): Cinema & architecture: Méliès, Mallet-Stevens, multimédia. London: BFI; BARBER, Stephen (2003): Projected cities: cinema and urban space. London: Reaktions Books; SHIEL, Mark & FITZMAURICE, Tony (2003): Screening the city. London: Verso; LAMSTER, Mark (ed.) (2000): Architecture an film. New York: Princeton Architectural Press; ALBRECHT, Donald (ed.) (1987): Designing dreams: modern architecture in the movies. London and New York: Thames and Hudson; HEATCOTE, Edwin (2001): Cinema builders. London: John Wiley & Sons Ltd; VIDLER, Anthony (1992): The architectural uncanny. essays in the modern unhomely. Cambridge, Massachusetts: MIT Press; VIDLER, Anthony (1993): Bodies in space/subjekt in the city: psychopathologies of modern urbanism. In: Differences: A journal of feminist cultural studies, Brown University, Volume 5, Number 3 - City, s.31-52. DONALD, James (1999): Imagining the modern city. London: The Athlone Press; HARVEY, David (1990): The condition of postmodernity. Blackwell Publishers: Cambridge; NAST, Heidi J., PILE, Steve (eds.): Places through the body. London, New York: Routledge; KRAUSE, Linda, PETRO, Patrice (eds.) (2003): Global cities. Cinema, architecture, and urbanism in a digital age. New Brunswick, New Jersey and London: Rutgers University Press; VIRILIO, Paul (1999): Přeexponované město, In: Revue Labyrint, Praha, č. 5-6, s.165-169; TICHÁ, Jana (ed.) (2001): Architektura na prahu informačního věku. Praha: Zlatý řez, s. 39-60; BUKATMAN, Scott (1993): Terminal Identity. Durham and London: Duke University Press; BLUME, Torsten, LANGENBRINCK, Gregor (eds.) (2004): Dot.City. Relational urbanism and new media. Berlin: Yovis, Edition Bauhaus Band 14; FRAMPTON, Kenneth (2004): Moderní architektura. Kritické dějiny. Praha: Academia, 2004; HALÍK, Pavel & KRATOCHVÍL, Petr & NOVÝ, Otakar (1996): Architektura a město, Praha: Academia; KRATOCHVÍL, Petr (1991): Postmoderní koncepce architektury. In: Výtvarné umění, č. 1., s. 63-70.
- Metody hodnocení
- Povinně volitelná přednáška. Ukončení - kolokvium: písemný test.
- Informace učitele
- Studijní materiály a zdroje: viz fondy knihovny a videotéky FAV.
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2005/FAV101