PG12B26 Rétorika

Filozofická fakulta
jaro 2005
Rozsah
1/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Michal Křístek, M.Phil., Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav českého jazyka – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Rozvrh
Čt 13:20–14:55 7
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem tohoto volitelného kurzu je seznámit budoucí pedagogy se základními pojmy týkající se rétoriky a naučit je využívat těchto poznatků v praxi. Teoretická část výuky bude mimo jiné věnována současnému postavení rétoriky mezi ostatními příbuznými disciplínami(stylistika, teorie komunikace atd.), faktorům působícím na průběh komunikace i vlivu těchto faktorů na výstavbu řečnických projevů. Vzhledem k tomu, že povolání učitele klade vysoké nároky na schopnost předávat informace, komunikovat s žáky a pohotově reagovat na situace, které mohou během vyučování nastat, bude v tomto kurzu věnována pozornost také praktickému rozvíjení komunikačních dovedností studentů; cvičné projevy studentů budou podle potřeby nahrávány a podrobněji analyzovány. Materiály do seminářů budou studentům podle potřeby v předstihu distribuovány elektronickou cestou; vytištění si studenti zajistí samostatně a materiály si pak přinesou do výuky.
Osnova
  • Cílem tohoto volitelného kurzu je seznámit budoucí pedagogy se základními pojmy týkající se rétoriky a naučit je využívat těchto poznatků v praxi. Teoretická část výuky bude mimo jiné věnována současnému postavení rétoriky mezi ostatními příbuznými disciplínami(stylistika, teorie komunikace atd.), faktorům působícím na průběh komunikace i vlivu těchto faktorů na výstavbu řečnických projevů. Vzhledem k tomu, že povolání učitele klade vysoké nároky na schopnost předávat informace, komunikovat s žáky a pohotově reagovat na situace, které mohou během vyučování nastat, bude v tomto kurzu věnována pozornost také praktickému rozvíjení komunikačních dovedností studentů; cvičné projevy studentů budou podle potřeby nahrávány a podrobněji analyzovány. Materiály do seminářů budou studentům podle potřeby v předstihu distribuovány elektronickou cestou; vytištění si studenti zajistí samostatně a materiály si pak přinesou do výuky.
Literatura
  • Slovník spisovné češtiny pro školu a veřejnost : s Dodatkem Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy České republiky. Edited by Josef Filipec. Vyd. 2., opr. a dopl. Praha: Academia, 1994, 647 s. ISBN 8020004939. info
  • kol. Slovník spisovného jazyka českého 1-8. 2. vyd. Praha : Academia, 1989.
  • MARTINCOVÁ, Olga. Nová slova v češtině : slovník neologizmů. Vyd. 1. Praha: Academia, 1998, 356 s. ISBN 8020006400. info
  • PETRÁČKOVÁ, Věra a Jiří KRAUS. Akademický slovník cizích slov : [A-Ž]. Vyd. 1. Praha: Academia, 1998, 834 s. ISBN 8020006079. info
  • HAVRÁNEK, Bohuslav a Alois JEDLIČKA. Stručná mluvnice česká. Vyd. 25., ve Fortuně 1. Praha: Fortuna, 1996, 246 s. ISBN 807168306X. info
  • Příruční mluvnice češtiny. Edited by Miroslav Grepl - Petr Karlík - Marek Nekula - Zdenka Rusínová. Vyd. 2., opr. Praha: Lidové noviny, 1996, 799 s. ISBN 8071061344. info
  • Encyklopedický slovník češtiny. Edited by Petr Karlík - Marek Nekula - Jana Pleskalová. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2002, 604 s. ISBN 80-7106-484-X. info
  • HLAVSA, Zdeněk. Pravidla českého pravopisu : školní vydání včetně Dodatku. Vyd. 2., rozš., v nakl. For. Praha: Fortuna, 1999, 383 s. ISBN 8071689130. info
  • STANĚK, Vladimír. Jak psát správně čárky : průvodce interpunkcí pro střední školy a veřejnost. 1. vyd. Praha: Fortuna, 1997, 85 s. ISBN 8071684732. info
  • HÁLA, Bohuslav. Výslovnost spisovné češtiny : zásady a pravidla. 2. vyd. Praha: Academia, 1967, 99 s. info
  • ROMPORTL, Milan. Výslovnost spisovné češtiny : výslovnost slov přejatých : výslovnostní slovník. Vyd. 1. Praha: Academia, 1978, 318 s. URL info
  • HŮRKOVÁ, Jiřina. Česká výslovnostní norma. Praha: Scientia, 1995. ISBN 80-85827-93-X. info
  • Klíč k výslovnosti cizích vlastních jmen v češtině : podle původních jazykových pramenů a prací českých lingvistů. info
  • LOTKO, Edvard. Kapitoly ze současné rétoriky. 1. vyd. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1999, 166 s. ISBN 807067685X. info
  • ŠVANDOVÁ, Blažena a Milan JELÍNEK. Argumentace a umění komunikovat. první. Brno: PedF MU Brno, 1999, 330 s. Monografie 74. ISBN 1-210-2186-1. info
  • KRAUS, Jiří. Rétorika v evropské kultuře. Vyd. 2. (přeprac.). Praha: Academia, 1998, 182 s. ISBN 8020006591. info
  • Hubáček, Jaroslav. Rétorické minimum pro studující učitelství. Ostrava : Pedagogická fakulta, 1990.
  • LAIROVÁ, Sylvie. Trénink paměti :principy, metody a cvičení pro využití a rozvoj paměti. Translated by Miroslava Camutaliová. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 149 s. ISBN 80-7178-293-9. info
  • Machová, Svatava, red. Učební text - jeho funkce, produkce, percepce a interpretace. Praha : Univerzita Karlova, 1995.
  • MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Komunikace ve škole. Vydání první. Brno: Masarykova univerzita, 1995, 210 stran. ISBN 8021010703. info
  • SVATOŠ, Tomáš a Věra KOTKOVÁ. Sociální a pedagogická komunikace :ukázky teorie a praktická cvičení. Hradec Králové: Gaudeamus, 1998, 172 s. ISBN 80-7041-794-3. info
  • Svobodová, Jana. Jazyková specifika školské komunikace. Ostrava : Ostravská univerzita, 2000.
Metody hodnocení
Protože předmět má charakter workshopu, účast ve výuce je nutná (min. 75% za semestr). Podmínkou k získání zápočtu jsou minimálně dvě samostatné ústní prezentace každého ze studentů (cca v rozsahu 5-10 min.); podklady k prezentacím studenti odevzdají v písemné formě. Témata a cíle prezentací budou upřesněny na počátku výuky.
Informace učitele
Vzhledem k tomu, že tento kurs je určen také nebohemistům, jsou v seznamu literatury obsaženy základní slovníky, mluvnice a příručky týkající se češtiny obecně (č. 1-13); seznam dále obsahuje základní práce o rétorice (č. 13-15; v nich lze najít podrobnější bibliografii oboru) a práce zaměřené především na specifické rysy pedagogické komunikace (č. 17-21).
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2000, jaro 2001, podzim 2001, podzim 2002, jaro 2003, jaro 2004, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014.