RLB18 Akulturace hinduismu v českých zemích

Filozofická fakulta
jaro 2005
Rozsah
1/1/0. 3 kr. (plus ukončení). Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Milan Fujda, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Dušan Lužný, Dr.
Ústav religionistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Lucie Čelková
Rozvrh
Po 15:00–16:35 21
Předpoklady
(( Rel09 Hinduismus || RLA09 Hinduismus || RLKA09 Hinduismus || RLB28 Hinduismus ) && ( RLAB37 Nová religiozita || RLKAB37 Nová religiozita || RLB37 Nová náboženská hnutí )) || PROGRAM(N-PH-RL) || PROGRAM(N-HS-RL)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Zápis mimo religionistiku je podmíněn souhlasem vyučujícího.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je uvést studenta prostřednictvím několika případových studií metodologicky a historicky do problematiky výzkumu akulturace hinduismu v Česku. Studium akulturace hinduismu je v kontextu kurzu chápáno jako studium hinduismem inspirovaných a ovlivněných náboženských diskursů (ev. diskursů o hinduismu), jež se v české kultuře objevují mezi druhou polovinou 19. a první polovinou 20. století. Základní otázkou je: jak, v jakém kontextu a s jakými záměry se tyto diskursy formovaly? Ta vychází z předpokladu, že takto pojaté studium bude přínosné nejen pro vyjasnění některých zajímavých momentů českých kulturních dějin, ale také pro pochopení způsobů, jakými jsou indické inspirace zpracovávány v současném náboženském životě Čechů. Metodologicky je kurz výrazně inspirován archeologií vědění, jak ji rozpracoval M. Foucault (Archeologie vědění, Slova a věci, Dějiny šílenství). Protože zájem o indické nábožensko-filosofické myšlení a způsob jeho realizace se rodí v určitých konkrétních společenských podmínkách, které musí studium akulturace vzít v úvahu, na něž se ovšem Foucaultova archeologie neptá, bude diskutován také možný přínos teorie jednání P. Bourdieu (Teorie jednání). K rozkrytí dějinného kontextu (na evropské úrovni) jsou využívány zejména dosavadní výzkumy na téma orientalismus, v souvislosti s otázkou po českém kontextu vzniku zájmu o hinduismus jsou diskutovány některé aspekty českého boje za politické sebeurčení v průběhu 19. století a problémy české společnosti v období její transformace ve společnost moderního typu. V případových studiích jsou rozebírány české překlady jógové pramenné literatury (Bhagavadgíta, Jógasútry, Hathajógapradípika) a duchovní a společenské pozadí a záměry jejich autorů (F. Čupr, V. Procházka, P. Maternová, O. Griese, K. Weinfurter).
Osnova
  • 1. Úvod - Seznámení s průběhem semináře, s jeho předmětem a s metodologickým přístupem
  • 2. Metodologický úvod: problematika analýzy diskursu
  • 3. Evropský zájem o Orient a jeho kulturní kontext
  • 4. František Čupr: Česko a orientální renesance
  • 5. Okultismus a krize české moderní kultury
  • 6. Exkurz: Pataňdžaliho Jógasútry a Bhagavadgíta, filosofie sánkhji a jógy
  • 7. Česká teozofie I: Václav Procházka a jeho Bhagavadgíta
  • 8. Česká teozofie II: Pavla Maternová a její Bhagavadgíta
  • 9. Griese a Weinfurter: dva póly českého hermetismu
  • 10. Karel Weinfurter a jeho překlady: jóga pro moderního člověka
  • 11. Touhy a potřeby moderního Čecha meze rozumění a nevyhnutelnost českého hinduismu - Závěrečná diskuse
Metody hodnocení
Předmět bude probíhat především formou seminářů. První část bude zpravidla věnována uvedení do problematiky, druhá diskusi a práci s prameny. K získání kolokvia je třeba odevzdat esej (5-10 str.), v níž je analyzován jakýkoliv konkrétní případ akulturace hinduismu v Česku.
Informace učitele
https://is.muni.cz/auth/el/1421/jaro2005/RLB18/um/Sylabus_-_akulturace_hinduismu.rtf
Podrobný sylabus s rozpisem četby k jednotlivým seminářům naleznete ve studijních materiálech (viz výše uvedený odkaz).
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2007, jaro 2008, jaro 2010.