DVHs121 Monogatari: literárně zpracovaný příběh v japonském divadle, filmu, textu

Filozofická fakulta
jaro 2006
Rozsah
2/0. 3 kr. (plus 1 za zk). Doporučované ukončení: k. Jiná možná ukončení: zk.
Vyučující
prof. Joseph Rostinsky (přednášející), Dr. Július Gajdoš, Ph.D. (zástupce)
Garance
Dr. Július Gajdoš, Ph.D.
Katedra divadelních studií – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Zuzana Klusáčková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 10 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Japonské monogatari je jednoduchý pojem pro komplexní poetický kánon. Může znamenat jak legendu, tak i pověst nebo vyprávění, povídku, epizodu, ba i román. Slovy Milana Kundery, v textu monogatari se odvíjí poutavý příběh, který umí zaujmout a snad i poučit. Takový příběh je emocionálně vysoce laděný, a proto si dovede vynutit slzy a nebo smích diváka i čtenáře. Z pohledu evropského se může monogatari jevit jako sentimentální projekce japonského ducha (tamasii), kterého požírají city a transcendentální krásno smrti. Ať je tomu jakkkoliv, monogatari plní v japonské kultuře náznakových výrazů důležitou funkci v procesu narativní komunikace. Obsahem přednášek bude nejen stručný historický přehled žánrů monogatari, ale i podrobnější rozbor moderního textu a jeho adaptace pro divadlo a film.
Osnova
  • 1. - 2. Z počátků monogatari. Vyprávění o Gendzim, román z 10. stol., od Lady Murasaki 3. Legendární vyprávění z japonských kronik: kodziki 4. Rozpustilá baroková vyprávění Ihary Sakaku o všelijaké lásce, sexu, zradě a sebevraždě (17. stol.) 5. - 6. Otevřený Nippon a vliv evropské kultury. Případ Soseki Nacume a Mori Ogai (19.-20.stol.) 7. Povídka Rašomon Akutagawy Rjunosuke, filmové zpracování od Kurosawy Akira. 8. O čem vypráví Tanizaki Dziniciro ve Svastice (Mandzi, 1928) a jak to reinterpretuje Lillian Cavani ve svém filmu (1985) 9. Vizuální metafora v románu Tanečnice z Izu od Kawabaty Jasunari 10. Mimesis krásna a jeho negace v Zlatém pavilonu od Misimy Jukio 11. Dramatické gesto v Madame de Sade (1965) od Misimy Jukio 12. Funkce monogatari v procesu generování multiplicitních významových forem: moderní japonské divadlo a film.
Další komentáře
Předmět je vyučován jednorázově.
Výuka probíhá blokově.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2006/DVHs121