VH_711 Muzikoterapie

Filozofická fakulta
jaro 2006
Rozsah
2/0/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PhDr. Marina Stejskalová (přednášející), PhDr. Petr Macek, Ph.D. (zástupce)
Garance
prof. PhDr. Jana Perutková, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Vlasta Taranzová
Rozvrh
každou sudou středu 10:00–13:15 J22
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 60 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/60, pouze zareg.: 0/60
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurs bude věnován současným trendům v muzikoterapii, vztahu muzikoterapie a pedagogiky, nejrůznějším technikám, využití přírodních zvuků, hudebních nástrojů a videoprogramů.
Osnova
  • Úvodní problematika: 1. Muzikoterapie současné trendy, psychoterapeutické programy. Literatura k tématu českých a zahraničních autorů 2. Muzikoterapie ve školství, zdravotnictví a sociální sféře. Teoretické aspekty, metodika a praxe. 3. O mezích a možnostech aktivní, receptivní a jiné muzikoterapie. Základy muzikoterapie: 1. Léčíme hudbou, jak na to? Metodiky terapeutických škol. 2. Muzikoterapeutické settingy v individuální a skupinové terapii. 3. Muzikoterapeutické kontrakty. 4. Tvoříme muzikoterapeutický program. 5. Hudební nástroj a komunikační techniky muzikoterapie. 6. Práce s hudební skladbou: poslech, verbální interpretace, kresba. 7. Muzikoterapie a práce s hlasem. 8. Neverbální techniky muzikoterapie. 9. Muzikoterapie a práce s agresí. 10.Muzikoterapie a pohyb. Práce s tělem. 11. Zvukoterapie a techniky relaxace s hudbou přírody. 12. Muzikoterapie a imaginace. 13. Práce ze symbolem v muzikoterapie dětí, adolescentů a dospělých. Aplikace muzikoterapie v praxi: 1. Muzikoterapie v předškolních zařízeních. 2. Muzikoterapie ve školství a učebním procesu (školní program, jazykové studium, rozvoj paměti, pomoc v komunikaci) 3. Muzikoterapie a práce s rodinami. 4. Muzikoterapie ve speciálních školních zařízeních. 5. Muzikoterapie v dětských domovech. 5. Muzikoterapie v krizové intervenci. 6. Muzikoterapie u lidí s dlouhodobou deprivací (sociální slabší vrstvy, lidé bez domova, azylové domy pro matky s dětmi) 7. Muzikoterapie národnostních menšin. 8. Muzikoterapie ve vězeňských zařízeních. 10.Muzikoterapie u lidí s drogovou závislostí. 11.Muzikoterapie v klinické praxi. Medicína a hudba. 12.Muzikoterapie u lidí s mentální retardací. 13.Muzikoterapie u lidí s autismem. 14.Muzikoterapie pro seniory. 15.Muzikoterapie a prevence patologických sociálních jevů. Doporučená literatura: 1. Arne Linka: Kapitoly z muzikoterapie. Gloria. Rosice u Brna, 1997. 2. Leah Maggie Gafield: Léčení zvukem. Talpress, Praha, 1997. 3. Ingo Steinbach: Klangtherapie. Verlag Bruno Martin, 1990. 4. Sibylle Rüping: Musiktherapiekatalog. VEB Georg Thieme Leipzig, 1989. 5. Andreu Watson, Nevill Drury: Sphärenharmonien. Aguamarin Verlag, 1989. 6. Zlatica Mátejová, Silvester Mašura: Muzikoterapia při zajakovosti. Slovenské pedagogické nakladatelstvo. Bratislava, 1980. 7. Zdeněk Šimanovsky: Hry s hudbou a techniky muzikoterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Portál, 1998. 8. Nadja Jasanová: Hudba, pohyb, kresba, slovo. Svojtka a Vašut, 1992. 9. Velká kniha relaxace. Kalifornské techniky, které pomáhají zvládat nadměrný stres v životě. Red. Lerry Blumenfeld. Praha, 1996. 10. Stanislav Kratochvíl: Základy psychoterapie. Portál, 1998. 11. Stanislav Kratochvíl: Skupinová psychoterapie. Galen. Praha, 1995. Kapitola VII. Speciální skupinová sezení, 7.4. Muzikoterapie, s. 132-157. 12. Karel Balcar: Psychoterapie u dětí a dospívajících. In: Dětská klinická psychologie. Grada. Praha, 1997, s. 357-399. 13. Jiří Růžička: Místo a poslání psychoterapie v dnešní době. In: Psychoterapie I. Sborník přednášek. Triton. Praha, 1996, s. 9-20. 14. Vladimír Hort, Michal Hrdlička, Jana Kocourková, Eva Malá a kol.: Dětská a adolescentní psychiatrie. Portál. Praha, 2000. 15. Jana Kocourková: Příspěvek k porozumění vztahu mezi matkou a dítětem, analytikem a pacientem. In: Psychoterapie I. Sborník přednášek. Triton, 1996, s. 58-63. 16. Jana Kocourková: Poruchy příjmu potravy. In: Dětská klinická psychologie. Grada. Praha, s. 183-187. 17. Jana Kocourková: Suicidální chování v dětském a adolescentním věku. In. Dětská klinická psychologie. Grada. Praha, s. 181-183. 18. Šárka Gjuričová, Jana Kocourková, Jiří Koutek: Podoby násilí v rodině. Vyšehrad, 2000. 19. Josef Langmeier, Karel Balcar, Jan Špitz: Dětská psychoterapie. 2. vydání. Portál. 2000. Kapitola 3. Obecné otázky psychoterapie s dětmi, 3.5.5. Tvůrčí prostředky v psychoterapii dětí. s. 43-65. 20. Verena Kastová: Imaginace jako prostor setkání s nevědomím. Portal. Praha, 1999. 21. Verena Kastová: Dynamika symbolu. Portal. Praha, 2000. 22. Fritéz Reimann: Základní formy strachu. Portal. Praha, 1999. 23. Tomas Moor: Návrat k okouzlení. Portal. Praha, 1996, kap. Terapeutova židle, s. 223-232. 24. Tomas Moor: Kniha o duši. Poral. Praha, 1997. 25. Tomas Moor: Kniha o lásce a přátelství. Portal. Praha, 1998. 26. Marchall McLuhan: Jak rozumět médiím. Odeon, 1991. 27. Jiří Fukač: Mýtus a skutečnost hudby. Praha, 1989. 28. Marina Stejskalová Melnikova: Janáčkova sbírka ruských nápěvků mluvy. Hudební věda 3/97, s. 333-357. 29. Frido Mann: Hudba jako řeč v němé medicíně. In: Psychoterapie II. Sborník přednášek. Triton. Praha, 1997, s. 54-60. 30. David Fontana: Tajemný jazyk symbolů. Praha, 1993. 31. Jaromír Pečírka: Leonardo da Vinci. Odeon, 1977, kapitola Výňatky z Leopardových záznamů. s. 39-75. 32. Wassily Kandinsky: O duchovnosti v umění. Triada. 1998, kapitola Řeč tvarů a barev. S. 39-75. 33. Ondřej Balcar: Hudba v obrazech. Olomouc, 1999. 34. Marina Stejskalová: Muzikoterapie jako forma komunikace s adolescenčními psychotiky, sborník konference 4. ročník Jáchymov 1.-3. 12. 2002, s. 49-52. 35. Marina Stejskalová: Jana Kocourková: Muzikoterapie dětí a dospívajících, Psychologie DNES 4/2004 s.26-28. 36. Marina Stejskalová: Muzikoterapie agrese, Psychologie DNES 7-8/2005, s.28-30.
Další komentáře
Předmět je vyučován jednorázově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2007.