FF:VIKBB09 Foundation of Marketing - Course Information
VIKBB09 Foundation of Marketing
Faculty of ArtsSpring 2006
- Extent and Intensity
- 1/1/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- Mgr. Simona Škarabelová, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- Ing. Zdeněk Kadlec, Dr.
Division of Information and Library Studies – Department of Czech Literature – Faculty of Arts
Contact Person: Mgr. Iva Dušová - Timetable
- Mon 8:20–9:55 C11
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Information and Library Studies (programme FF, B-IS) (2)
- Information and Library Studies (programme FF, M-IS) (2)
- Information and Library Studies (programme FF, N-IS) (2)
- Course objectives
- The course puts emphasis on comprehending the specifics of public sector marketing, or non-profit sector marketing. Besides an analysis of the individual steps of marketing that are recommended for work in the public or non-profit sector, attention is paid to state-of-the-art "marketing management" as it is viewed by the Fribourg school of management for non-profit organisations, subject of study at our partner university in Switzerland. Students will also be given a brief description of theory and practice of communication, PR, advertising, public affairs, fund-raising (i.e. raising funds for non-profit organisations) and the new public management dealing with current trends of efficient public sector management. Examination requirements: written seminar work.
- Syllabus (in Czech)
- P 1 21/2 Zahájení výuky základní informace o obsahu předmětu a průběhu jeho výuky. Základní a doporučená literatura. Předpoklady pro udělení zkoušky projekt marketingové studie. Základy marketingu, historie marketingu, obsah marketingu, orientace marketingu, Marketingový mix v ziskovém marketingu produkt, price, place, promotion a jejich charakteristika. P 2 28/2 Specifika marketingu veřejného (neziskového) sektoru. Marketingový postup pro neziskové organizace a jeho jednotlivé kroky. Dva přístupy k marketingovému mixu neziskových organizací (americký a švýcarský). SWOT-analýza. P 3 7/3 Cíle organizace jako základ marketingu. Charakter produktu a jeho realizace. Proč je marketing nehmotného produktu složitější. Životní cyklus produktu (podle Kotlera). Positioning a Repositioning. P 4 14/3 Komunikace v marketingu interní, externí a interaktivní marketing. Informační šumy a marketing. Veřejnost a veřejné mínění. Veřejné mínění a komunikace jako východisko úspěšných PR. Prostředky práce s veřejností. Zvláštní prostředky komunikace. P 5 21/3 Public Relation a jejich okolí. Hlavní cíle v práci s veřejností. Postavení organizace na veřejnosti. Public Relations a reklama. Perspektivy Public Relations ve veřejném sektoru. Public affairs nová reklamní strategie. Zavedení systematické práce s veřejností. Kampaně v Public Relations analýza, tvorba projektu, realizace kampaní, plán komunikace a komunikačních prostředků. P 6 28/3 VELIKONOČNÍ PONDĚLÍ P 7 4/4 Přednáška hosta Marketing a komunikace České zemědělské a potravinářské inspekce (RNDr. Daniela Kolejková, CSc. tisková mluvčí ČZPI) P 8 11/4 Nástroj marketingové komunikace Reklama: Druhy reklamy. Stadia tvorby reklamní kampaně. Kreativní strategie. Mediální plánování. Psychologie reklamy. P 9 18/4 Nástroje marketingové komunikace - Sponzorství: Sponzorství versus dárcovství. Trendy ve sponzorství. Plánování sponzorství. Typy sponzorství. P10 25/4 Fundraising získávání prostředků pro činnost neziskových organizací. Hlavní druhy příjmů. Dary jako zdroj příjmů. Veřejné sbírky. Komunikace s individuálními sponzory. Členské příspěvky. Vlastní podnikatelská činnost. Důvody a motivy dárcovství. Metody fundraisingu. P 11 2/5 Strategické plánování jeho podstata, přínosy, obavy a omezení. Příprava procesu. Možné analýzy. Tvorba strategie. Naplňování strategie. P 12 9/5 Marketing-management v NNO pojetí Fribourské školy marketing-managementu pro NNO. Podstata a struktura. Zapojení marketingu do řízení NNO. Marketingový koncept. Operativní marketingové plánování. New Public Management alternativní řízení institucí veřejného sektoru. Trendy, prostředky a cíle New Public Managementu. P 13 16/5 Obhajoba seminárních prací.
- Literature
- PELSMACKER, Patrick de. Marketingová komunikace. Translated by Vlasta Šafaříková. Praha: Grada, 2003, 581 s. ISBN 8024702541. info
- Marketing management. Edited by Philip Kotler. 10. rozšířené vyd. Praha: Grada, 2001, 719 s. ISBN 8024700166. info
- JANEČKOVÁ, Lidmila and Miroslava VAŠTÍKOVÁ. Marketing služeb. 1. vyd. Praha: Grada, 2000, 179 s. ISBN 8071699950. info
- SMITH, P. R. Moderní marketing. Vyd. 1. Praha: Computer Press, 2000, xxiv, 518. ISBN 8072262521. info
- HANNAGAN, Tim J. Marketing pro neziskový sektor. Translated by Jana Novotná. Vyd. 1. Praha: Management Press, 1996, 205 s. ISBN 80-85943-07-7. info
- Assessment methods (in Czech)
- obhajoba závěrečné práce - projektu marketingové studie.
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Study Materials
- Teacher's information
- http://www.is.muni.cz
- Enrolment Statistics (Spring 2006, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2006/VIKBB09