CJVA2M Anglický jazyk pro akademické a odborné účely II

Filozofická fakulta
jaro 2007
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Ivana Malovičová (cvičící)
Mgr. Šárka Roušavá, B.A. (cvičící)
PhDr. Mgr. Libor Štěpánek, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Renata Hajslerová (cvičící)
Mgr. et Mgr. Petra Trávníková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Martina Šindelářová Skupeňová (cvičící)
David Charles Fraser (cvičící)
Ludmila Vyskupová (pomocník)
PhDr. Jana Vyorálková (pomocník)
Garance
PhDr. Ivana Malovičová
Oddělení Centra jazykového vzdělávání na Filozofické fakultě – Centrum jazykového vzdělávání
Kontaktní osoba: Mgr. Šárka Roušavá, B.A.
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
CJVA2M/A: Út 16:00–17:40 U44, I. Malovičová
CJVA2M/B: Čt 12:00–13:30 U44, R. Hajslerová
CJVA2M/C: St 18:00–19:30 U44, Š. Roušavá
CJVA2M/E: Po 10:00–11:35 A42 stara, M. Šindelářová Skupeňová
CJVA2M/F: Út 11:40–13:15 A33 stara, M. Šindelářová Skupeňová
CJVA2M/H: St 14:00–15:40 U44, R. Hajslerová
CJVA2M/CH: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
Předpoklady
Předmět Anglický jazyk pro akademické a odborné účely II určený neoborovým studentům angličtiny navazuje v jarním semestru na předmět Anglický jazyk pro akademické a odborné účely I z podzimního semestru, který byl určen rovněž těmto studentům. Předpokladem pro zápis do kurzu je splněný zápočet z předmětu Anglický jazyk pro akademické a odborné účely I.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Počet kurzů je limitován kapacitou pracoviště.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz Anglický jazyk pro akademické a odborné účely II určený neoborovým studentům angličtiny je zaměřen na hlubší rozvoj lingvistických a akademických dovedností s ohledem na oborové zaměření studentů. 1.Četba akademických a odborných textů Student tohoto předmětu dokáže chápat hlavní myšlenky i všechny vedlejší body složitých textů, které se týkají konkrétních i abstraktních témat. Takto chápe nejen akademický, ale i odborný text ze svého oboru i oborů příbuzných. 2.Písemný a ústní projev na dané akademické a odborné téma Student umí srozumitelnou formou, a to jak v písemném, tak ústním podání, vyjádřit svůj postoj ke konkrétním problémům a následně shrnout hlavní myšlenky obsahové stránky jak akademických, tak odborných textů, přednášek a diskusí. Je schopen své stanovisko logicky zdůvodnit a obhájit. Při vlastní prezentaci na akademicko- odborné téma (v délce 8-10 minut) používá komplexnější jazykové prostředky a komunikativní dovednosti. Poté je schopen vést kratší a efektivní diskusi s posluchači. 3.Poslechové dovednosti Při poslechu v cizím jazyce je student schopen bez větších problémů porozumět textům jak s akademickým, tak odborným zaměřením. V jeho průběhu si umí vytvářet poznámky, na jejichž základě si lze text logicky a bez větších chyb reprodukovat. V případě autentických záznamů chápe všechny hlavní body obsahu.
Osnova
  • 1. Presentation Skills - V tématu nazvaném Presentations se zaměříte na rozvíjení a zdokonalování velmi praktické dovednosti - jak správně a co nejlépe podat prezentaci na akademické či odborné téma. Zpočátku si zde připomenete hlavní body správného postupu při jejím vytváření a samotném podání. Na několika praktických úkolech skládajících se z poslechových a lexikálních cvičení si osvěžíte užitečnou slovní zásobu, vrátíte se k nejčastějším jazykovým chybám, jichž byste se měli vyvarovat a shrnete si priority, kterými se budete řídit již při přípravě. Tabulka dole Vám nabízí stručný přehled o probírané gramatice, slovní zásobě, jazykových funkcích a dovednostech. Gramatika: Slovesa, předložkové vazby se slovesy. Slovní zásoba: Slovní spojení a fráze používané při prezentacích. Jazykové funkce a dovednosti: Prezentace. Kladení a zodpovídání otázek. Společenská komunikace (pozdravy, představování). 2. The Fine Arts - V tématu nazvaném The Fine Arts se budete zabývat výtvarným uměním. V úvodním kvízu si zjistíte, jaké máte všeobecné znalosti z této oblasti. Dále si zde rozšíříte slovní zásobu, která Vám pomůže při diskusích na toto téma, prakticky si procvičíte, jak za pomoci správných výrazových prostředků a gramatických struktur porovnat dva různé předměty, připomenete si, jak co nejlépe zakončit jednotlivé odstavce textu a v závěru si na poslechovém cvičení ověříte své schopnosti porozumění mluvenému slovu. V diskusním fóru Vám nebude chybět ani prostor pro své názory. Tabulka dole Vám nabízí stručný přehled o probírané gramatice, slovní zásobě, jazykových funkcích a dovednostech. Gramatika: Srovnávací věty. Komparativa a superlativa. Slovní zásoba: Výtvarná umění. Jazykové funkce a dovednosti: Porozumění autentickému audiozáznamu. Schopnost vyjádření vlastní myšlenky a názoru, porovnání různých předmětů. Dovednost zakončit jednotlivé části textu. 3. Education - V tématu s názvem Education se podrobněji seznámíte s některými problémy vzdělávacího systému v odlišných zemích světa s cílem rozšířit si nejen své znalosti, ale i slovní zásobu, obeznámit se s některými gramatickými jevy a v neposlední řadě si více prohloubit své poslechové dovednosti. Opět zde budete mít řadu možností, jak na základě textů určených ke čtení či okruhů daných otázek formulovat prostřednictvím diskusního fóra své názory, myšlenky a postoje. Tabulka dole Vám nabízí stručný přehled o probírané gramatice, slovní zásobě, jazykových funkcích a dovednostech. Gramatika: Číslovky a předložky. Slovní zásoba: Vzdělání. Jazykové funkce a dovednosti: Porozumění odbornému textu. Poslechové dovednosti.Schopnost prezentovat názor a navrhovat řešení. 4. News and Media - V tématu News and Media se zaměříte na jednotlivé sdělovací prostředky a způsob, jakým podávají zprávy. Zopakujete si slovní zásobu spjatou s touto tematikou a na konkrétních cvičeních si prohloubíte své jazykové dovednosti, jakými jsou čtení a porozumění obsáhlejším textům, poslechové dovednosti a schopnost diskutovat prostřednictvím fóra. Tabulka dole Vám nabízí stručný přehled o probírané gramatice, slovní zásobě, jazykových funkcích a dovednostech. Gramatika: Pasivum a aktivum. Slovní zásoba: Sdělovací prostředky. Jazykové funkce a dovednosti: Čtení odborného textu s porozuměním. Poslechové dovednosti. Schopnost diskutovat na odborné téma. 5. Women in History - V tématu nazvaném Women in History si připomenete některé z nejvýznačnějších ženských osobností, jež se významně zapsaly do světové historie. Soustředíte se zde zejména na rozvíjení těchto Vašich dovedností: schopnost porozumění čtenému textu testovanou pomocí doplňování zadaných slov, cvičení s výběrem možností odpovědi pravda, nepravda (true, false) a poslechové cvičení. Tabulka dole Vám nabízí stručný přehled o probírané gramatice, slovní zásobě, jazykových funkcích a dovednostech. Gramatika: Slovesa. Minulé časy sloves. Modální slovesa. Slovní zásoba: Významné ženy v historii. Jazykové funkce a dovednosti: Schopnost vyjádřit a obhájit názor v diskusi. Poslechové dovednosti. Čtení odborných textů. 6. World Music V tématu nazvaném World Music se budete zabývat různými žánry světové hudby. Velkou část času pochopitelně věnujete poslechovému cvičení, ale dostanete se i k úkolům kladoucím si za cíl rozšířit Vaši slovní zásobu, dále rozvíjet Vaši dovednost číst a chápat odborné texty psané v angličtině a v neposlední řadě i schopnost diskutovat a vyjadřovat se ke konkrétním otázkám a problémům. Tabulka dole Vám nabízí stručný přehled o probírané gramatice, slovní zásobě, jazykových funkcích a dovednostech. Gramatika: Neurčité číslovky v angličtině (vyjadřování málo, trochu, několik). Slovní zásoba: Světová hudba. Jazykové funkce a dovednosti: Poslechové dovednosti. Čtení odborných textů. Schopnost diskutovat v angličtině na odborné téma. 7. Crime and Punishment - V tématu s názvem Crime and Punishment se hlouběji zamyslíte nad problémy, jež jsou úzce spjaty s otázkami zločinu a trestu. Značně si zde rozšíříte slovní zásobu z této oblasti, jíž potom využijete při diskusích na toto téma. Jistě se zde dozvíte i mnohá zajímavá fakta. Praktická cvičení jsou zaměřena také na schopnost shrnout text či porozumět autentické nahrávce. Tabulka dole Vám nabízí stručný přehled o probírané gramatice, slovní zásobě, jazykových funkcích a dovednostech. Gramatika: Časové a podmínkové věty. Slovní zásoba: Zločin a trest. Jazykové fukce a dovednosti: Schopnost shrnout text. Rozvoj poslechových dovedností. Schopnost číst a správně chápat odborné texty. 8. International Relations - V tématu s názvem International Relations si na úvodním kvízu ověříte své praktické znalosti z oblasti mezinárodních vztahů. Poté se dostanete k nové slovní zásobě, kterou si procvičíte na několika lingvistických úkolech, jakými jsou doplňování slov do textu či jejich přiřazování k daným definicím. Dále si své znalosti a dovednosti procvičíte a vyzkoušíte na poslechovém cvičení, při čtení odborného textu a prostřednictvím diskusních otázek. Tabulka dole Vám nabízí stručný přehled o probírané gramatice, slovní zásobě, jazykových funkcích a dovednostech. Gramatika: Spojky. Další spojovací prostředky. Slovní zásoba: Mezinárodní vztahy. Jazykové funkce a dovednosti: Čtení odborného textu s porozuměním. Poslechové dovednosti. Formulace vlastních myšlenek a vyjadřování názorů. 9. Social Sciences - V posledním tématu s titulem Social Sciences se nejprve budete zamýšlet nad obecnou definicí tohoto oboru. Dále se budete zabývat smyslem, metodami a teoretickými přístupy tohoto vědního oboru. Z akademických dovedností se soustředíte na schopnost efektivně shrnout odborný text a samozřejmě také na dovednost umět vést diskusi prostřednictvím fóra. Tabulka dole Vám nabízí stručný přehled o probírané gramatice, slovní zásobě, jazykových funkcích a dovednostech. Gramatika: Počitatelná a nepočitatelná podstatná jména. Slovní zásoba: Společenské vědy. Jazykové funkce a dovednosti: Shrnutí akademického a odborného textu. Vyjadřování se při diskusi.
Literatura
  • Seminární materiály označené AII v informačním systému-IS-Student-filozofická fakulta, jaro 2006, předmět CJVA2B-Studijní materiály
  • Murhpy, R. English Grammar in Use, CUP 1995
  • Vysílání BBC, Euronews a CNN
Metody hodnocení
Typ výuky: Seminární cvičení. Druhý (jarní) semestr je zakončen zkouškou, jež se skládá z písemného testu vypracovaného na základě seminárních materiálů označených AII v ISu - aplikace student- studijní materiály - předmět CJVA2B. Ústní část zkoušky probíhá formou akademických prezentací na odborné či akademické téma, a to ve skupinách po dobu celého semestru.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
Zkoušku je možno skládat pouze během zkouškového období. Informace o uznávání jazykových zkoušek: Studenti, kteří již dříve složili všeobecnou státní jazykovou zkoušku anebo některou z mezinárodně uznávaných zkoušek (Cambridge FCE, TOEFL PBT v rozsahu 500-600 bodů, TOEFL CBT s minimem bodů 180, TOEFL IBT s minimem bodů 64, IELTS v rozsahu 5,5-7 či Pitman Examination s hodnocením 5+), mohou zažádat o uznání předmětu v plném rozsahu. Taktéž bude předmět uznán studentům, kteří již jazykovou zkoušku složili na jiné univerzitě nebo fakultě během studia oboru, jež byl příbuzný aktuálně studovanému oboru. Student si přinese doklady o absolvování zkoušky nebo potvrzení o vykonaných a uznaných předmětech/index a vyplněnou žádost, která je k dispozici na studijním oddělení FF a vrátnici FSS. Jazykové oddělení žádost podé předá jednotlivým studentům, kteří se sami obrátí na studijní oddělení se žádostí o zadání do informačního systému. Žádosti vyřizují všichni učitelé anglického jazyka, avšak výhradně během úředních/konzultačních hodin.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
Výstupní úroveň B2 podle ERR. Výhodou je absolvování předmětu CJVA1M.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2006, podzim 2006, podzim 2007, jaro 2008, podzim 2008, jaro 2009, podzim 2009, jaro 2010, podzim 2010, jaro 2011, podzim 2011, jaro 2012, podzim 2012, jaro 2013, podzim 2013, jaro 2014, podzim 2014, jaro 2015, podzim 2015, jaro 2016, podzim 2016, jaro 2017, podzim 2017, jaro 2018, podzim 2018, jaro 2019, podzim 2019, jaro 2020, podzim 2020, jaro 2021, podzim 2021, jaro 2022, podzim 2022, jaro 2023, podzim 2023, jaro 2024.