PBSNJB10 Didaktika vzdělávání dospělých

Filozofická fakulta
jaro 2008
Rozsah
1/1. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Zuzana Šimberová (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Rozvrh
St 15:00–16:35 B32
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/15
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studenti se obeznámí se základními východisky andragogické didaktiky a s principy vzdělávání dospělých vůbec. Naučí se uvažovat o specifickém užití výukových metod v procesu vzdělávání dospělých. Budou diskutovány faktory ovlivňující efektivitu procesu učení, metody a formy vzdělávání dospělých. Zvláštní pozornost bude věnována osobnosti lektora a technikám lektorské práce.
Osnova
  • 1. Andragogická didaktika jako obor, charakteristika. 2. Vzdělávání dospělých v současnosti, kontext problematiky. 3. Andragogická didaktika, efektivita metod a forem vzdělávání dospělých 4. Otevřené a distanční vzdělávání a jejich specifika. 5. Styly učení u dospělých, motivace k učení a bariéry k učení. Individuální vedení účastníka (přístupy). 6. Transfer naučeného do životních a pracovních situací. Učení se v praxi, reflektivní praxe. 7. Výstavba vzdělávacího kurzu, modulu, lekce. Struktura, cíle, procesy. 8. Vliv účastníka a klienta na obsahy a procesy vzdělávání dospělých (analýza vzdělávacích potřeb, zjištění očekávání, evaluace a vyhodnocení úspěšnosti vzdělávací akce). 9. Systémy podnikového vzdělávání.
Literatura
  • PALÁN, Zdeněk. Lidské zdroje : výkladový slovník : výchova, vzdělávání, péče, řízení. Vyd. 1. Praha: Academia, 2002, 280 s. ISBN 8020009507. info
  • ROGERS, Jennifer. Adults learning. 4th ed. Buckingham: Open University Press, 2001, 225 s. ISBN 0-335-20677-8. info
  • BELZ, Horst a Marco SIEGRIST. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení :východiska, metody, cvičení a hry. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 375 s. ISBN 80-7178-479-6. info
  • JAROŠOVÁ, Eva. Trénink sociálních a manažerských dovedností :metodický průvodce. Praha: Management Press, 2001, 221 s. ISBN 80-7261-048-1. info
  • PLAMÍNEK, Jiří. Synergický management : vedení, spolupráce a konflikty lidí ve firmách a týmech. Vyd. 1. Praha: Argo, 2000, 328 s. ISBN 8072032585. info
  • MUŽÍK, Jaroslav. Profesní vzdělávání dospělých. Vyd. 1. Praha: CODEX Bohemia, 1999, 200 s. ISBN 80-85963-93-0. info
  • MUŽÍK, Jaroslav. Andragogická didaktika. Vyd. 1. Praha: CODEX Bohemia, 1998, 271 s. ISBN 80-85963-52-3. info
  • BELCOURT, Monica a Phillip Charles WRIGHT. Vzdělávání pracovníků a řízení pracovního výkonu. Vyd. 1. Praha: Grada, 1998, 243 s. ISBN 8071694592. info
  • SILBERMAN, Mel a Karen LAWSONOVÁ. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování : osvědčené způsoby efektivního vyučování. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 311 s. ISBN 80-7178-124-X. info
  • LEIRMAN, Walter. Čtyři kultury ve vzdělávání : expert, inženýr, prorok, komunikátor. Edited by Jiří Vymazal. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1996, 157 s. ISBN 8071841684. info
  • PRŮCHA, Jan. Pedagogická evaluace : hodnocení vzdělávacích programů, procesů a výsledků. Vyd. 1. V Brně: Masarykova univerzita, 1996, 166 s. ISBN 8021013338. info
  • Vzdělávání a rozvoj manažerů. Edited by Joseph Prokopenko - Milan Kubr, Translated by Stanislav Jurnečka - St. Vyd. 1. Praha: Grada, 1996, 631 s. ISBN 8071692506. info
Metody hodnocení
Typ výuky: přednáška a seminář ukončeno zápočtem
Informace učitele
http://www.phil.muni.cz/~novotny/
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2007, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015.