IM081 Vizuální studia

Filozofická fakulta
jaro 2009
Rozsah
2/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. František Kůst (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Rozvrh
každé liché úterý 15:00–18:15 zruseno C21
Předpoklady
Navazuje na znalosti z kurzů Výrazové prostředky digitálního média I a Úvod do digitálních médií.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Kurz si klade za cíl představit:
- základní pojmy a východiska digitální vizuální kultury
- proměnu vizuální kultury spjatou s nástupem digitální technologie
- okolnosti vzniku nových médií
- základní principy vizuálního zobrazování v rámci digitální vizuální kultury.
Osnova
  • Úvod, vymezení tématu kurzu
  • Základní pojmy, podstata a principy vizuální kultury
  • Proměna vizuální kultury nástupem digitální technologie a vznik digitální vizuální kultury
  • Nová média, proměna rozhraní a schopnosti reprezentace nových médií
  • Vizuální kultura, digitální estetika a estetika surface play a potěšení Proměna role diváka a vztah k proměně vidění (vision)
  • Vizuální komunikační strategie – principy vizuálního zobrazování nových médií - část první - formální prvky
  • Vizuální komunikační strategie – principy vizuálního zobrazování nových médií - část druhá - obsahové prvky
  • Příklady vizuálních strategií / referáty / workshop
  • Ukončení kurzu / Záverečný test
Literatura
  • DARLEY, Andrew. Visual digital culture : surface play and spectacle in new media genres. 1st pub. London: Routledge, 2000, x, 225. ISBN 0415165555. info
  • MIRZOEFF, Nicholas. An introduction to visual culture. 1st publ. London: Routledge, 1999, xi, 274. ISBN 0415158761. info
  • MANOVICH, Lev. The language of new media. Cambridge, Mass.: MIT Press, 2000, xxxix, 354. ISBN 0-262-63255-1. info
  • LISTER, Martin. New media : a critical introduction. 1st publ. London: Routledge, 2003, vi, 404 s. ISBN 0-415-22377-6. info
  • The visual culture reader. Edited by Nicholas Mirzoeff. 2nd ed. London: Routledge, 2002, xix, 737. ISBN 0415252229. info
Metody hodnocení
Kurz je ukončen závěrečným testem a odevzdáním závěrečné eseje. Podmínkou pro ukončení je také přednesení referátu v průběhu kurzu. V průběhu hodin probíhá: přednášky, diskuse v hodině, skupinové projekty, prezentace studentů, referáty, četba (povinná literatura)
Informace učitele
Kurz je rozdělen na teoretickou část a praktickou část – na část pracovních seminářů – workshopů, ve kterých jsou studenti seznámeni a aktivně zapojeny do případových studií projevů digitální vizuální kultury a nových médií.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022.