DVT071 Nejistá hranice

Filozofická fakulta
jaro 2010
Rozsah
2/0/0. 3 kr. (plus 2 za zk). Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: z.
Vyučující
prof. PhDr. Eva Stehlíková (přednášející), doc. MgA. David Drozd, Ph.D. (zástupce)
Garance
doc. Mgr. Pavel Drábek, Ph.D.
Seminář estetiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Pavel Drábek, Ph.D.
Rozvrh
Po 10:00–11:35 G01
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto kursu má být student schopen vnímat umělecké žánry a druhy v jejich proměnlivosti a nedourčenosti;
Měla by být zvýšena jeho citlivost pro nalézání latentní performativnosti všech žánrů, které se běžně jeví jako stabilní;
Měl by hledat a nalézat souvislosti mezi verbálním a vizuálním.
Osnova
  • Orální poezie (antičtí epikové a lyrikové, předčítání v antice a středověku, truvéři, šansoniéři, písničkáři);
  • Performance poezie (recitace, fyzická poezie, fonická poezie, fyzická poezie, slampoetry, hip hop)
  • Vizuální poezie (carmina figurata, lettrismus, konkrétní poezie);
  • Směřování k divadlu (od symposia ke kabaretu a divadlům poezie); Máchův Máj a jeho možnosti (od Buriana k Traxlerům, Hrušínského recitaci, Derflerově scénování);
Literatura
  • APPIGNANESI Lisa, The Cabaret. Yale University Press 2004
  • 1988 FISCHEROVÁ Sylva – STARÝ Jiří (ed), Původ poezie. Argo 2006
  • HERINGTON John, Poetry into Drama. Univ. of California Press 1985
  • WILES David, A Short History of Western Performance Space. Cambridge Univ. Press 2003
  • MURRAY Oswyn, The Odyssey as Performance Poetry in Performance, Iconography, Reception. OUP 2008, 161 - 176
  • LAZORČÁKOVÁ Taťána, Čas malých divadel (O divadlech malých forem v šedesátých letech). Olomouc 1996
  • RYPSON Piotr, Poezia vizualna: Projekt 1981
  • ADLER Jeremy – ERNST Ulrich, Text als Figur. Weinheim 1988
  • JUSTL Vladimír, Slovo a hlas. Supraphon 1979
  • ERISMANN Guy, Cesta francouzského šansonu od středověku po dnešek. Supraphon 1988
  • JUST Vladimír, Proměny malých scén. Mladá fronta 1984
Výukové metody
Přednáška je kombinována s diskusemi nad probíranými tématy, studenti si připravují referáty.-
Metody hodnocení
1 písemný test obsahující 6 otázek hodnocených 60 body, k úspěšnému zvládnutí je třeba dosáhnou alespoň 40 bodů.
Informace učitele
ADLER Jeremy – ERNST Ulrich, Text als Figur. Weinheim 1988 APPIGNANESI Lisa, The Cabaret. Yale University Press 2004 ERISMANN Guy, Cesta francouzského šansonu od středověku po dnešek. Supraphon 1988 FISCHEROVÁ Sylva – STARÝ Jiří (ed), Původ poezie. Argo 2006 HERINGTON John, Poetry into Drama. Univ. of California Press 1985 JUST Vladimír, Proměny malých scén. Mladá fronta 1984 JUSTL Vladimír, Slovo a hlas. Supraphon 1979 LAZORČÁKOVÁ Taťána, Čas malých divadel (O divadlech malých forem v šedesátých letech). Olomouc 1996 MURRAY Oswyn, The Odyssey as Performance Poetry in Performance, Iconography, Reception. OUP 2008, 161 - 176 RYPSON Piotr, Poezia vizualna: Projekt 1981, 6 WILES David, A Short History of Western Performance Space. Cambridge Univ. Press 2003 Slovo, písmo, akce, hlas. Čs.spis. 1967 Pandora 2007
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2010/DVT071