FF:ESB851 Genealogie avantgardy - Informace o předmětu
ESB851 Genealogie avantgardy
Filozofická fakultajaro 2010
- Rozsah
- 0/2. 4 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- doc. Mgr. Blahoslav Rozbořil, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- prof. PhDr. Petr Osolsobě, Ph.D.
Seminář estetiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. Ivana Vašinová - Rozvrh
- Čt 8:20–9:55 A21 stara
- Předpoklady
- Úvod do filosofie Úvod do estetiky
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: posluchači estetiky Bc., kteří začali své studium před více než čtyřmi semestry, musí mít splněnu postupovou zkoušku (ESAPZE), jinak si nesmí předmět zapsat - Mateřské obory/plány
- Estetika a kulturní studia (program FF, N-HS)
- Estetika a kulturní studia (program FF, N-OT) (2)
- Estetika (program FF, B-HS)
- Estetika (program FF, B-OT) (2)
- Estetika (program FF, M-HS)
- Estetika (program FF, M-OT) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je představit avantgardy jako sociálně-historický fenomén odvíjející se od završení procesu autonomizace umění. Kurz je vystavěn na dvou klasických textech "teorie avantgard" (Poggioli a Bürger), jež usilovaly postihnout sociálně psychologické rysy avantgard, jejich estetiku, diskurzy a praktiky i sociálně-politické cíle. Vzhledem k sociologizujícím východiskům obou klasiků se kurz nezaměřuje na umělecko-historické postižení tzv. "historických avantgard" ( futurismu, dadaismu, surrealismu), ale spíše zkoumá platnost vyslovených zobecnění pro dnešní (postmoderní) situaci. Avantgardy jsou tak na jedné straně konfrontovány s modernismem (hledáním nových univerzálních forem) na druhé straně s "novými sociálními hnutími" a subkulturními projevy estetizace každodennosti. Na konci tohoto kurzu bude absolvent s to s jistým vhledem smysluplně diskutovat otázky jež jsou s fenoménem avantgard spojené.
- Osnova
- 1. Avantgarda -diskuse fenoménu na pozadí postmoderny; moderní versus avantgardní; heterogenní versus autonomní, idea pokrokovosti umění (Lukács) 2. Solidarita solitérů (Thurn): školy, spolky, kooperace producentů versus (moderní) sociální hnutí; podmínky zrodu avantgard: odcizení a desintegrace (folgenlosigkeit) autonomního umění 3. Romantismus - anticipace avantgard ?; subjektivizace a dehumanizace umění (Ortega y Gasset), esoterismus (jako odcizení recipienta) 4. Mentalita avantgard (Poggioli): aktivismus, a(nta)gonismus, futurismus, nihilismus a dekadence 5. Estetika avantgard (Poggioli): cerebralismus, mašinismus, ironie 6. Hledání forem (výrazové prostředky a nemožnost stylu - montáž, šok (Bürger) 7. Avantgarda a kýč (+ pornografie); akademismus, umění diktatur a kulturní průmysl (Greenberg, Crow, Julius) 8. Vášeň kritiky (Octavio Paz), avantgarda jako kritika umění(Bürger) - útok na autonomii umění (Debord) 9. Synkretismus avantgard: splývání umění a každodennosti, vysokého a nízkého 10. Avantgardy a subkultury (Marcus); karneval, pleasure, transgrese (Jenks)
- Literatura
- Poggioli, Renato. The theory of the avant-garde. Transl. by Gerald Fitzgerald. 2. vyd. Cambridge: Belknap Press, 1968. 250 s. ISBN 0-674-88216-4
- BÜRGER, Peter. Theorie der Avantgarde. 1. Aufl. Frankfurt am Main: Suhrkamp Verlag, 1974, 138 s. ISBN 3-518-00727-0. info
- CLAIR, Jean. Odpovědnost umělce :avantgardy mezi strachem a rozumem. Translated by Pavla Doležalová. 1. vyd. Brno: Barrister & Principal, 2006, 226 s. ISBN 8073640384. info
- DE MICHELI, Mario. Umělecké avantgardy dvacátého století. 1. vyd. Praha: Státní nakladatelství krásné literatury a umění, 1964, 378 s. URL info
- LYOTARD, Jean François. O postmodernismu :postmoderno vysvětlované dětem : postmoderní situace. Translated by Jiří Pechar. Vyd. 1. Praha: Filosofia, 1993, 206 s. ISBN 80-7007-047-1. info
- Výukové metody
- Po odborném výkladu jsou studenti vedeni k samostatné interpretaci problémů. Následuje diskuse.
- Metody hodnocení
- písemný test, ústní dozkoušení
- Informace učitele
- http://plato.stanford.edu/entries/postmodernism/
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (jaro 2010, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2010/ESB851