KLMgrB66 The history of the marble: the Arch of Constantine in Rome

Filozofická fakulta
jaro 2010
Rozsah
2/0/0. 0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Elisabetta Gagetti, PhD. (přednášející), PhDr. Marie Pardyová, CSc. (zástupce)
Garance
prof. PhDr. Jan Bouzek, DrSc.
Ústav archeologie a muzeologie – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Marie Pardyová, CSc.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/30
Mateřské obory/plány
předmět má 9 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
1. The aims: At the end of this course the students should be able to be acquainted with: • the outlines of Roman art in the age of Tetrarchy (imperial and private portraiture; particular types of state monuments) • the definition and typology of the architectonical type of the celebrative arch • the topographical situation of the Arch of Constantine in the town-plan of Rome • the two main groups of sculptural decorations on the Arch of Constantine: reused relieves and statues from other monuments; Constantinian relieves • the archaeological news about the Arch of Constantine from recent excavations and restorations • the current debate about the meaning of reused and reworked relieves and structures
Osnova
  • Syllabus Subjects of the lessons (ten 2-hour lessons): 1. Roman art in the age of Tetrarchy: an outline 2. Decennalia feliciter. The Fuenfsaeulendenkmal in the Roman Forum 3. A topographical recognition “around” and “on” the Arch of Constantine, part I 4. A topographical recognition “around” and “on” the Arch of Constantine, part II 5. The reliefs of the Arch of Constantine, part I 6. The reliefs of the Arch of Constantine, part II 7. The portraits of Constantine 8. Restorations and excavations 1982-2002: a close-up on the Arch 9. Spolia. The debated question of reuse and reworking 10. Conclusions
Literatura
    doporučená literatura
  • • A. Melucco Vaccaro, A.M. Ferroni, Chi costruì l’arco di Costantino? Un interrogativo ancora attuale, in “RendPontAc”, 1993-1994 [1996], pp. 1-76.
  • • A. Melucco Vaccaro et Alii, Adriano e Costantino. Le due fasi dell’arco nella valle del Colosseo, Milano 2001.
  • • S. De Maria, Gli archi onorari di Roma e dell’Italia romana [chapter about late antiquity only], Roma 1988.
  • • A. Capodiferro, s.v. Arcus Constantini, in Lexicon Topographicum Urbis Romae, ed. by E.M. Steinby, I, 1993, pp. 86-91.
  • • P. Pensabene, C. Panella (ed. by), L’Arco di Costantino tra archeologia e archeometria, Roma 1999.
  • • D. Cirone, I risultati delle indagini stratigrafiche all’Arco di Costantino, ibi, pp. 61-76.
  • • C. Evers, Remarques sur l'iconographie de Constantin. A propos du remploi de portraits des "bons empereurs", in “MEFRA”, 103, 1991, pp. 705-806.
  • • H.P. L’Orange, A. von Gerkan, Die spätantike Bildnisschmuck des Konstantinsbogens, Berlin 1939.
  • • J. Rohmann, Die spätantiken Kaiserporträts am Konstantinsbogen in Rom, in “RM”, 105, 1998, pp. 259-282, tavv. 43-55.
Výukové metody
Lessons with PowerPoint presentations (in English)
Metody hodnocení
Written examination: multiple choice test (in English; in particular cases only, after a previous written request to the teacher, a Czech version of the test can be supplied) • Ten questions about an image – already seen during the lessons – each one with three questions (of which only one is correct), according to the subjects of the lessons Requirements for the test: • Knowledge of the contents of the lessons • The reading of some texts in literature is suggested
Vyučovací jazyk
Angličtina
Další komentáře
Studijní materiály
Poznámka k ukončení předmětu: test v angličtině - volba odpovědí
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2024.