VH_15b Collegium musicum II.

Filozofická fakulta
jaro 2010
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. Mgr. Vladimír Maňas, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Martin Mazánek, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Jan Špaček (cvičící)
Mgr. Jan Žemla (cvičící)
Mgr. Jaroslav Černocký (pomocník)
Garance
doc. PhDr. Mikuláš Bek, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Vlasta Taranzová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
VH_15b/A: Út 16:40–18:15 N21, J. Špaček
VH_15b/B: Út 18:20–20:45 J22, J. Černocký, J. Špaček
VH_15b/C: Út 18:20–20:45 C32, Út 18:20–20:45 C33, M. Mazánek
VH_15b/D: Út 20:00–20:45 J21, St 20:00–20:45 J21, J. Žemla
VH_15b/E: Po 8:20–9:55 J21, Po 16:40–20:45 J21, Čt 18:20–20:45 J22, J. Žemla
VH_15b/F: Po 18:20–20:45 J22, St 16:40–20:45 J22, V. Maňas
Předpoklady
Předmět Collegium musicum se člení na šest seminárních skupin.
A) ženský pěvecký sbor - vede Jan Špaček
B) mužský pěvecký sbor - vede Jan Špaček a Jaroslav Černocký
C) orchestr - vede Mgr. Martin Mazánek
D) hra na klavír pro pokročilé - Mgr. Jan Žemla
E) hra na klavír pro začátečníky - Mgr. Jan Žemla
F) komorní sbor - Vladimír Maňas.
K podmínkám přihlášení do jednotlivých skupin viz informace učitele. Obvykle není požadována žádná zvláštní hráčská a pěvecká zručnost. Také skladatelé najdou v collegiu svoje místo.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Tento kurs je zaměřen na rozvíjení praktických hudebních aktivit studentů. Soustředí se na nácvik hudebních skladeb dle momentálních nástrojových a hlasových možností a jejich interpretační analýzu. Kurs je doplněn poslechovými semináři a společnými návštěvami významných hudebních a hudebně dramatických představení mimo Brno, především v Praze a ve Vídni.
Osnova
  • Během semestru probíhají zkoušky případně seminární schůzky s učitelem. Více viz "Informace učitele".
Literatura
  • FUKAČ, Jiří a Ivan POLEDŇÁK. Úvod do studia hudební vědy. 1. vyd. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1995, 146 s. ISBN 80-706-7496-2. info
Výukové metody
Skupinové projekty.
Metody hodnocení
Podmínky závěrečného hodnocení stanoví jednotlivý vedoucí/vyučující seminárních skupin. Častou podmínkou je pravidelná či povinná účast na zkouškách.
Informace učitele
Collegium musicum VH_15a + VH_15b
A) Seminární skupina "Sborový zpěv" (Mgr. Jan Špaček) Sborový zpěv v Collegiu musicum zdaleka není určen pouze posluchačům hudební vědy, nýbrž všem těm, kteří o něj mají zájem. Máme velký smíšený sbor s různorodým repertoárem a od podzimu 2008 začal pravidelně fungovat také samostatný mužský sbor orientovaný na skladby Leoše Janáčka. I proto velmi prosím všechny potenciální mužské zájemce ze všech oborů i fakult, aby se k tomuto projektu připojili v co největším počtu (přičemž náš zájem o dívčí hlasy tím není nikterak umenšen a považujeme jej za samozřejmý). Bývá zvykem, že skladatelé – členové collegia (nebo i mimo něj) vytvoří speciálně pro ten který ročník skladbu. Je tu tedy prostor i pro nové, mladé, začínající či stydlivé skladatele - sami se mi prosím ozvěte. Většinu zpívaných či hraných skladeb diriguji sám. Byl bych rád, kdyby se tento stav změnil a taktovky se alespoň na některé skladby ujal někdo jiný. Kdokoliv se na to cítí, může přijít se skladbou, která jej těší, a může ji řídit, budu mu nápomocen radou. Doporučuji všem prostudovat si v relevantních slovnících a historických příručkách historii fenoménu "collegium musicum" (např. http://en.wikipedia.org/wiki/Collegium_musicum nebo www.grovemusic.com – tento je přistupný pouze ze sítě MU). V našem případě půjde o nadšenecké amatérské muzicírování a zároveň jakýsi zájmový hudebně–kulturní klub. Na jeho půdě vzniklo i několik vesměs dosud fungujících komorních ansámblů. Tradici mají také společné výlety na vybraná operní představení a koncerty do Prahy, Vídně, Bratislavy, Budapešti i jinam. Pozvánky na tyto spanilé jízdy budu v patřičném předstihu rozesílat e-mailem, samozřejmě nejsou povinné. Výstupem ze „sborového collegia“ je hlavní koncert (v aule fakulty či jinde), popřípadě různá jiná drobnější vystoupení (sami můžete přijít s nápadem, kde zazpívat). Dále je podmínkou celoroční soustavná práce na provozovaných skladbách ve formě účasti na zkouškách. Jednou dokonce z koncertu sešlo, protože se nás na zkouškách často sešlo příliš poskrovnu. Zklamaní byli především ti, kteří vynaložili velké úsilí a vytvořili či nacvičili i dosti náročné skladby. V zájmu vyvarování se takových situací a vůbec ku zdaru celého podniku je nezbytné udělat následující opatření: Collegium musicum má statut semináře a docházka je do něj povinná. Budu trvat na 100% účasti na seminářích. V mimořádých odůvodněných případech (nemoc, cestování atd.) bude samozřejmě absence omluvena, žádám však omluvu alespoň 24 hodin předem prostřednictvím emailu (týká se i dřívějších odchodů). U nekmenových studentů (mimo prezenční hudební vědu) lze předem domluvit alternativní docházku z důvodu paralelní výuky, práce apod. Jen když je sbor pokaždé kompletní a v menšině není žádný hlas, mohou společné zkoušky přinést požadovaný efekt. V minulých letech se toho během roku udělalo pramálo a největší přínos měly až zkoušky měsíc před vystoupením. Abych Vám mohl přislíbit zlepšení tohoto stavu a plné umělecké vyžití po celý rok, musím na účasti na zkouškách trvat. Proto doufám pochopíte, že budeme dělat prezenci. Je to vskutku pouze a výhradně ku zdaru celé věci. Ze stejného důvodu (zdar celého podniku) je náramně žádoucí, aby mělo collegium svoje ročníky, tedy aby jeho členové neodcházeli po jednom semestru, ideálně by mohli zůstávat několik let. Collegium lze totiž za stejný počet kreditů, tedy čtyři za semestr, absolvovat opakovaně (každý rok) bez omezení. Informační server eviduje Collegium na podzim a na jaře jako dva různé předměty, takže to nemohu uložit jako povinnost, nicméně bych tomu byl rád. Vzhledem k amatérské povaze tělesa neděláme žádné přijímací konkursy ani pohovory, budu Vám ale rád (v konzultačních hodinách či jindy podle domluvy) k dispozici radou či zpěvním cvičením, a to i individuálně. Důležité je, abyste se naučili zpívat ve sboru a abyste z toho něco (pěkného) měli. Pokud by ovšem někdo svým falešným zpěvem opravdu výrazně kazil umělecký výsledek, poprosím jej raději o plnění nějakého alternativního úkolu. Děkuji za pochopení. Na druhou stranu je žádoucí, abyste do sboru přivedli i své blízké, přátele či rodinné příslušníky včetně rodičů, prarodičů apod., se zájmem o sborový zpěv. Těch se samozřejmě studijní agenda (prezence a další formality) týkat nemusí. Sborové zkoušky se nově konají v místnosti x1 na Janáčově náměstí, a to od 16:40 do 18:10. Od 18:30 pak bude zkoušet mužský sbor v místnosti J22 v budově na Jaselské (vchod přes Gorkého 7). Velmi bych uvítal, kdyby se všichni muži účastnili jak zkoušek smíšeného sboru, tak především mužského. Na oplátku mohu nabídnout větší benevolenci při případných absencích, zkoušky mužského sbory také nemusejí být každý týden. Prosím, abyste si ze studijních materiálů v ISu vždy vytiskli noty (konkrétněji budete předem upozorněni e-mailem). Kdo z jakéhokoli důvodu nemá přístup k tiskárně, napíše mi nejpozději 24 hodin dopředu e-mail a já mu noty vytisknu. Na společné umělecké zážitky se těší Jan Špaček.
B) Seminární skupina "Komorní orchestr FF MU" (Mgr. Martin Mazánek) Tento kurs je zaměřen na rozvíjení praktických hudebních aktivit studentů. Studenti si mají možnost kromě interpretace klasických děl formou koncertů, také vyzkoušet interpretaci scénické hudby v divadle, v nahrávacím studiu atp. Součástí kurzu jsou koncerty, minimálně jeden každý semestr. Seminární skupina Komorní orchestr FF MU je určena všem studentům Masarykovy univerzity nebo JAMU. Členem orchestru se může stát každý, kdo má za sebou alespoň základy hry na nástroj v ZUŠ nebo u soukromého učitele. Podmínkou pro přijetí do orchestru je aktuální volné místo pro daný hudební nástroj. Konkurz probíhá pouze formou rozhovoru s vedoucím orchestru. Repertoár je pečlivě vybírán tak, aby byl všem hráčům přístupný, zahrnuje díla od období baroka po současnost. Filozofií a cílem orchestru je provádět méně populární díla a takové skladby, které se buď vůbec nehrají, nebo jen ojediněle. Zkoušky orchestru bývají KAŽDÉ ÚTERÝ OD 18:20 – 20:30 V AULE FF (učebna C33). Podmínkou pro získání kreditů a udržení se v členství orchestru je 100% docházka – Collegium musicum má statut semináře! Omluveny jsou jen zdravotní důvody nebo důvody spojené se studiem na MU. Omluvenka musí být poslána nejméně 24 hodin před zkouškou, jinak nebude uznána. Komorní orchestr má v průběhu akademického roku až čtyři veřejné koncerty. Zakončení semestru je vždy doprovázeno besídkou, kde vystupují všechny seminární skupiny předmětu Collegium Musicum. Do Komorního orchestru se mohou přihlásit hráči na hudební nástroje, pro které jsou vypsány volná místa (viz www.mazanek.org/volnamista.html). Hráč by měl mít základy hry na nástroj v ZUŠ nebo u soukromého učitele. Přijímáni jsou všichni bez konkurzu.
C) Hra na klavír pro pokročilé (Bc. Jan Žemla) Předmět je zaměřen na praktickou hru na klavír. Výuka bude probíhat formou individuálních i hromadných konzultací. Skupina pokročilých je určena pro absolventy I. a II. stupně ZUŠ a konzervatoří. Nepovinnou součástí předmětu bude i návštěva koncertů ve Vídni, Praze a Brně. Výstupem předmětu bude přehrávka dle individuálních možností studenta s jednou rozsáhlejší skladbou či cyklem menších skladeb v minimální délce 10 minut (viz Seznam skladeb). Tento výstup je ve skupině pokročilých možný kdykoli během semestru. Seznam skladeb (Seznam má být pouze inspirací a příkladem úrovně skladeb a nečiní si nárok na to být kompletní a zvláště zavazující) L. Couperin – Pieces de Clavecin J. S. Bach – Temperovaný klavír I, II, Francouzské suity, Anglické suity, Partity atd. D. Scarlatti – Sonáty J. Haydn – Sonáty W.A.Mozart – Sonáty, Fantazie c moll atd. L. van Beethoven – Sonáty, Bagatelly, Ronda atd. J. L. Dusík – Sonáty F. Schubert – Sonáty, Moment musicaux atd. F. Mendelssohn – Variace, Preludia a fugy, Etudy atd. F. Chopin – Preludia, Nocturna, Polonézy, Balady atd. F. Liszt – Etudy, Uherské rapsodie, Útěchy, Sonáta atd. J. Brahms – Valčíky, Uherské tance, Rapsodie atd. A. Dvořák – Siluety atd. J. Suk – Píseň lásky, O matince atd. B. Smetana – Koncertní etudy, Sny atd. R. Schumann – Fantastické kusy, Lesní scény, Karneval atd. S. Rachmaninov – Etudy, Preludia, Humoreska, Elegie atd. M. Ravel – Valčíky vznešené a tesklivé, Zrcadla atd. V. Novák – Písně zimních nocí atd. D. Šostakovič – Preludia (op. 34), Preludia a fugy (op. 87) S. Prokofjev – Sonáty, Etudy, Toccata, Kusy pro klavír atd. K. Slavický – Tři kusy pro klavír atd. J. Novák – Toccata, Kusy pro klavír atd. G. Ligeti – Musica ricercata, Etudy atd.
D) Hra na klavír pro začátečníky (Bc. Jan Žemla) Předmět je zaměřen na praktickou hru na klavír. Začátečníci si osvojí základní technické a interpretační návyky, různé přístupy ke studiu skladeb.Výuka bude probíhat formou individuálních i hromadných konzultací. Výstupem předmětu bude přehrávka dle individuálních možností studenta o minimální celkové délce 5 minut. Nepovinnou součástí předmětu bude i návštěva koncertů ve Vídni, Praze a Brně.
E) Komorní sbor (Mgr. Vladimír Maňas, Ph.D.) Studentský komorní sbor při Ústavu hudební vědy je zaměřen na duchovní hudbu převážně 16. a 20. století. Vzhledem k počtu zpěváků (12) nabírá nové členy spíše příležitostně a od uchazečů se očekává zdravý hlas a pěvecké zkušenosti. V případě zájmu se prosím obracejte na sbormistra.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2000, jaro 2001, jaro 2002, jaro 2003, jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2011, podzim 2011, jaro 2012, podzim 2012, jaro 2013, podzim 2013, jaro 2014, podzim 2014, jaro 2015, podzim 2015, jaro 2016, podzim 2016, jaro 2017, podzim 2017, jaro 2018, podzim 2018, jaro 2019, podzim 2019, jaro 2020, podzim 2020, jaro 2021, podzim 2021.