PSA_036 Vývojová psychologie I

Filozofická fakulta
jaro 2011
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Veronika Ježková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Lenka Peterková (přednášející)
Garance
PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Rozvrh
Út 10:00–12:25 C51
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
PSA_036/1: Rozvrh nebyl do ISu vložen. L. Peterková
PSA_036/2: Rozvrh nebyl do ISu vložen. L. Peterková
PSA_036/3: Rozvrh nebyl do ISu vložen. V. Ježková
PSA_036/4: Rozvrh nebyl do ISu vložen. V. Ježková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Program poskytuje utříděný přehled o předmětu a cílech vývojové psychologie, významných představitelích, dějinách, "klasických" tématech a současných trendech včetně úvodu k vývoji rodiny. Navazují přednážky a semináře z předmětu Vývojová psychologie II.
Osnova
  • Posluchači se seznámí se základními pojmy a tématy vývojové psychologie. Získají přehled o vývojově-psychologických přístupech k dětské hře, pohádce a kresbě a základní poznatky o celkové charakteristice jednotlivých stadií ontogeneze (věkových období, vývojových etap): stadium prenatální, novorozenecké, kojenecké, rané dětství, předžkolní věk, žkolní věk, pubescence, adolescence.
  • Tématické okruhy:
  • A. Obecné poznatky a teorie vývojové psychologie
  • Vývojová psychologie: vymezení, předmět, cíle, metody. Předmětné okruhy vývojové psychologie: Fylogeneze, ontogeneze, antropogeneze, aktuální geneze vývoje psychických procesů. Metodologie vývojové psychologie: metody, typy výzkumů (průřezové, longitudinální, zrychlené longitudinální), jejich přednosti a nedostatky. Retrospektivní (anamnestický) a prospektivní (katamnestický) výzkum.
  • Vývoj a obecné znaky psychického vývoje. Vývojová změna. Diferenciace, integrace, interiorizace, fixace. Činitelé vývoje: dědičnost, faktory vnějšího prostředí. Způsob realizace psychického vývoje: zrání, učení. Pojmy: fenotyp, genotyp, socializace. Socializační činitelé. Socializační funkce rodiny. Ortogenetický princip.
  • Průběhové modely: konstantní průběh, akcelerační trend, retardační trend, pozitivní asymptotický trend, pozitivní trend, konkávní trend, negativní asymptotický trend, konvexní trend, negativní trend. kontinuita versus diskontinuita, stabilita versus instabilita, synchronní a diachronní vývoj. Vliv výchovy, vzdělávání a sebevýchovy. Kritické stanovisko k jednostranným koncepcím (hereditarismus, environmentalismus, situacionismus). Interakční pojetí faktorů vývoje.
  • Periodizace životní dráhy člověka; kritéria periodizačních systémů, shody a rozdíly ve vymezení vývojových etap. Vývojová fáze, vývojový mezník, vývojová krize.
  • Psychologie životní dráhy člověka. Kritéria "vrcholu života" (kritický komentář). Pojem "kvalita života".
  • Vývojové teorie (charakteristika stadií a jejich věkové zařazení, srovnání koncepcí jednotlivých autorů): S. Freud, E. Erikson, M. Mahlerová, J. Piaget, Kohlberg, W. Stern, Bowlby (pojem attechment) a navazující autoři (Ainsworthová).
  • Psychologické školy vývojové psychologie: ženevská škola, vídeňská škola, pařížská škola. Někteří významní autoři a jejich přínos: Ch. Darwin, H. Spencer, F. Galton, G.S. Hall (teorie rekapitulace), A. Gesell (zákonitosti psychomotorického vývoje), E. Claparède, J. Piaget, škola Vygotského, K. a Ch. Bühlerovi a vídeňská škola, A. Adler, C.G. Jung, E. Spranger, H. Werner, B.G. Anaňjev, R. Havighurst, S. Freud, E. Erikson, M. Mahlerová, J. Piaget, Kohlberg, W. Stern, Bowlby (pojem attechment) a navazující autoři (Ainsworthová), R.Spitz.
  • Naši významní představitelé v oblasti vývojové psychologie: brněnská škola (M. Rostohar, F. Kratina, V. Chmelař, L. Koláříková, R. Konečný ad.); J. Langmeier, Z. Matějček, J. Švancara, D. Krejčířová, M. Vágnerová ad.
  • Vývojové škály: Brazeltonova neonatální škála, psychodiagnostické škály: Gesellovy, Bayleyové, Bühlerové-Hetzerové
  • B. Charakteristika vývojových období a vývoj psychických funkcí
  • Celková charakteristika jednotlivých vývojových období (etap, stadií) v rozsahu celého životního cyklu: a) období prenatální, b) novorozenecké, c) kojenecké, d) batolete, e) předškolní, f) školní, g) pubescence, h) adolescence, i) mladá dospělost, j) střední dospělost, k) starší dospělost (presenium), l) stáří-rané a pravé. (Věkové vymezení období, charakteristika jednotlivých oblastí psychického vývoje: biosociální, kognitivní psychosociální.)
  • Psychologická kritéria "školní zralosti". Psychologická kritéria dospělosti.
  • Vývojové úkoly podle Havighursta pro jednotlivá vývojová období (adolescence až stáří)
  • Vývoj tělesný a vývoj jednotlivých psychických funkcí, složek osobnosti a celku osobnosti: a) Tělesný růst a vývoj, b) senzorickomotorické schopnosti, c) vnímání, d) paměť, e) představivost, f) myšlení, g) inteligence a její složky, h) hudební schopnosti, i) řeč, j) motivace a řízení jednání (vůle, pozornostní výkony, výkonová motivace, zájmy), k) emoce a city, l) vývoj sociální percepce, komunikace a interakce (vztah k matce, dospělým autoritám, sourozencům, vrstevníkům), m) v. mravní, l) erotika a sexualita v pubescenci, adolescenci, v preseniu a seniu, m) vývoj zobrazovacích schopností, n) vývoj osobnosti jako celku.
  • C. Speciální témata vývojové psychologie a aktuální problémy společnosti
  • Vývoj zobrazovacích schopností. Dětská kresba a její význam.
  • Funkce hry v duševním vývoji. Klasifikace her, vývoj hry v ontogeneze, teorie hry.
  • Dětská pohádka.
  • Pojem psychická deprivace. Typy deprivace. Důsledky. Reakce na psychickou deprivaci (fáze, typy reakcí) "Vlčí děti". Autoři, kteří se zabývali touto problematikou
  • Pojem attachement - vazba, typy vazby.
  • Vývoj rodiny, výchova a styl výchovy
  • Psychologické souvislosti vztahů mezi generacemi.
  • Sekulární akcelerace pohlavního dospívání. Trend, souvislosti, důsledky.
  • Celoživotní trend fluidní a krystalické inteligence.
  • Proměny profesní, partnerské a rodičovské role v jednotlivých vývojových obdobích
  • Partnerství. Manželství a jeho alternativy. Problematika druhých manželství.
  • Rodičovství a jeho alternativy
  • Krize středního věku
  • Teorie stárnutí. Teorie adaptace na stáří. Změna způsobu života ve stáří: pečovatelská služba, domovy důchodců
  • Podíl asimilace a akomodace v procesu vývoje.
  • Psychologická zkoumání dvojčat: problémy, metodologie, závěry.
  • Princip kauzality (lineární, cirkulární), princip finality a synchronicity ve vývojové ps.
  • Integrace nových zkušeností v průběhu ontogeneze.
  • Definice duševního vývoje, pojem "vývojová změna"; intraindividuální změny, interindividuální rozdíly, intraindividuální rozdíly.
  • Senzibilní a kritické fáze vývoje.
  • Druhy učení na úrovni subhumánní a humánní.

  • Aplikace poznatků a metod vývojové psychologie.
  • Orientace v aktuálních problémech společnosti z hlediska vývojové psychologie.
Literatura
  • Vývojová psychologie :dětství, dospělost, stáří. Edited by Marie Vágnerová. 1. vyd. Praha: Portál, 2000, 522 s. ISBN 80-7178-308-0. info
  • ŠVANCARA, Josef. Kompendium vývojové psychologie [Švancara, 1986]. Vyd. 4. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986, 235 s. info
  • ŘÍČAN, Pavel. Cesta životem. 1. vyd. Praha: Panorama, 1990, 435 s. ISBN 80-7038-078-0. info
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. 2. vyd. Praha: Karolinum, 1999, 353 s. ISBN 8071848034. info
  • PŘÍHODA, Václav. Ontogeneze lidské psychiky. I, Vývoj člověka do patnácti let [Příhoda, 1977]. Vyd. 4. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1977, 414 s. info
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Psychologie školního dítěte. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1997, 66 s. ISBN 807184487X. info
  • ŠVANCARA, Josef a Vladimír SMÉKAL. Longitudinální a průřezové metody. [Praha]: [Avicenum], 1971, Strana 21-. info
  • ŠVANCARA, Josef. Diagnostika psychického vývoje. Edited by Josef Švancara. Praha: Avicenum, 1980. info
  • SVOBODA, Mojmír. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. 1. vyd. Praha: Portál, 2001, 791 s. Studium. ISBN 80-7178-545-8. info
  • ŠVANCARA, Josef. Zkoumání vývoje osobnosti dětí a dospívajících ve (zrušeném) brněnském longitudinálním projektu. In Blatný, M. et al. (eds), Sociální procesy a osobnost. Brno: Psychologický ústav AV ČR a SCAN Tišnov, 2002, s. 117-122. ISBN 80-86620-02-6. info
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Variabilita a patologie psychického vývoje. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1993, 187 s. ISBN 80-7066-797-4. info
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Psychologie problémového dítěte školního věku. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1997, 170 s. ISBN 8071844888. info
  • ŘÍČAN, Pavel. Agresivita a šikana mezi dětmi :jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. Vyd. 1. Praha: Portál, 1995, 95 s. ISBN 80-7178-049-9. info
  • ŘÍČAN, Pavel a Dana KREJČÍŘOVÁ. Dětská klinická psychologie. Vyd. 3., přeprac. a dopl.,. Praha: Grada, 1997, 450 s. ISBN 8071695122. info
Výukové metody
Interaktivní přednášky a semináře. Přednášky i semináře jsou realizovány vždy jednou za dva týdny v délce dvou hodin.
Metody hodnocení
Předmět je zakončen písemným testem (zápočtem), který vychází ze studijních materiálů, přednášek a seminářů z oblasti vývojové psychologie. Materiály pro přípravu k Souborné zkoušce z předmětu Vývojová psychologie pro studenty Psychologického ústavu FFMU je ke stažení z tohoto odkazu: http://www.phil.muni.cz/~hump/VyvPs/SoubornaZkouska/
Navazující předměty
Informace učitele
http://www.phil.muni.cz/~hump/VyvPs/SoubornaZkouska/
Poslední úprava provedena dne: 29.11. 2009. PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 1998, jaro 1999, jaro 2002, jaro 2003, jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016.