SJ0B634 Sexismus ve španělském jazyce

Filozofická fakulta
jaro 2011
Rozsah
2/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Petr Stehlík, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Ivo Buzek, Ph.D.
Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta
Rozvrh
Po 7:30–9:05 K23
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Přednáška je věnována projevům sexismu ve španělském jazyce. Nejprve jsou studenti stručně seznámeni s dějinami feminismu, v jehož rámci se studium projevů diskriminace žen v jazyce rozvinulo, poté je pozornost věnována dvěma základním typům znevýhodnění žen v oblasti jazyka: androcentrismu a sexismu. Postupně jsou analyzovány jednotlivé jevy spadající do těchto oblastí a studenti pracuji s texty, na nichž se uči sledované fenomény rozpoznávat. Součásti kursu je také přehled jazykových prostředků, s jejichž pomocí je možno se diskriminaci žen v jazyce vyhnout. Cílem přednášky je jednak upozornit studenty na existenci sexismu v jazyce (a to nejen španělském), jednak zvýšit jejich citlivost k tomuto negativnímu jevu.
Osnova
  • 1. Postavení žen ve společnosti od starověku po francouzskou revoluci; 2. První vlna feminismu (sufragismus) 3. Druhá vlna feminismu (Simone de Beauvoir, americký feminismus 60. a 70. let) 4. Feminismus v současnosti 5. Feminismus a lingvistika 6. Androcentrismus x sexismus 7. Sexismus v jazyce 8. Rozdíly v užívání jazyka u mužů a žen 9. Návrhy jazykových změn zaměřené na odstranění diskriminace žen v jazyce
Literatura
  • Lakoff, R. (1995): El lenguaje y el lugar de la mujer, 2a ed., Barcelona, Hacer Editorial.
  • García Meseguer, A. (1994): ?Es sexista la lengua espańola? Una investigación sobre el género gramatical, Barcelona, Paidós.
  • Calero, Ma. A. (1999): Sexismo linguístico. Análisis y propuestas ante la discriminación sexual en el lenguaje, Madrid, Narcea.
  • Lozano, I. (1995): Lenguaje femenino, lenguaje masculino. ?Condiciona nuestro sexo la forma de hablar?, Madrid, Minerva.
  • Suardiaz, D.E. (2002): El sexismo en la lengua espańola, Zaragoza, Libros Pórtico.
Výukové metody
Přednáška: podrobnější výklad projevů jazykového sexismu ve španělštině a analýza různých doporučení, jak se této formě diskriminace vyhnout.
Metody hodnocení
Zkouška: ústní (pohovor na téma vyplývající z probírané problematiky).
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován jednorázově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2005, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.