SJIIA109 Americká španělština

Filozofická fakulta
jaro 2011
Rozsah
2/0/0. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Ivo Buzek, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Ivo Buzek, Ph.D.
Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta
Rozvrh
Po 10:50–12:25 K12 nerezervovat
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Přednáška se zaměřuje na vývoj španělštiny v Americe, vliv domorodých jazyků, současný stav španělštiny v Latinské Americe, dialektální oblasti, fonetické, fonologické, morfosyntaktické diferenciace a lexikální amerikanismy. Pozornost se věnuje i faktorům posilujícím nebo naopak oslabujícím jazykovou jednotu hispanofonních zemí a perspektivám dalšího vývoje americké španělštiny.
Osnova
  • Přednáška kombinovaná se seminářem. V centru pozornosti stojí tato témata: počátky vývoje španělštiny v Americe, různé teorie; vliv domorodých jazyků na vývoj španělštiny od počátku do dneška, jiné pozdější vlivy; substrát - adstrát; současný stav španělštiny v Americe; dialektální oblasti a lingvistické atlasy; homogennost/heterogennost španělštiny v Americe; fonetické a fonologické diferenciace; morfosyntaktické diferenciace (leísmo, loísmo, voseo, slovesné časy a jejich substituce, perifrastické vazby, reflexivnost atd.); lexikální amerikanismy (indigenismy, archaismy, marinerismy, afronegrismy, anglicismy); faktory unifikace a fragmentace; perspektivy vývoje španělštiny v Americe.
Literatura
  • Bartoš, L. Introducción al estudio del espańol en América, Brno, Masarykova Univerzita, 1996.
  • Lapesa, R. Historia de la lengua espańola. Madrid, Gredos, 1988.
  • Moreno de Alba, J.G. El espańol de América, México, 1988.
  • Aleza, M y J. M. Enguita, El espańol de América: aproximación sincrónica, Valencia, Tirant Lo Blanch, 2002.
Výukové metody
Přednáška: výklad a definice základních pojmů a jejich exemplifikace na konkrétních textech z různých období vývoje latinskoamerické španělštiny a z různých dialektálních zón Latinské Ameriky.
Bude vyžadována teoretická příprava (četba).
Metody hodnocení
Předmět má formu přednášky. Zároveň vyučující bude vyžadovat připravenost, tj. četbu zadaných textů, na hodinu. Zkouška bude mít formu písemného testu.
Vyučovací jazyk
Španělština
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020.