FAV221 Techniky naratologické analýzy - seminář

Filozofická fakulta
jaro 2012
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Radomír D. Kokeš, Ph.D. (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Jiří Voráč, Ph.D.
Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Rozvrh
Čt 10:50–12:25 C34
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Student bude na konci semináře schopen aplikovat řadu různých typů naratologických analýz na různé druhy fikčních audiovizuálních materiálů (fikční film, fikční televizní seriál). Bude se přitom orientovat jak na obecnější úrovni teoretických východisek (formalismus, strukturalismus, sémiotika, sémantika fikce, kognitivismus aj.), tak na úrovni jednotlivých složek (proces narace, pojetí vypravěče, míra a způsoby fokalizace). Absolvování kurzu může být velmi užitečné i pro studenty bakalářského studia, kteří budou psát neoformalistickou bakalářskou práci a mohou si systematickou seminární prací prohloubit své analytické kompetence.
Osnova
  • Jádro semináře bude představovat aktivní práce studentů, kteří si budou pravidelně připravovat analýzy zadaného audiovizuálního materiálu: nejdříve použijí dílčí nástroje aplikované na dílčí části, posléze komplexnější soubory nástrojů na celá díla a v závěru v týmové spolupráci více studentů analyzuje soubor více děl, v němž budou pozorovat opakující se vyprávěcí vzorce a dokazovat jejich přítomnost i funkci. Semináře budou probíhat společně, studenti své analýzy odevzdají vždy předem. Pedagog jejich práci přečte, vznese na semináři kritické poznámky k výsledkům i postupu analytické práce a studenti bude muset své závěry obhajovat za použití slovníku získaného z přednášky a povinných textů.
Literatura
  • Branigan, Edward. Point of View in the Cinema. Berlin - New York - Amsterdam: Mouton Publishers, 1984.
  • ECO, Umberto. Lector in fabula : role čtenáře, aneb, Interpretační kooperace v narativních textech. Translated by Zdeněk Frýbort. Vyd. 1. Praha: Academia, 2010, 290 s. ISBN 9788020018281. info
  • BRANIGAN, Edward. Projecting a camera : language-games in film theory. New York: Routledge, 2006, xxv, 424. ISBN 0415942543. info
  • Heterocosmica : fikce a možné světy. Translated by Lubomír Doležel. Vydání české první. Praha: Karolinum, 2003, 311 stran. ISBN 8024607352. info
  • THOMPSON, Kristin. Storytelling in film and television. Cambridge: Harvard University Press, 2003, xiii, 172. ISBN 0674010876. info
  • GARDIES, André. Le récit filmique. Paris: Hachette, 1993, 151 s. ISBN 2010181492. info
  • BORDWELL, David. Narration in the fiction film. Madison: University of Wisconsin Press, 1985, xiv, 370. ISBN 0299101746. info
Výukové metody
Psaní analýz (domácí úkoly), jejich kritické zhodnocování, práce ve skupině, práce s povinnými texty.
Metody hodnocení
Pravidelné odevzdávání domácích úkolů, schopnost reagovat na připomínky, orientace v zadané literatuře, aktivita na hodinách. Závěrečným výstupem je výběr jednoho typu analýzy a jeho aplikace na zvolený film či televizní seriál
Další komentáře
Studijní materiály
Výuka probíhá formou e-learningu.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2012/FAV221