PG_ZRU5 Základy práce se skupinou

Filozofická fakulta
jaro 2012
Rozsah
0/20. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Jan Kolář, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Bc. Jan Nehyba, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jan Kolář, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Rozvrh
Pá 2. 3. 13:00–14:20 M21, 14:30–15:40 M21, Pá 9. 3. 12:30–14:00 M21, So 17. 3. 9:00–15:00 L35
Předpoklady
PG_ZRU1 Motivační kurz
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/25
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je seznámit studenty se základy teorie a praxe skupinové práce jako významném podporovateli procesu zkušenostně reflektivního učení.
Na konci tohoto kurzu bude student:
• znát důležité pojmy a principy spojené se skupinovou prací;
• umět používat tyto pojmy a principy na konkrétních příkladech;
• umět vysvětlit a popsat základní skupinové procesy;
• umět ovlivňovat tyto procesy prostřednictvím konkrétních metod a technik;
• mít představu o vzájemném vztahu skupinové práce a zkušenostně reflektivního učení;
Osnova
  • Osnovu předmětu tvoří nejprve teoretická část, která se zabývá východisky a principy skupinové práce, která následně pokračuje praktickým workshopem, v němž si studenti budou mít možnost vyzkoušet a osvojit způsoby práce se skupinou a její dynamikou na vlastní kůži.
  • • 2. 3. 2012 Důvody pro skupinovou práci, 13:00—14:20, J. Kolář/J. Nehyba, (M21): Sociokognitivní teorie, A. Bandura; Vygotskij a teorie nejbližšího vývoje; teorie konfliktu, teorie kontextualizovaného učení, kooperativní vyučování a učení.
  • • 2. 3. 2012 Skupinová dynamika 14:30–15:40, J. Kolář/J. Nehyba, (M21): Procesy skupinové dynamiky: vztah; role, pozice ve skupině; skupinové normy; koheze a tenze ve skupině; vývoj skupiny.
  • • 9. 3. 2012 Typy skupin a způsoby jejich vedení, 12:30—14:00, J. Kolář/J. Nehyba, (M21): Vzdělávací, samo-řídící, psychoterapeutické, socioterapeutické,… skupiny; nejrůznější styly vedení skupin: transakční, transformační, rysové teorie, spolu-vedení,…; supervize ve vedení skupin.
  • • 18. 3. 2012 Práce se skupinou – praktický workshop, 9:00—15:00, J. Kolář/J. Nehyba (Acor)
Literatura
  • BANDURA, Albert. Social foundations of thought and action : a social cognitive theory. New York: Prentice-Hall, c1986, s. 617. ISBN 013815614X.
  • KOŽNAR, J. Skupinová dynamika: (Teorie a výzkum). 1. vyd. Praha: Karolinum, 1992. 219 s.
  • BION, Wilfred Ruprecht. Experiences in groups and other papers. Repr. London: Routledge, 2011, 198 s. ISBN 9780415040204. info
  • PRESTON-SHOOT, Michael. Effective groupwork. 2nd ed. Hampshire: Palgrave Macmillan, 2007, ix, 212. ISBN 9781403905529. info
  • YALOM, Irvin D. a Molyn LESZCZ. Teorie a praxe skupinové psychoterapie. Translated by Hana Drábková - Martin Hajný. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007, 647 s. ISBN 9788073673048. info
  • HERMOCHOVÁ, Soňa. Skupinová dynamika ve školní třídě. 1. vyd. Kladno: AISIS, 2005, 169 s. ISBN 8023956124. info
  • HERMOCHOVÁ, Soňa. Skupinová dynamika ve školní třídě. 1. vyd. Kladno: AISIS, 2005, 169 s. ISBN 8023956124. info
  • KASÍKOVÁ, Hana. Kooperativní učení a vyučování : teoretické a praktické problémy. 1. vydání. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2001, 179 stran. ISBN 8024601923. info
  • ARROW, Holly, Joseph Edward MCGRATH a Jennifer L. BERDAHL. Small groups as complex systems : formation, coordination, development, and adaptation. Thousand Oaks: SAGE, 2000, viii, 336. ISBN 0803972296. info
  • FORSYTH, Donelson R. Group dynamics. 3rd ed. Belmont: Brooks/Cole Publishing Company, 1999, xvi, 622 s. ISBN 0-534-26147-5. info
  • BERTRAND, Yves. Soudobé teorie vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 247 s. ISBN 80-7178-216-5. info
  • BANDURA, Albert. Social foundations of thought and action : a social cognitive theory. Upper Saddle River, N.J.: Prentice-Hall, 1986, xiii, 617. ISBN 013815614X. info
Výukové metody
Přednáška, skupinová diskuze, individuální konzultace, praktický workshop. Přednášková část kurzu bude probíhat v učebně M21 (Joštova 13) a workshop v učebně ACOR (Veveří 26).
Metody hodnocení
Zápočtový test.
Pro ukončení kurzu je třeba rovněž podepsat prezenční listinu kurzu a na mail acor@acor.cz odevzdat formulář zpětné vazby, který bude dostupný v závěrečné lekci kurzu.
Informace učitele
http://www.acor.cz
Odkaz na e-learningovou oporu předmětu: http://elf.phil.muni.cz/elf/course/view.php?id=3365
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2013, jaro 2014, jaro 2016, jaro 2018.