FF:VIKERA06 Information Education - Informace o předmětu
VIKERA06 Information Education
Filozofická fakultajaro 2012
- Rozsah
- 1/1. 8 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Michal Lorenz, Ph.D. (přednášející), Mgr. Jan Zikuška (zástupce)
- Garance
- PhDr. Michal Lorenz, Ph.D.
Kabinet informačních studií a knihovnictví – Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Michal Lorenz, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Kabinet informačních studií a knihovnictví – Ústav české literatury – Filozofická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Objectives:
- introduce systematic educational activities and particular projects of all types od libraries
- present creative application of didactics in information education
- analyse broad perspective of foreign as well as Czech information politics and their educational and strategic documents
- demonstrate foreign and Czech model projects of information education
At the end of this course, students should be able to:
- define concept of information literacy
- understand problems of information literacy
- prepare information literacy programs
- introduce systematic educational activities and particular projects of all types od libraries
- Osnova
- Information literacy concept, models and standards
- Information policy in the Czech Republic and foreing countries
- International developments and cooperation in the field of information literacy, the main institutions
- Information literacy in any type of libraries
- Projects, trends in the field of Information literacy
- Didactics, teaching skills for librarians
- Planning & Administering information literacy programs
- Developing course syllabus for information literacy
- Literatura
- Handbook for Information Literacy Teaching (HILT) [online]. Cardiff: Cardiff University 2009. 178 s. Dostupný na: http://www.cardiff.ac.uk/insrv/educationandtraining/infolit/hilt/
- CATTS, Ralph; LAU, Jésus. Towards Information Literacy Indicators. Conceptual Framework Paper. [online]. Paris: UNESCO 2008. Dostupný na WWW: http://unesdoc.unesco.org/images/0015/001587/158723e.pdf
- GRASSIAN, Esther S. a Joan R. KAPLOWITZ. Information literacy instruction : theory and practice. 2nd ed. New York: Neal-Schuman, 2009, xxvii, 412. ISBN 9781555706661. info
- NEEDHAM, Joyce. Teaching elementary information literacy skills with the Big6. Columbus: Linworth, 2009, xvi, 310. ISBN 9781586833268. info
- Information literacy instruction handbook. Edited by Christopher N. Cox - Elizabeth Blakesley. Chicago: Association of College and Research Libraries, 2008, 236 s. ISBN 9780838909638. info
- Výukové metody
- lectures, class discussion, group projects, facultative and compulsory homeworks, e-learning
- Metody hodnocení
- oral exam, group project
- Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
ERASMUS.
- Statistika zápisu (jaro 2012, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2012/VIKERA06