FF:IM057 Jazyk audiovizuálního díla B - Informace o předmětu
IM057 Jazyk audiovizuálního díla B
Filozofická fakultajaro 2013
- Rozsah
- 2/0. 2 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Rodrigo Morales (přednášející), doc. PhDr. Martin Flašar, Ph.D. (zástupce)
- Garance
- doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Jitka Leflíková
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta - Rozvrh
- St 18:20–19:55 JAMU
- Předpoklady
- IM056 Jazyk audiovizuálního díla A
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Hudební věda (program FF, B-HS)
- Hudební věda (program FF, B-OT) (2)
- Sdružená uměnovědná studia (program FF, B-HS)
- Sdružená uměnovědná studia (program FF, B-OT) (2)
- Teorie interaktivních médií (program FF, B-HS)
- Teorie interaktivních médií (program FF, B-OT) (2)
- Teorie interaktivních médií (program FF, N-HS)
- Teorie interaktivních médií (program FF, N-OT) (3)
- Cíle předmětu
- Výuka se zaměří na charakteristiku výrazových prostředků strukturovaného audiovizuálního díla, filmu, televizního pořadu, klipu, a dále pak na vzájemné vlivy, vztahy a jedinečnost jednotlivých formátů a na charakteristické vývojové etapy a trendy. Posluchači si osvojí základy filmové řeči, teorii filmového obrazu. Budou obeznámení s vlivem výtvarného umění na koncepci filmového záběru. Budou rozumět významu světla a zvukové složky, timingu vnitřní stavby uměleckého díla.
- Osnova
- 1.) Co je filmová řeč (její vznik a vývoj, historie, fyziologie lidského vnímání, srovnání s psaným a mluveným jazykem.
- 2.) Natáčení jako lov záběrů
- 3.) Koncepce záběru
- 4.) Základy kameramanské práce
- 5.) Filmová osa a hlavní směr
- 6.) Základy střihové skladby – filmový čas a reálný čas, skladebné natáčení, záběr jako podnět ve formě otázek a odpovědí, problém návaznosti kompozice světla, dramaturgická skladba
- 7.) Sekvence – neviditelnost střihu, tempo
- 8.) Film jako syntetické umění (literatura, výtvarné umění,herectví,hudba)
- 9.) Tři fáze – literární scénář (syntetická), technický scénář + natáčení (analytická), dokončovací práce (syntetická)
- 10.) Základy triků
- 11.) Použití zvuku
- 12.) použití hudby
- 13.) Filmová řeč před 2. světovou válkou (s ukázkami našich a svět. tvůrců)
- 14.) Filmová řeč neorealismu, nových vln a skupiny Dogma 95
- 15.) Filmová řeč dokumentu
- 16.) Střihová skladba dokumentu
- 17.) Filmová řeč a střihová skladba v hudebních pořadech, v TV zpravodajství, sportovních přenosech, videoklipech, v reklamě
- 18.) Technické prostředky pro snímání obrazu, zvuku
- 19.) Pohyb a obraz jako základ audiovize
- 20.) Pohyb a okamžik privilegovaného vnímání a bezděčného vnímání
- 21.)Kompozice v audiovizi
- 22.) Obraz jako uzavřený celek a obraz jako otevřený strukturovaný systém
- 23.) Specifika audiovizuálního jazyka u různých médií
- 24.) Teorie jazyka audiovize a pohybu
- 25.) Druhy pohyblivého obrazu v audiovizi
- 26.) Světlo jako umělecký prvek
- 27.) Obraz a psychologie
- 28.) Obraz a akčnost
- Literatura
- PŁAŻEWSKI, Jerzy. Filmová řeč. Translated by Zdeněk Smejkal. 1. vydání. Praha: Orbis, 1967, 461 stran. info
- JIŘÍK, Vlastimil. Kinematografický obraz [1. díl]. Vyd. 2., upr. Praha: Akademie múzických umění, H & H, 1994, 219 s. ISBN 80-85787-57-11. info
- JIŘÍK, Vlastimil. Kinematografický obraz [2. díl]. Vyd. 2., upr. Praha: Akademie múzických umění, H & H, 1994, 183 s. ISBN 80-85787-58-2. info
- GAUTHIER, Guy. Dokumentární film, jiná kinematografie. Translated by Ladislav Šerý. 1. vyd. V Praze: Akademie múzických umění, 2004, 507 s. ISBN 8073310236. info
- ÈJZENŠTEJN, Sergej Michajlovič. Paměti. Praha: Odeon, 1987. info
- CHAPLIN, Charlie. Můj životopis. Translated by František Vrba. Vyd. tohoto překladu 2., v. Praha: Academia, 2000, 550 s. ISBN 8020003738. info
- Truffaut, Francois: Rozhovory s~Hitchcockem
- BERGMAN, Ingmar. Laterna magica. Translated by Zbyněk Černík. Vyd. 1. Praha: Odeon, 1991, 287 s. ISBN 8020702806. info
- WAJDA, Andrzej. Moje filmy : Meine Filme (Orig.). Edited by Jiří Fiala - Marie Sobotková. Olomouc: Votobia, 1996, 231 s. ISBN 80-7198-128-1. info
- JASNÝ, Vojtěch. Život a film. Edited by Jan Lukeš. Vyd. 1. Praha: Národní filmový archiv, 1999, 276 s., [3. ISBN 80-7004-094-7. info
- VÁVRA, Otakar. Zamyšlení režiséra. 1. vyd. Praha: Panorama, 1982, 319 s. URL info
- TARKOVSKIJ, Andrej Arsen'jevič. Deník 1970-1986. Translated by Marek Sečkař. V ČR vyd. 1. Brno: Větrné mlýny, 1997, 547 s. ISBN 80-86151-01-8. info
- SOLMI, Angelo. Federico Fellini : biografická studie. 1. vyd. Praha: Orbis, 1967, 171 s. URL info
- Buňuel, Luis: Až do posledního dechu
- Výukové metody
- Lecture connected with screenings of audiovisual works and followed by an analysis.
- Metody hodnocení
- Metody hodnocení: ústní zkouška
- Informace učitele
- Termín výuky: viz rozvrh TIM na stránkách ÚHV
http://www.phil.muni.cz/music/data/rozvrh_tim.xls
Kurz probíhá v rámci projektu č. CZ.1.07/2.2.00/28.0044 Inovace uměnovědných studijních oborů na FF MU, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Viz. www.phil.muni.cz/music/opvk. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2013/IM057