FF:IM105 Film a nová média - Informace o předmětu
IM105 Film v dimenzi nových médií
Filozofická fakultajaro 2013
- Rozsah
- 0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Marika Kupková, Ph.D. (přednášející), doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D. (zástupce)
- Garance
- doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Jitka Leflíková
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Čt 7:30–9:05 N21
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 150 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/150, pouze zareg.: 0/150, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/150 - Mateřské obory/plány
- Teorie interaktivních médií (program FF, B-HS)
- Teorie interaktivních médií (program FF, B-OT) (2)
- Teorie interaktivních médií (program FF, N-HS)
- Teorie interaktivních médií (program FF, N-OT) (3)
- Cíle předmětu
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen:
interpretovat specifické techniky a koncepce práce s pohyblivým obrazem
porozumět vybraným filmologickým pojmům
charakterizovat současné výkladové strategie, které zařazují umění do sociálních, ekonomických a technologických kontextů
orientovat se v oborových diskurzech (dějin výtvarného umění, filmových studií, vizuálních studií), které paralelně zkoumají některé podobné jevy a produkci z oblasti nových médií - Osnova
- Výklad vybraných pojmů filmové teorie s ohledem na novo-mediální kontext.
- Technologické mezníky, které výrazně ovlivnily vývoj audiovizuální tvorby, jako nástup zvuku, nástup barevného filmu a širokoúhlých formátů, rozšíření magnetického záznamu obrazu a zvuku, digitální technologie.
- Prolínání oborových diskurzů v rámci výtvarného umění, filmu a nových médií; příklady uměleckých projektů, které figurují na pomezí těchto oborů.
- Paralelní výkladové tendence – new art history, nová filmová historie; fenomén vizuálních studií; neurověda.
- Specifický „materiální“ a ideový kontext výtvarného umění a filmu; raná kinematografie ve srovnání s aktuálními formami výtvarného umění (instalace).
- Vliv oborových historických kontextů na specifické estetické a percepční standardy.
- Literatura
- povinná literatura
- Výzva perspektivy : obraz a jeho divák od malby quattrocenta k filmu a zpět. Edited by Petra Hanáková. Vyd. 1. Praha: Academia, 2008, 216 s. ISBN 9788020016256. info
- SZCZEPANIK, Petr. "Zrození" filmové historie. Nástup zvuku a média objevující vlastní minulost. Iluminace. Časopis pro teorii, historii a estetiku filmu. Praha: Národní filmový archiv, 2005, roč. 17, č. 3,, s. 47-82. ISSN 0862-397X. info
- SZCZEPANIK, Petr. (ed.) Nová filmová historie. Antologie současného myšlení o dějinách kinematografie a audiovizuální kultury. Praha: Herrmann a synové, 2004, 528 s. info
- doporučená literatura
- STURKEN, Marita a Lisa CARTWRIGHT. Studia vizuální kultury. Translated by Lucie Vidmar - Milan Kreuzzieger. Vydání první. Praha: Portál, 2009, 471 stran. ISBN 9788073675561. info
- SZCZEPANIK, Petr. Konzervy se slovy. Počátky zvukového filmu a česká mediální kultura 30. let. 1. vyd. Brno: Host, 2008, 536 s. Host. ISBN 978-80-7294-316-6. info
- BELTING, Hans. Konec dějin umění. Translated by Jan Hlavička. Vyd. 1. Praha: Mladá fronta, 2000, 244 s. ISBN 8020408568. info
- Výukové metody
- teoretická příprava, rozpravy
- Metody hodnocení
- písemný test
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2013, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2013/IM105