FF:NI04_05 Současná lingvistika - Informace o předmětu
NI04_05 Aktuální problémy moderní jazykovědy
Filozofická fakultajaro 2013
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Marta Kostelecká, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. Marta Kostelecká, Ph.D.
Ústav germanistiky, nordistiky a nederlandistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Marta Kostelecká, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav germanistiky, nordistiky a nederlandistiky – Filozofická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Nizozemský jazyk a literatura (program FF, M-FI)
- Nizozemský jazyk a literatura (program FF, M-HS)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty s nejnovějšími poznatky těchto jazykovědných disciplin: sémantika, aplikovaná lingvistika, genderová lingvistika, kognitivní lingvistika, didaktika nizozemštiny, fonologie a fonetika, second language acquisition. Každá oblast bude uvedena přednáškou, studenti si na každou hodinu nastudují úryvky z odborné literatury, abychom mohli ve skupině o daném tématu diskutovat. Kromě toho každý student připraví jeden referát.
- Osnova
- 1. Semantics - words and meanings
- 2. Semantics - sentences and meanings
- 3. Speach acts
- 4. Covnersation analysis
- 5. Gender linguistics
- 6. Second language acquisition
- 7. Dutch as a second language and Dutch as a foreign language
- 8. Presentation
- 9. Phonetics and phonology
- 10. Presentation
- 11. Cognitive linguistics
- 12. Repetition
- Literatura
- Houtkoop, Hanneke - Koole, Tom. Taal in actie - hoe mensen communiceren met taal. Coutinho 2000.
- Bennis, Hans - Israël, Tamar. Syntaxis van het Nederlands. Amsterdam University Press: 2000.
- Taal in gebruik : een inleiding in de taalwetenschap. Edited by Th. A. J. M. Janssen. Haag: Sdu Uitgevers, 2002, 295 s. ISBN 9012094836. info
- AUSTIN, John Langshaw. Jak udělat něco slovy. Translated by Jiří Pechar - Alena Bakešová. Vyd. 1. Praha: Filosofia, 2000, 172 s. ISBN 80-7007-133-8. info
- APPEL, René a Anne VERMEER. Tweede-taalverwerving en tweede-taalonderwijs. 2. druk. Bussum: Coutinho, 1996, 274 s. ISBN 90-6283-952-5. info
- Nederlands als tweede taal in de volwasseneneducatie :handboek voor docenten. Edited by Jan Hulstijn. 1e druk. Amsterdam: Meulenhoff Educatief, 1995, 281 s. ISBN 90-280-2228-7. info
- Výukové metody
- 1 hodina přednáška, 1 hodina seminář každeý týden, skupinová a individuální práce
- Metody hodnocení
- Hodnota závěrečné známky se vypočítá na základě: - pravidelné účasti na hodinách 10% - aktivní účasti na hodinách 30% - obsahové a formální kvality referátu 40% - písemný test 10%
- Vyučovací jazyk
- Nizozemština
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (jaro 2013, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2013/NI04_05