US_115b Fotografie: podoby a role moderního média II.

Filozofická fakulta
jaro 2013
Rozsah
2/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Jiří Pátek (přednášející), PhDr. Aleš Filip, Ph.D. (zástupce)
Garance
PhDr. Dagmar Koudelková
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Vlasta Taranzová
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Rozvrh
St 9:10–10:45 pracovna
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 85 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/85, pouze zareg.: 0/85, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/85
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurs navazuje na kurs Fotografie: Podoby a role moderního média I. Rozšiřuje jeho zaměření na domácí situaci o mezinárodní kontext a v porovnání s kursem I je zaměřen více na fotografii ve službách praxe. Absolvování Kursu I je výhodou, ale nikoli podmínkou pro orientaci v přednášené látce Kursu II. Obecným cílem Kursu II je ve vzájemné konfrontaci umělecké a praktické polohy fotografického média ukázat studentovi možné vzájemné vztahy umělecké a praktické fotografie. Student se dozví o fungování fotografie v rámci muzejního provozu. Seznámí se se základními administrativními úkony nutnými pro vstup a pohyb fotografie v instituci i na domácích a zahraničních výstavách. Včetně návštěv konkrétních výstav a komentářů teoretických i praktických úkolů, které jsou v rámci výstavního provozu řešeny. Student pochopí, že médium fotografie je svým založením natolik komplexní, že striktní dělení jeho podob a funkcí na umělecké a praktické, je umělé. Student pochopí, jak jednoznačně nebo naopak nejednoznačně je médium fotografie čitelné v rámci oborů jakými jsou: kriminalistika, medicína, exaktní a humanitní vědy nebo reklama a politická propaganda. Student se seznámí s různými typy fotografické tvory a používání fotografie v rámci umění (piktoriální fotografie, meziválečná avantgarda, konceptuální fotografie atd.). Student se dozví o různých podobách vzdělávání v oblasti fotografie a o jeho vztazích k politice státu, a to s ohledem na naše vnímání potenciálu média fotografie. V oblasti teorie student na základě kritických rozborů pochopí vtah mezi pojmy, koncepcemi a názorovými proudy, které v současnosti ovládají diskurz o fotografii. (vizuální studia, moderna, postmoderna, kulturní historie) Nabité poznatky ukáží posluchači fotografii jako komplexní médium, které během své krátké historie formovalo skrze své aplikace v umění, vědě a ve veřejném prostoru, mentalitu naší civilizace.
Osnova
  • 1. Fotografie jako muzejní artefakt. Formální a administrativní procesy spojené se vstupem a existencí fotografie jako uměleckého předmětu. (Od akvizičního záměru přes nákupní komisy k inventarizaci a uložené fotografie v depozitáři) 2. Fotografie na výstavě. Formální, praktické a teoretické otázky vystavování fotografií. (Od uzavření smlouvy, pojištění, transportu až po teoretické koncepty prezentace fotografií) 3. Fotografie jako nástroj popisu a klasifikace jednotlivce. Fotografie a jako nástroj společenské kontroly a represe. Louis Alphonse Bertillon, Henry Havelock Ellis, Francis Galton, Cesare Lombrozo 4. Fotografie jako nástroj poznání těla.(Eadweard Muybridge, Étienenm-Jules Marey, Jean-Martin Charcot, Gulliaume-Benjamin Duchenne de Boulogne) 5. Moc obrazu. Fotografie jako tištěné médium. Fotografický obraz v kontextu tzv. obrazových časopisů (Stefan Lorant, Willi Münzenberg a jejich trust) 6. Fotografie jako činitel společenských změn.(Thomas Annan, Glasgow City Improvement Trust, Jacob Riis, How the Other Half Lives, Lewis W. Hine, National Child Labor Committee, FSA, Photo League, hnutí sociální (dělnické) fotografie, Sociofoto) 7. Fotografie jako umění. Ideové zázemí a teoretické zázemí, estetika a způsob organizace hnutí umělecké fotografie (piktorialismu).(Linked Ring Brotherhood, Photo-Secession New York, Trifollium Vídeň, Peter Henry Emerson a Naturalistic Photography, Alfred Lichtwark a Hamburská Kunsthalle) 8. Fotografie a modernita. Ideové a teoretické zázemí fotografie mezi dvěma válkami a její ohlasy u USA. (Lászlo Moholy-Nagy a Bauhaus, Alexandr Rodčenko a produktivismus, VChUTEMAS, Harry Callahan, Aaron Siskind Institute of Design, Chicago) 9. Fotografie a ideologie. Fotografický realismus ve službě totalitních společenských vizí. (Blut und Boden, Sorela, Nová fotografie) 10. Subjektive Fotografie - prodloužená moderna. (Otto Steinert a výstavy subjektivní fotografie, Folkswangschule v Essenu, skupina Fotoform) 11. Postmoderní obrat. Fotografie jako ideologie, nástroj, inspirace. Analýza rozpadu klasických pravidel fotografie prizmatem konceptuálních projektů vázaných na fotografii. (pop-art, americké konceptuální umění, hyperrealismus, dead-pan photography, düsseldorfská škola) 12. Postmoderní obrat. Fotografie jako ideologie, nástroj, podnět. Analýza tradičního konceptu autora (apropriace, kopie, replika, remix)
Výukové metody
Přednášky, diskuse, praktické ukázky
Metody hodnocení
písemný test
Informace učitele
Literatura: V. V. Štech, Estetika fotografie, in: Pod povrchem tvarů, Václav Petr, Praha 1941.__V. V. Štech, Fotografovaný svět, in: Pod povrchem tvarů, Václav Petr, Praha 1941.__Laszlo Moholy-Nagy, Painting, Photography, Film, Lund Humphries, London 1969.__Walter Benjamin, Umělecké dílo ve věku své technické reprodukovatelnosti, in: Dílo a jeho zdroj, Odeon, Praha 1979.__Alan Trachtenberg (ed.), Classic Essays on Photography, Leetes’ Island Books, 1980_Thomas F. Barrow – Shelley Armitage – William E. Tydeman, Readings into Photography. Selected Essays 1959 – 1980, University of New Mexico, 1982.__John P. O’Neill (ed.), Photography in the Modern Era. European Documents nad Critical Writings 1913-1940, MoMA, NY, 1989_Roland Barthes, Světelná komora. Vysvětlivka k fotografii, Archa, Bratislava 1994.__Richard Bolton (ed.), The Contest of Meaning. Critical Histories of Photography, MITT Press, 1996.__Mary Warner Marien, Photography and Its Critics. A Cultural History 1839 – 1900, Cambridge University Press, 1997.__Michel Frizot (ed.), The New History of Photography, Könemann, Köln 1998.__Hans Belting, Konec dějin umění? MF, Praha 2000.__Pavel Scheufler, Galerie c. k. fotografů, Grada, Praha 2001.__Liz Wells (ed.), Photography: A Critical Introduction, London, New York 2001, 2002.__Michel Foucault, Archeologie vědění, Herman & synové, Praha 2002.__Susan Sontagová, O fotografii, Barrister & Pricipal a Paseka, Litomyšl 2002.__William Innes Homer, Stieglitz and The Poto-Secession 1902, Penguin Group, New York 2002.__Jaroslav Anděl, Příběh moderního média. Česká fotografie 1840 – 1950, Galerie Rudolfinum, Praha 2004.__Karel Císař (ed.), Co je to fotografie? Herman & synové, Praha 2004.__Štěpán Grygar, Konceptuální umění a fotografie, AMU, Praha 2004.__Matthew S. Witkowsky, Foto: Modernity in Central Europe 1918 – 1945, Thames & Hudson, NGA Washington 2007.__Marta Filipová – Matthew Rampley (eds.), Možnosti vizuálních studií. Obrazy-texty-interpretace, Barrister & Pricipal, FFMU Brno 2007.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován jednorázově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2015, jaro 2017.