FF:CJBB159 Morf. - výběr. seminář - Informace o předmětu
CJBB159 Morfologie - výběrový seminář
Filozofická fakultajaro 2014
- Rozsah
- 0/2/0. 4 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Roland Anton Wagner, M.A., Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Markéta Ziková, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. Mgr. Markéta Ziková, Ph.D.
Ústav českého jazyka – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jaroslava Vybíralová
Dodavatelské pracoviště: Ústav českého jazyka – Filozofická fakulta - Rozvrh
- St 14:10–15:45 C41
- Předpoklady
- CJA009 Morfologie II
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/15 - Mateřské obory/plány
- Český jazyk a literatura (program FF, B-FI) (2)
- Český jazyk a literatura (program FF, B-HS)
- Český jazyk a literatura (program FF, N-FI) (2)
- Český jazyk a literatura (program FF, N-HS)
- Učitelství českého jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-SS) (2)
- Cíle předmětu
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen: 1. vysvětlit rozdíl mezi morfologickými teoriemi, s nimiž se v semináři seznámí, 2. aplikovat metody těchto teorií na české příklady.
- Osnova
- 1. Strukturalismus: morfologie ve strukturalistickém modelu jazyka; základní principy morfematické analýzy 2. Problémy strukturalistického přístupu: prázdné morfy, kumulativní morfy, reziduální morfy, diskrétní morfy, supletivní morfy; morfologické procesy, které nejsou založené na afixaci: ablaut, umlaut, prozodická morfologie 3. Alternativní přístupy: distribuovaná morfologie, word-and-paradigm
- Literatura
- Hockett, Charles. 1947. Problems of morphemic analysis. Language, 24, 414–41
- Matthews, Peter H. 1974. Morphology.
- Aronoff, Mark. 1976. Word Formation in Generative Grammar
- Anderson, Stephen R. 1992. A-Morphous Morphology.
- Embick, David & Alec Marantz. 2008. Architecture and blocking. Linguistic Inquiry 39:1.
- Výukové metody
- Přednášející vždy seznámí studenty se základními principy dané teorie a doporučí jim literaturu k prostudování. Poté následuje diskuse spojená s analýzou konrétních jazykových dat (se zaměřením na češtinu). Na konci semináře studenti samostatně vypracují domácí úkol na zadané téma.
- Metody hodnocení
- Podmínky k udělení zápočtu jsou: 1. aktivní účast v diskusi (na základě prostudované literatury), 2. vypracování závěrečného domácího úkolu.
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2014/CJBB159