FF:FAVz043 Looking at Film Structure - Informace o předmětu
FAVz043 Looking at Film Structure in Numbers and Visualisations
Filozofická fakultajaro 2014
- Rozsah
- 2/0/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Adelheid Heftberger (přednášející), Mgr. Radomír D. Kokeš, Ph.D. (zástupce)
Mgr. Luděk Havel, Ph.D. (pomocník) - Garance
- prof. PhDr. Jiří Voráč, Ph.D.
Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Teorie a dějiny filmu a audiovizuální kultury (program FF, B-HS)
- Teorie a dějiny filmu a audiovizuální kultury (program FF, B-OT) (5)
- Teorie a dějiny filmu a audiovizuální kultury (program FF, N-HS) (2)
- Teorie a dějiny filmu a audiovizuální kultury (program FF, N-OT) (4)
- Cíle předmětu
- Not only film scholar Yuri Tsivian refers to film as "the art of timing". Indeed, cinema is at its core a fleeting art form, which involves all our senses both in a visual and visceral way. However, if we want to understand its underlying structure in order to analyse style, genre or the techniques employed by specific directors, it makes sense to "stop time" and look at the individual shots or even single frames. In my lecture I'd like to talk about my own work in this fast evolving field, which can be situated between quantitative analysis, digital humanties, traditional humanities, film studies and visualisation. Specifically, my investigations - carried out in collaboration with New Media guru Lev Manovich - focus on silent film and on the films of Dziga Vertov in particular. In this course, I will provide examples of how the concept of film structure can be approached drawing from my experiences as both a scholar of Russian studies as well as a working film archivist.
- Osnova
- C34 Monday (14th April) Lecture 1 - 10.50-12.25: Introduction (research corpus of films, excursus: metric films), Digital Humanities Lecture 2 - 14.10-15:45: Measuring (problems of archival frame rates, possible work-around, project Digital Formalism), formal aspects Tuesday (15th April) Video-time (attendance is obligatory): 12.30-14.00 Lecture 3 - 14.10-15.45: Case Study: Dziga Vertov and his films, Kinoglaz-Theory, background (Russian Formalism) Wednesday (16th April) Lecture 4 - 14.10-15.45: Visualisation of filmic structures 1 (Cinemetrics, graphs) Lecture 5 - 15.50-17.25: Visualisation of filmic structures 2 (without reduction, collaboration with Lev Manovich) Thursday (17th April) Lecture 6 - 9.10-10.45: Conclusions, outlook, collaboration with quantitative analysis, further research questions
- Výukové metody
- Lectures (in english)
- Metody hodnocení
- Written test.
- Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Informace učitele
- A block of lectures, April 14-17, 2014.;
Bloková výuka v angličtině, 14.-17. dubna 2014.;
Poznámka k ukončení předmětu: Full time students: 100% presence at the lectures is required. Distance students: two absences are tolerated.;
Předmět je vyučován jednorázově.; Výuka probíhá blokově.;
Kurz probíhá v rámci projektu č. CZ.1.07/2.2.00/28.0044 Inovace uměnovědných studijních oborů na Filozofické fakultě MU, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Viz. www.phil.muni.cz/music/opvk. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován jednorázově.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2014/FAVz043