HIB0468 Nižší klérus v českých zemích v raném novověku

Filozofická fakulta
jaro 2014
Rozsah
0/2. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Pavel Pumpr, Ph.D. (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Jiří Malíř, CSc.
Historický ústav – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Historický ústav – Filozofická fakulta
Rozvrh
Po 10:50–12:25 G32
Předpoklady
Minimálně základní znalost raně novověké paleografie. Základy latiny a němčiny výhodou.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/25
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Seminář je pojat jako seznámení s hlavními aspekty života nižšího kléru s důrazem na obecné vývojové trendy, jimiž tato sociální skupina v raném novověku procházela, i na individuální průběh profesní dráhy duchovního od přijetí kněžského svěcení až po závěr života. Hlavní náplní semináře bude představení a rozbor nejdůležitějších typů pramenů k danému tématu. Posluchači se seznámí s klíčovými tématy spojenými s každodenním životem a profesním působením příslušníků duchovního stavu, získají přehled o stavu bádání, naučí se pracovat s různými druhy pramenů, analyzovat je a interpretovat v pomocí metodologických postupů uplatňovaných v nejnovějších výzkumech.
Osnova
  • Co je nového na kléru v raném novověku? Reforma církve a reforma kléru, duchovní na cestě od stavu k profesi; klérus jako téma historiografie
  • Vstup do duchovního stavu, nižší klérus jako sociální skupina
  • Kněz na cestě za beneficiem, duchovní a patron
  • Kněz na beneficiu - farář jako duchovní správce, farář jako hospodář
  • Každodennost kněze ve světle konfliktů - konflikty s církevními normami (ideál a praxe), konflikty s jinými osobami a sociálními skupinami
  • Kněz ve stáří – konec kariéry, sociální zajištění, závěr života
  • Pozůstalostní písemnosti jako zrcadlo každodenního života farního kléru
  • Nižší klérus v kontextu vztahů mezi církví a světskou mocí; možnosti a limity procesu profesionalizace kléru v raném novověku
Výukové metody
Četba, diskuse, interpretace pramenů
Metody hodnocení
Aktivní účast v seminářích, průběžná práce s literaturou a prameny, diskuse, referát/seminární práce
Další komentáře
Studijní materiály

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2014/HIB0468