IM130 Artgorithms: Algoritmické umění, teorie a praxe

Filozofická fakulta
jaro 2014
Rozsah
1/1. 4 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
Mgr. Tomáš Staudek, Ph.D. (přednášející), doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D. (zástupce)
Garance
doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Jitka Leflíková
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Rozvrh
St 9:10–10:45 N31
Předpoklady
V předmětu se budeme zabývat průnikem umění, matematiky a algoritmů.
Absolvování předmětu předpokládá tvůrčí mysl, výtvarné cítění, počítačovou gramotnost a elementární znalosti matematiky.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 50 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/50, pouze zareg.: 0/50, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/50
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Porozumět principům algoritmů a matematiky ve výtvarném umění;
Seznámit se s příklady aplikovaného počítačového umění, jeho historií, současnými tendencemi i výhledy do budoucna;
Naučit se praktickým dovednostem z oblasti algoritmické tvorby;
Realizovat výtvarnou tvorbu s pomocí počítače.
Osnova
  • Úvod do algoritmického umění.
  • Počítačová tvorba v kontextu zobecněné estetiky.
  • Přehled historie počítačového umění ve světě i doma.
  • Esteticky nosné funkce (periodické a cyklické funkce, spirální křivky, superrovnice).
  • Výtvarné algoritmy s náhodnými parametry (generátory pseudonáhodných čísel, rozložení pravděpodobnosti).
  • Výtvarné automaty a bezkontextová grafika (transformace, přepisovací gramatiky, graftály).
  • Esteticky nosné proporce (zlatý řez v matematice a umění).
  • Fraktální grafika (transformace v komplexní rovině, řezy kvaternionů, křivky vyplňující prostor, iterované systémy funkcí).
  • Chaotické atraktory (dynamické systémy, modelování chaosu).
  • Dekorativní uzly (topologie, grafy, prostorové transformace).
  • Periodické mozaiky (symetrie, vlysy, rozety, zámkové ornamenty).
  • Neperiodické mozaiky (hierarchické, spirální, aperiodické dláždění).
  • Exaktní estetika (numerická krása, matematické hodnocení proporcí, kompozice a estetické informace).
Literatura
  • LAMBERT, Nick. A Critical Examination of ‘Computer Art’. 2003. vyd. University of Oxford, 2003. URL info
  • MANOVICH, Lev. Software Takes Command. Bloomsbury Academic, 2013. ISBN 1-62356-745-9. URL info
  • SCHIFFMAN, Daniel. The Nature of Code: Simulating Natural Systems with Processing. Daniel Schiffman, 2012. ISBN 0-9859308-0-2. URL info
  • MONFORT, Nick a Patsy BAUDOIN. 10 PRINT CHR$(205.5+RND(1)); : GOTO 10. The MIT Press, 2012. URL info
  • FRIEDMAN, Nat a Ergun AKLEMAN. HYPERSEEING. The International Society of the Arts, Mathematics, and Architecture (ISAMA), 2012. URL info
  • SCHA, Remko. Algorithmic Art. Radical Art: An Analytical Anthology of Anti-art and Meta-art. 2010. URL info
  • MCCORMACK, Jon, Oliver BOWN, Alan DORIN a Jonatnan MCCABE. Ten Questions Concerning Generative Computer Art. Leonardo: Journal of Arts, Sciences and Technology. 2012. URL info
  • NOLL, A. Michael. Early Papers on Computers and the Visual Arts. Assorted journals (Leonerdo, IEEE Spectrum, SIGGRAPH Proceedings). 1994, roč. 1962-1982. URL info
  • LUGOSI, George a Dénes NAGY. Symmetry: Art and Science. The Quarterly of the ISIS – Symmetry, 2002. Volume 2, numbers 1–4. URL info
  • MOISEIWITSCH, Benno. Art, Mathematics and Music. Queen’s University Belfast, 1999. URL info
  • STINY, George a James GIPS. Algorithmic Aesthetics: Computer Models for Criticism & Design in the Arts. University of California, 1978. ISBN 0-520-03467-8. URL info
Výukové metody
Výuka zahrnuje přednášky a praktická cvičení vedená formou výtvarné dílny.
Informace učitele
http://artgorithms.droppages.com
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován jednorázově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017.