FF:PG44B55 Česká vzdělávací politika - Informace o předmětu
PG44B55 Vybrané problémy české vzdělávací politiky
Filozofická fakultajaro 2015
- Rozsah
- 1/1. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- prof. PhDr. Milada Rabušicová, Dr. (přednášející)
- Garance
- doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20 - Mateřské obory/plány
- Pedagogika (program FF, N-HS)
- Pedagogika (program FF, N-PD) (3)
- Cíle předmětu
- Kurz Vybrané problémy české vzdělávací politiky navazuje na povinný kurz Vzdělávací politika. Z témat, jež jsou řešena v povinném kurzu, vybírá ta, která jsou aktuální, problematická z hlediska jejich řešení v rámci praktické vzdělávací politiky, a současně na která nebylo dost prostoru v povinném kurzu. Témata budou představena a diskutována na základě evropského kontextu a konkrétní situace v ČR. Současně je v jejich výběru zohledněn zájem studentů, který se během výuky povinného kurzu projeví a který mohou studenti formulovat vždy na začátku semestru. Z toho vyplývá, že témata budou variabilní.
- Osnova
- (1) Otázka rovných vzdělávacích příležitostí v evropském kontextu (2) Otázka rovných vzdělávacích příležitostí v českém vzdělávacím systému (3) Kompozice všeobecného a kvalifikačního vzdělávání v evropském a českém vzdělávacím prostoru (4) Organizace vyššího sekundárního vzdělávání a způsoby jeho ukončování (česká maturita jako jedna z variant) (5) Modely preprimárního vzdělávání jako realizace různých modelů sociální a vzdělávací politiky (6) Modely financování terciárního vzdělávání (otázka školného) (7) Modely učitelské přípravy (8) Dostupnost vyššího vzdělání versus „překvalifikovanost“ (9) Mezinárodní měření vzdělávacích výsledků (PISA) Součástí kurzu bude diskuse o dílčích aktuálních tématech vzdělávací politiky s oporou o průběžné sledování sdělovacích prostředků a webových portálů k tématice školství a vzdělávání (Academia, Edu-in, Scio, …).
- Výukové metody
- přednáška, skupinová diskuse, prezentace seminárního úkolu s autonomním výběrem tématu
- Metody hodnocení
- zápočet na základě přijatého a prezentovaného seminárního úkolu
- Informace učitele
- Seznam literatury: Demeuse, M.; Frandji, D.; Greger, D.; Rochex, J.-Y. (Eds.) (2012) Educational Policies and Inequalities in Europe. London: Palgrave Macmillan. Educational Research and Evaluation. An International Journal on Theory and Practice. Special Issue: Cross-Cultural Comparison of Group- Related Educational Inequality: The PISA 2000 Study. 12/2/2006. Kalous, J., Veselý A. (editoři). Vybrané problémy vzdělávací politiky. UK, Nakladatelství Karolinum, Praha, 2006. Kasíková, H; Straková, J. (Eds.) (2011) Diverzita a diferenciace v základním vzdělávání. Praha: Karolinum. Meyer, H. D. Benavot, A. (Eds.) (2013). PISA, Power, and Policy: the emergence of global educational governance. Oxford: Symposium Books. Starting Strong III. (2012). OECD. Strategie Evropa 2020 (http://www.msmt.cz/vyzkum-a-vyvoj/strategie-evropa-2020). Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2020 (http://www.vzdelavani2020.cz/images_obsah/dokumenty/strategie-2020_web.pdf) Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2020 – analytický podklad (http://www.vzdelavani2020.cz/images_obsah/dokumenty/analyticky-podklad_web.pdf Vnější diferenciace ve školním vzdělávání. Orbis scholae 7/3/2013. + průběžně vyhledávané internetové zdroje k aktuálním tématům (Edu-in, Academia, Scio, MŠMT, NÚV, OECD)
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2015/PG44B55