FF:IM065 Základy hudební kompozice II B - Informace o předmětu
IM065 Základy hudební kompozice II B
Filozofická fakultajaro 2016
- Rozsah
- 1/1. přednáška + individuální výuka. 2 kr. Ukončení: kz.
- Vyučující
- MgA. Michal Nejdek (přednášející), doc. PhDr. Martin Flašar, Ph.D. (zástupce)
- Garance
- doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Jitka Leflíková
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Po 11:40–13:15 011
- Předpoklady
- IM064 Základy hudební kompozice II A
Předpoklady: Zájem o vhled do oblasti elektronické a počítačové hudby a její tvorby. Doporučuje se kombinovat s předměty Základy teorie kompozice I. a II. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 2 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/2, pouze zareg.: 0/2, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/2 - Mateřské obory/plány
- Hudební věda (program FF, B-HS)
- Hudební věda (program FF, B-OT) (2)
- Sdružená uměnovědná studia (program FF, B-HS)
- Sdružená uměnovědná studia (program FF, B-OT) (2)
- Teorie interaktivních médií (program FF, B-HS)
- Teorie interaktivních médií (program FF, B-OT) (2)
- Teorie interaktivních médií (program FF, N-HS)
- Teorie interaktivních médií (program FF, N-OT) (3)
- Cíle předmětu
- Anotace:
Tento předmět je zaměřen na elektroakustickou část soudobé hudební kompozice. Akcentovány jsou dvě roviny – teoretická a praktická. V teoretické rovině jsou probírány různé metody kompozice elektroakustické hudby za použití technologií od počátku 20. století po dnešek. Probírané metody jsou přímo konfrontovány s kompozicemi světově uznávaných skladatelů, které využívají principy probírané látky.
Praktická část je pak zaměřena na seznámení studentů s vlastní tvorbou elektroakustické hudby. Zde budou dosažené vědomosti prakticky procvičovány tím, že budou studenti tvořit vlastní elektroakustické skladby. Pro účast v předmětu jsou podmínkou základní uživatelské znalosti práce s počítačem. Doporučuje se kombinovat s předměty Základy teorie kompozice I. a II.
Cíle: Cílem je v zimním semestru v teoretické části předmětu seznámit posluchače se základními proudy elektronické hudby od počátku století až do současnosti. Metodika výuky předpokládá seznámení s teorií probíraného období a poté s praktickými ukázkami vzniklých děl, či demonstrací zvukových kvalit tohoto období. V letním semestru je cílem v teoretické části předmětu seznámit posluchače s moderním trendem počítačové tvorby elektroakustické hudby a prakticky demonstrovat tvorbu elektroakustických hudebních děl. Během druhého kurzu je posluchač povinen vytvořit vlastní dílo, které je podmínkou k udělení zkoušky. V praktické části budou posluchači vytvářet vlastní individuálně jednoduché elektronické studie. - Osnova
- Osnova přednášek:
- Zimní semestr (ZS):
- 1. – 3. Základní proudy elektronické hudby počátkem 20. století – Theremin (Těrmen Vox), Thaddeus Cahill (Teleharmonium), Ondes Martenot (Martenotovy vlny).
- 4. – 6. 40. a 50. léta – vynález magnetofonového pásu, konkrétní hudba, Max Matthews a jeho Music 1, RCA Mark II Sound Synthetiser. Aplikace v dílech Pierra Schaffera, Pierra Henryho, Carlheinze Stockhausena, Pierra Bouleze, Edgara Varese a Iannise Xenakise.
- 7. – 10. 60. a 70. léta – Analogová syntéza, frekvenční modulace, syntezátor Buchla v díle Mortona Subbotnicka, Robert Moog a jeho syntezátory, přesahy do jiných žánrů.
- 11. – 12. 70. a 80. léta – Úsvit digitálních syntezátorů. Přesun role syntezátorů na pole komerční hudby. Aditivní a granulární syntéza ve vážné hudbě.
- 13. Zápočet.
- Letní semestr (LS):
- 1. – 3. Praktické objasnění pojmů sekvencer, syntezátor, sampler a jejich následné využití.
- 4. – 5. Objasnění VST modelu.
- 6. – 7. Estetika elektroakustického díla.
- 8. – 9. Stříhání zvuku, tvorba samplů a smyček v programech Sound Forge, Wave Lab a Gold Wave.
- 10. – 11. Kombinace samplů a syntezátorů v programu Cubase SX.
- 12. Produkce elektroakustické skladby.
- 13. Zápočet.
- Literatura
- HARRISON, CH., WOOD, P.: Art in Therory 1900–2000, Blackwell Publishing, 2002
- LI, Z.-L., DREW, M. S.: Fundamentals of Multimedia, Pearson/Prentice Hall, 2004
- MIDDLETON, CH.: The complete guide to Digital Audio, Muska Lipman Publishing, 2003
- Metody hodnocení
- Vyučovací metody:Přednáška je hromadná, cvičení individuální výuka. Metody hodnocení: V zimním semestru zápočet, v letním semestru klasifikovaný zápočet. Termín výuky:viz rozvrh TIM na stránkách ÚHV Kapacita: 8 studentů
- Informace učitele
- Název předmětu: Základy hudební kompozice II.
Typ předmětu: přednáška 1 hod. + cvičení 1 hod.
Úroveň předmětu: otevřeno pro bakalářský i magisterský studijní program HF a DIFA JAMU, FAVU VUT, FF MU
Rok studia: není omezeno
Semestr: zimní, letní
Počet přidělených kreditů: 2 + 2
Jméno vyučujícího: MgA. Jan Kavan
Kurz probíhá v rámci projektu č. CZ.1.07/2.2.00/28.0044 Inovace uměnovědných studijních oborů na FF MU, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Viz. www.phil.muni.cz/music/opvk. - Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2016/IM065