FF:PBSNPA3 Kvantitativní výzkum - Informace o předmětu
PBSNPA3 Kvantitativní výzkum v sociální pedagogice
Filozofická fakultajaro 2016
- Rozsah
- 1/1. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Mgr. Martin Sedláček, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Čt 9:10–10:45 B2.43
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20 - Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a poradenství (program FF, N-PD)
- Cíle předmětu
- Metodologický kurz je koncipován tak, aby jeho absolventi jednak rozuměli východiskům kvantitativního výzkumu a jeho možnostem, a jednak byli schopni samostatně realizovat a interpretovat empirický výzkum v sociálních vědách. Studenti dostávají teoretickou podporu k metodologii kvantitativního přístupu. Praktická rovina kurzu je naplněna týmovou prací studentů na vlastním výzkumném projektu. Realizace empirického projektu se skládá z výběru výzkumného problému, tvorby konceptuálního rámce, konstrukce hypotéz, tvorby pozorovacího postupu či měřícího nástroje, sběru a analýzy dat a tvorby výzkumné zprávy. Výzkumný projekt realizovaný v kurzu má charakter pilotního šetření a slouží studentům k pilotáži diplomových prací. Osnova
- Osnova
- 1. Od tématu výzkumu k měření: možnosti kvantitativního výzkumu, schéma výzkumu, teorie, téma, operacionalizace, apod.
- 2. Studium výzkumů – hledání problémů
- 2. Výběr tématu výzkumu.
- 2. Formulace výzkumného problému.
- 3. Tvorba měřícího nástroje.
- 4. Výzkumné šetření.
- 5. Vyhodnocení dat.
- 6. Zpracování závěrečné zprávy.
- 7. Zpracování posudku.
- Literatura
- povinná literatura
- DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost : příručka pro uživatele. Praha: Karolinum, 1993, 374 stran. ISBN 8070668229. info
- neurčeno
- Úvod do metodologie psychologického výzkumu : jak zkoumat lidskou duši. Translated by Petr Bakalář, Illustrated by Ján Ferjenčík. Vyd. 2. Praha: Portál, 2010, 255 s. ISBN 9788073678159. URL info
- HENDL, Jan. Přehled statistických metod : analýza a metaanalýza dat. 3., přeprac. vyd. Praha: Portál, 2009, 695 s. ISBN 9788073674823. info
- Advanced Lazarsfeldian methodology. Edited by Hynek Jeřábek - Petr Soukup. 1st ed. Prague: Karolinum, 2008, 250 s. ISBN 9788024615219. info
- HENDL, Jan. Přehled statistických metod zpracování dat :analýza a metaanalýza dat. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004, 583 s. ISBN 8071788201. info
- PELIKÁN, Jiří. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum, 1998, 270 s. ISBN 9788071845690. info
- CHRÁSKA, Miroslav. Základy výzkumu v pedagogice. 2. vyd. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1998, 257 s. ISBN 8070677988. info
- GAVORA, Peter. Výzkumné metody v pedagogice : příručka pro studenty, učitele a výzkumné pracovníky. Brno: Paido, 1996, 130 s. ISBN 808593115X. info
- CHRÁSKA, Miroslav. K současným trendům pedagogického výzkumu ve světě. Vyd. 1. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1995, 48 s. ISBN 8070674695. info
- DITTRICH, Pavel. Pedagogicko-psychologická diagnostika. Vyd. 2., upr. Jinočany: H & H, 1993, 121 s. ISBN 80-85467-06-2. info
- RYS, Slavomír. Hospitace v pedagogické praxi. Vyd. 3. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988. info
- KERLINGER, Freed N. Základy výzkumu chování : pedagogický a psychologický výzkum : Foundations of behavioral research : educational and psychological inquiry (Orig.). Translated by V. Smékal. Vyd. 1. Praha: Academia, 1972, 705 s. info
- Výukové metody
- Kurz je veden v přednáškové i seminární formě. V rámci kurzu studenti pracují na skupinových projektech.
- Metody hodnocení
- skupinový projekt
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2016, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2016/PBSNPA3