PG22A44 Sociologie výchovy, vzdělání a školy

Filozofická fakulta
jaro 2016
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. Mgr. Klára Šeďová, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Milada Rabušicová, Dr. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Rozvrh
St 7:30–9:05 B2.44
Předpoklady
PG11A16 Základy sociologie
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 60 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/60, pouze zareg.: 0/60, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/60
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz zprostředkovává základní pohledy na vzájemný vztah mezi společností a výchovou a na konkrétní témata, jež sociologii výchovy zajímají v rámci fungování školy a dalších výchovných a vzdělávacích institucí. Vysvětlují nejdůležitější sociologické přístupy ke zkoumání fenoménu výchovy, vzdělání a školy a opírá se o klasické i současné sociologické teorie. Na jejich základě potom interpretuje školu jako sociální systém, školní procesy a roli účastníků těchto procesů. Student získá schopnost aplikovat sociologické teorie na pedagogické procesy a na jejich základě je interpretovat.
Osnova
  • (1) Sociologie výchovy jako vědní obor, úvod do kurzu (2) Vývoj sociologie výchovy a její současná témata (3) Způsoby výzkumu v sociologii výchovy (4) Klasické sociologické teorie o výchově a o vzdělávání (5) Současné sociologické teorie o výchově a o vzdělávání a směry sociologie výchovy (6) Škola jako sociální systém (7) Školní procesy (8) Učitelé ve škole a ve společnosti – pohledy sociologie výchovy (9) Děti a mladí lidé ve škole – pohledy sociologie výchovy (10) Rodina, škola a vzdělání – pohledy sociologie výchovy (11) Role vzdělání v sociální stratifikaci a sociální mobilitě (12) Analýza českého vzdělávací systému z hlediska rovných vzdělávacích příležitostí
Literatura
    povinná literatura
  • HAVLÍK, Radomír a Jaroslav KOŤA. Sociologie výchovy a školy. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 174 s. ISBN 80-7178-635-7. info
    neurčeno
  • ONDREJKOVIČ, Peter. Úvod do sociológie výchovy : základy sociológie výchovy a mládeže. 2., rozš. a preprac. vyd. Bratislava: Veda, 1998, 386 s. ISBN 8022405795. info
  • RABUŠICOVÁ, Milada a Milan POL. Vztahy školy a rodiny dnes: hledání cest k partnerství. Pedagogika. Praha: PedF UK, 1996, roč. 1996, č. 2, s. 105-116. ISSN 0031-3815. info
  • HAVLÍK, Radomír, NOVOTNÁ MARIE a Jiří PROKOP. Vybrané kapitoly ze sociologie výchovy a vzdělávání. Praha: Karolinum, 1993, 66 s. ISBN 80-7066-781-8. info
  • RABUŠICOVÁ, Milada. K sociologii výchovy, vzdělání a školy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1991, 123 s. ISBN 8021003286. info
  • ALAN, Josef. Etapy života očima sociologie. 1. vyd. Praha: Panorama, 1989, 439 s. ISBN 8070380446. URL info
  • GALLA, Karel. Úvod do sociologie výchovy : její vznik, vývoj a problematika. Vyd. 2., rozš. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1971, 181 s. URL info
  • BLÁHA, Arnošt Inocenc. Sociologie dětství. 4. vyd. V Brně: Komenium, 1948, 237 s. info
Výukové metody
přednáška, seminář
Metody hodnocení
písemná zkouška
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2001, jaro 2002, jaro 2003, jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020.