UZB007 Kompendium pro učitele

Filozofická fakulta
jaro 2016
Rozsah
1/1. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Kateřina Trnková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Roman Švaříček, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Bohumíra Lazarová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Karla Brücknerová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Ingrid Procházková, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Milada Rabušicová, Dr. (přednášející)
doc. Mgr. Martin Sedláček, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Bc. Zuzana Šalamounová, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Jiří Zounek, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Rozvrh
Út 10:50–12:25 zruseno D21
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 50 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/50, pouze zareg.: 0/50, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/50
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět Kompendium pro učitele je věnován základním otázkám výchovy a vzdělávání na pozadí nejnovějších trendů a současných problémů školství. Poskytuje přehled o základních tématech pedagogiky a částečně i psychologie. Kurz je rozdělen do tří částí: škola – aktéři – procesy. V první části (škola) se kurz věnuje otázkám historických souvislostí dnešní podoby školy, konceptu střední školy, roli vysoké školy apod. Do druhé oblasti jsou zařazena témata týkající se žáků a učitelů, jako jsou charakteristiky a potřeby dnešních adolescentů, kariérní a studijní dráha studentů SŠ, psychologické aspekty učitelství, motivace k učitelství. Ve třetí oblasti se nacházejí témata týkající se vyučovacího procesu a širších souvislostí vzdělávání, např. studijní výsledky žáků (i v mezinárodním srovnání), organizační učení ve škole, vybrané alternativy ve vzdělávání. Záměrem kurzu je zprostředkovat stávající porozumění a přehled o současné podobě procesů ovlivňujících situaci ve školství a ve školách a také motivovat ke studiu učitelství. Ve výuce bude kladen důraz na formy aktivního a otevřeného učení.
Osnova
  • Osnova: Oblast škola Historické podoby školy Víceletá gymnázia a jejich role v českém vzdělávacím systému Podoby a role vysokoškolského vzdělávání v dnešní společnosti Organizační učení ve škole Komunikace ve škole Oblast aktéři školy Dnešní žáci v základní a střední škole – psychologický pohled (proměny potřeb, hodnot, vztahů, životního stylu apod.) Vzdělávací výsledky českých žáků v základních a středních školách v mezinárodních srovnáních Kariérní a studijní dráha žáků ZŠ a studentů SŠ Motivace pro učitelství Psychologické aspekty učitelství Oblast výchovně vzdělávací procesy Vzdělanostní společnost Současné výzkumy učení ICT ve výuce - v základních a středních školách
Literatura
  • ŠEĎOVÁ, Klára. Humor ve škole. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 189 s. Spisy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity v Brně; č. 412. ISBN 978-80-210-6205-4. Digitální knihovna FF info
  • POL, Milan, Lenka HLOUŠKOVÁ, Bohumíra LAZAROVÁ, Petr NOVOTNÝ a Martin SEDLÁČEK. Když se školy učí. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 196 s. ISBN 978-80-210-6130-9. info
  • ŠEĎOVÁ, Klára, Roman ŠVAŘÍČEK a Zuzana ŠALAMOUNOVÁ. Komunikace ve školní třídě. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012, 293 s. ISBN 978-80-262-0085-7. info
  • ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vydání první. Praha: Portál, 2007, 377 stran. ISBN 9788073673130. URL info
  • POL, Milan. Škola v proměnách. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2007, 194 stran. ISBN 9788021044999. info
  • BASL, Josef. (Ne)rovné šance na vzdělání : vzdělanostní nerovnosti v České republice. Edited by Petr Matějů - Jana Straková. Vyd. 1. Praha: Academia, 2006, 411 s. ISBN 8020014004. info
  • PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 3., přeprac. a aktualiz. vy. Praha: Portál, 2005, 481 s. ISBN 807367047X. info
Výukové metody
Přenáška je vždy spojena se seminární částí. Úkolem studentů je přečíst na daný seminář odborné články umístěné v e-learningovém prostředí a diskutovat o nich během seminární výuky.
Metody hodnocení
Písemný test s pěti otevřenými otázkami z povinné literatury, přednášek a seminárních textů. Otázky mají za účel prověřit porozumění dané látce, schopnost aplikovat poznatky na podobnou oblast a schopnost kriticky posoudit jednotlivé teorie. Pro úspěšné absolvování kurzu je nutné získat nejméně 66 % bodů z celkového hodnocení testu.
Informace učitele
Pro studenty (nejen) kombinovaného studia je připravena e-learningová podpora v e-learningovém prostředí FF MU - ELF. Studentům jsou zde k dispozici materiály k jednotlivým vyučovaným tématům (prezentace, texty, odkazy na zdroje). E-learningového prostředí umožňuje i e-diskuse k jednotlivým tématům a textům, k dispozici je „úschovna“ prací („odevzdávárna úkolů“). Tyto možnosti jsou při výuce standardně využívány a ELFová podpora je průběžně doplňována a inovována. Studenti v průběhu studia plní celou řadu úkolů, diskutují k zadaným textům, mají za úkol vyhledávat texty k jednotlivým tematickým celkům, které jsou diskutovány na seminářích (konzultacích). V rámci samostudia mají za úkol prostudovat zadanou publikaci a diskutovat její obsah prostřednictvím ELFu. Ostatní studenti tak získávají přehled o odborné literatuře a mohou se k diskusím připojit. Elfové prostředí je uzavřenou platformou pro studenty a vyučující MU, na požádání poskytneme vstupní heslo pro „hosta“ systému.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2000, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021.