FF:UZB007 Kompendium pro učitele - Informace o předmětu
UZB007 Kompendium pro učitele
Filozofická fakultajaro 2016
- Rozsah
- 1/1. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Kateřina Trnková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Roman Švaříček, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Bohumíra Lazarová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Karla Brücknerová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Ingrid Procházková, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Milada Rabušicová, Dr. (přednášející)
doc. Mgr. Martin Sedláček, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Bc. Zuzana Šalamounová, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Jiří Zounek, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Út 10:50–12:25 zruseno D21
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 50 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/50, pouze zareg.: 0/50, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/50 - Mateřské obory/plány
- Anglický jazyk a literatura (angl.) (program FF, B-FI)
- Anglický jazyk a literatura (program FF, B-FI) (5)
- Anglický jazyk a literatura (program FF, B-GE)
- Anglický jazyk a literatura (program FF, B-GK)
- Anglický jazyk a literatura (program FF, B-HS)
- Anglický jazyk a literatura (program FF, B-MA)
- Anglický jazyk a literatura (program FF, B-TV)
- Český jazyk a literatura (program FF, B-FI) (4)
- Český jazyk a literatura (program FF, B-HS)
- Český jazyk a literatura (program FF, B-MA)
- Český jazyk se specializací počítačová lingvistika (program FF, B-FI)
- Čeština pro cizince (program FF, B-FI)
- Dějiny starověku (program FF, B-HI)
- Dějiny starověku (program FF, B-HS)
- Dějiny umění (program FF, B-HS)
- Dějiny umění (program FF, B-OT) (3)
- Estetika (program FF, B-HS)
- Estetika (program FF, B-OT) (2)
- Filozofie (program FF, B-HS)
- Filozofie (program FF, B-PH) (5)
- Francouzský jazyk a literatura (program FF, B-FI) (5)
- Francouzský jazyk a literatura (program FF, B-HS)
- Historie (program FF, B-GE)
- Historie (program FF, B-GK)
- Historie (program FF, B-HI) (5)
- Historie (program FF, B-HS)
- Hudební věda (program FF, B-HS)
- Hudební věda (program FF, B-OT) (5)
- Italský jazyk a literatura (program FF, B-FI) (3)
- Italský jazyk a literatura (program FF, B-HS)
- Latinský jazyk a literatura (program FF, B-FI)
- Latinský jazyk a literatura (program FF, B-HS)
- Německý jazyk a literatura (program FF, B-FI) (3)
- Německý jazyk a literatura (program FF, B-HS)
- Německý jazyk a literatura (program FF, B-TV)
- Pedagogika (program FF, B-HS)
- Pedagogika (program FF, B-PD) (5)
- Pedagogika (program FF, B-TV)
- Portugalský jazyk a literatura (program FF, B-FI) (3)
- Portugalský jazyk a literatura (program FF, B-HS)
- Psychologie (program FF, B-PS) (2)
- Religionistika (program FF, B-HS)
- Religionistika (program FF, B-PH) (5)
- Ruský jazyk a literatura (program FF, B-FI) (3)
- Ruský jazyk a literatura (program FF, B-HS)
- Ruský jazyk a literatura (program FF, B-TV)
- Ruština se zaměřením na oblast firemní praxe, služeb a cestovního ruchu (program FF, B-FI) (2)
- Španělský jazyk a literatura (program FF, B-FI) (5)
- Španělský jazyk a literatura (program FF, B-HS)
- Cíle předmětu
- Předmět Kompendium pro učitele je věnován základním otázkám výchovy a vzdělávání na pozadí nejnovějších trendů a současných problémů školství. Poskytuje přehled o základních tématech pedagogiky a částečně i psychologie. Kurz je rozdělen do tří částí: škola – aktéři – procesy. V první části (škola) se kurz věnuje otázkám historických souvislostí dnešní podoby školy, konceptu střední školy, roli vysoké školy apod. Do druhé oblasti jsou zařazena témata týkající se žáků a učitelů, jako jsou charakteristiky a potřeby dnešních adolescentů, kariérní a studijní dráha studentů SŠ, psychologické aspekty učitelství, motivace k učitelství. Ve třetí oblasti se nacházejí témata týkající se vyučovacího procesu a širších souvislostí vzdělávání, např. studijní výsledky žáků (i v mezinárodním srovnání), organizační učení ve škole, vybrané alternativy ve vzdělávání. Záměrem kurzu je zprostředkovat stávající porozumění a přehled o současné podobě procesů ovlivňujících situaci ve školství a ve školách a také motivovat ke studiu učitelství. Ve výuce bude kladen důraz na formy aktivního a otevřeného učení.
- Osnova
- Osnova: Oblast škola Historické podoby školy Víceletá gymnázia a jejich role v českém vzdělávacím systému Podoby a role vysokoškolského vzdělávání v dnešní společnosti Organizační učení ve škole Komunikace ve škole Oblast aktéři školy Dnešní žáci v základní a střední škole – psychologický pohled (proměny potřeb, hodnot, vztahů, životního stylu apod.) Vzdělávací výsledky českých žáků v základních a středních školách v mezinárodních srovnáních Kariérní a studijní dráha žáků ZŠ a studentů SŠ Motivace pro učitelství Psychologické aspekty učitelství Oblast výchovně vzdělávací procesy Vzdělanostní společnost Současné výzkumy učení ICT ve výuce - v základních a středních školách
- Literatura
- ŠEĎOVÁ, Klára. Humor ve škole. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 189 s. Spisy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity v Brně; č. 412. ISBN 978-80-210-6205-4. Digitální knihovna FF info
- POL, Milan, Lenka HLOUŠKOVÁ, Bohumíra LAZAROVÁ, Petr NOVOTNÝ a Martin SEDLÁČEK. Když se školy učí. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 196 s. ISBN 978-80-210-6130-9. info
- ŠEĎOVÁ, Klára, Roman ŠVAŘÍČEK a Zuzana ŠALAMOUNOVÁ. Komunikace ve školní třídě. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012, 293 s. ISBN 978-80-262-0085-7. info
- ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vydání první. Praha: Portál, 2007, 377 stran. ISBN 9788073673130. URL info
- POL, Milan. Škola v proměnách. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2007, 194 stran. ISBN 9788021044999. info
- BASL, Josef. (Ne)rovné šance na vzdělání : vzdělanostní nerovnosti v České republice. Edited by Petr Matějů - Jana Straková. Vyd. 1. Praha: Academia, 2006, 411 s. ISBN 8020014004. info
- PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 3., přeprac. a aktualiz. vy. Praha: Portál, 2005, 481 s. ISBN 807367047X. info
- Výukové metody
- Přenáška je vždy spojena se seminární částí. Úkolem studentů je přečíst na daný seminář odborné články umístěné v e-learningovém prostředí a diskutovat o nich během seminární výuky.
- Metody hodnocení
- Písemný test s pěti otevřenými otázkami z povinné literatury, přednášek a seminárních textů. Otázky mají za účel prověřit porozumění dané látce, schopnost aplikovat poznatky na podobnou oblast a schopnost kriticky posoudit jednotlivé teorie. Pro úspěšné absolvování kurzu je nutné získat nejméně 66 % bodů z celkového hodnocení testu.
- Informace učitele
- Pro studenty (nejen) kombinovaného studia je připravena e-learningová podpora v e-learningovém prostředí FF MU - ELF. Studentům jsou zde k dispozici materiály k jednotlivým vyučovaným tématům (prezentace, texty, odkazy na zdroje). E-learningového prostředí umožňuje i e-diskuse k jednotlivým tématům a textům, k dispozici je „úschovna“ prací („odevzdávárna úkolů“). Tyto možnosti jsou při výuce standardně využívány a ELFová podpora je průběžně doplňována a inovována. Studenti v průběhu studia plní celou řadu úkolů, diskutují k zadaným textům, mají za úkol vyhledávat texty k jednotlivým tematickým celkům, které jsou diskutovány na seminářích (konzultacích). V rámci samostudia mají za úkol prostudovat zadanou publikaci a diskutovat její obsah prostřednictvím ELFu. Ostatní studenti tak získávají přehled o odborné literatuře a mohou se k diskusím připojit. Elfové prostředí je uzavřenou platformou pro studenty a vyučující MU, na požádání poskytneme vstupní heslo pro „hosta“ systému.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2016, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2016/UZB007