VH_06 Kontrapunkt

Filozofická fakulta
jaro 2017
Rozsah
1/1/0. 3 kr. (plus 1 za zk). Doporučované ukončení: k. Jiná možná ukončení: zk.
Vyučující
prof. PhDr. Miloš Štědroň, CSc. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Vladimír Maňas, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jan Karafiát
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Rozvrh
Po 12:30–14:05 N41
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kontrapunkt je jednosemestrální cyklus přednášek zakončený kolokviem prostřednictvím písemného testu. Studenti se v tomto předmětu dovědí specifika vokální a instrumentální polyfonie v renesanční a barokní éře. V rámci těchto historických období se seznámí se základními stavebními prostředky jako je imitace, proporce, modalita, atd. Také se seznámí s hudebními formami, v nichž se tyto prostředky používaly - kánon, moteto, madrigal, passacaglia, fuga aj.
Osnova
  • Úvod do kontrapunktu: základní pojmy a terminologie
  • Prerekvizity: intervaly a mody - jejich klasifikace
  • Kantofirmální techniky: 1:1, 2:1, 4:1, 3:1, 6:1 a synkopický kontrapunkt
  • Imitační techniky: druhy imitace
  • Kontrapunktické figury
  • Instrumentální techniky: volný a převratný kontrapunkt
  • Fuga - analýza a exemplifikace technik
Literatura
    povinná literatura
  • HŮLA, Zdeněk: Nauka o kontrapunktu (Praha, Editio Supraphon 1985).
  • FUX, Johann Joseph. Gradus ad Parnassum, oder, Anführung zur regelmäßigen musikalischen Composition. Translated by Lorenz Christoph Mizler. Hildesheim: Georg Olms Verlag, 2008, 197 s. ISBN 9783487052090. info
  • ZARLINO, Gioseffo: The Art of Counterpoint (anglický překlad III. dílu spisu Le Institutioni Harmoniche 1558; 2. vyd., Londýn 1976).
    doporučená literatura
  • ŠÍN, Otakar: Nauka o kontrapunktu, imitaci a fuze (Praha 1936).
  • SIMPSON, Christopher: A Compendium of Practical Music in Five Parts (druhé vydání 1667, reprint Oxford 1970).
  • MARPURG, Friedrich Wilhelm: Handbuch bey dem Generalbasse und der Composition (sv. I–III, 1755–58).
  • MORLEY, Thomas: An Plain and Easy Introduction to Practical Music (London 1597, reprint London 1952).
  • LA MOTTE, Diether de. Kontrapunkt : ein Lese- und Arbeitsbuch. 1. Aufl. Leipzig: VEB Deutscher Verlag für Musik, 1985, 374 s. info
  • Der freie Satz (Variant.) : Kontrapunkt und Fuge im freien (modernen) Tonsatz einschließlich Chorkomposition. info
Výukové metody
teoretická příprava k cvičením, cvičení, příprava pomocí e-learningu
Metody hodnocení
Kurs bude ukončen písemným testem.
Další komentáře
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
Kurz probíhá v rámci projektu č. CZ.1.07/2.2.00/28.0044 Inovace uměnovědných studijních oborů na Filozofické fakultě MU, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Viz. www.phil.muni.cz/music/opvk.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2000, jaro 2001, jaro 2002, jaro 2003, jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, podzim 2016, jaro 2018, podzim 2018, jaro 2019.