FF:DPS003 Obecná a alt. didaktika - Informace o předmětu
DPS003 Školní didaktika
Filozofická fakultajaro 2018
- Rozsah
- blokově. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Roman Švaříček, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Jiří Zounek, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Karla Brücknerová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Ingrid Procházková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Bc. Zuzana Šalamounová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jana Navrátilová, DiS., Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Pá 2. 3. 12:30–15:45 N51, Pá 16. 3. 12:30–15:45 N51, Pá 13. 4. 12:30–15:45 N51, Pá 11. 5. 12:30–15:45 N51
- Předpoklady
- DPS002 Základy pedagogiky || UZB002 Základy pedagogiky
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: !UZB003 - Mateřské obory/plány
- Doplňující pedagogické studium (program FF, C-CV) (2)
- Učitelství anglického jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-SS)
- Učitelství estetické výchovy pro střední školy (program FF, N-SS)
- Učitelství francouzského jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-SS)
- Učitelství historie pro střední školy (program FF, N-SS)
- Učitelství německého jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-SS)
- Učitelství pedagogiky pro střední školy (program FF, N-SS)
- Učitelství španělského jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-SS)
- Učitelství základů společenských věd pro střední školy (program FF, N-SS)
- Cíle předmětu
- Kurz poskytuje přehled o základních problémech přípravy, realizace a řízení vyučování. Nejprve budou studenti seznámeni s otázkami a problémy přípravy vyučování: stanovení cílů výuky, výběr učiva, volba vyučovacích metod a didaktických prostředků. Dále se budeme zabývat realizací vyučování, tedy zejména řízením výuky: stanovení pravidel, pozitivní motivace žáků, ne/kázeň, řešení konfliktů. Diskutováno bude i téma hodnocení, a to nejen žáků, ale i učitelů a zejména rozvoj jejich sebekritické reflexe. Předpokládá se aktivní zapojení studentů v seminářích, formulace vlastních názorů na řešení výchovně-vzdělávacích situací.
- Osnova
- 1. Didaktika: vymezení, předmět, struktura, obecná a školní, předmětové, různá pojetí
- 2. Teorie vzdělávání
- 3. Didaktické cíle: klasifikace, formulace, práce s cíli ve výuce
- 4. Kurikulum: vymezení, druhy kurikula, kurikulární reforma
- 5. Učivo: struktura, analýza učiva, učební úlohy
- 6. Didaktické principy/zásady
- 7. Fáze výuky, vyučovací hodina
- 8. Příprava na výuku
- 9. Didaktické prostředky: tradiční a moderní
- 10. Metody a formy výuky: základní klasifikace, charakteristiky jednotlivých metod
- 11. Učitel a žák jako činitelé výuky
- 12. Hodnocení, klasifikace a zkoušení žáků
- 13. Poruchy učení
- Literatura
- povinná literatura
- KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika. Olomouc: Univerzita Palackého, 2000, 178 s. ISBN 8070679204. info
- Moderní vyučování. Edited by Geoffrey Petty, Translated by Štěpán Kovařík. 1. vyd. Praha: Portál, 1996, 380 s. ISBN 80-7178-070-7. info
- SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2007, 322 s. ISBN 9788024718217. URL info
- neurčeno
- BERTRAND, Yves. Soudobé teorie vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 247 s. ISBN 80-7178-216-5. info
- CANGELOSI, James S. Strategie řízení třídy :jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. 1. vyd. Praha: Portál, 1994, 289 s. ISBN 80-7178-014-6. info
- KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele : cesty k lepšímu vyučování. Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. 2. vyd. Praha: Portál, 2004, 155 s. ISBN 8071789658. info
- PASCH, Marvin. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině :jak pracovat s kurikulem. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 416 s. ISBN 80-7178-127-4. info
- ŠEĎOVÁ, Klára, Roman ŠVAŘÍČEK a Zuzana ŠALAMOUNOVÁ. Komunikace ve školní třídě. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012, 293 s. ISBN 978-80-262-0085-7. info
- RODRIGUEZOVÁ, Veronika, Radek MARUŠÁK a Olga KRÁLOVÁ. Dramatická výchova v kurikulu současné školy. Vyd. 1. Praha: Portál, s.r.o., 2008, 128 s. ISBN 978-80-7367-472-4. URL info
- Výukové metody
- Kurz kombinuje bloky přednášek, seminářů a dílen. Je organizován do dvou paralelních seminárních skupin (dopolední a odpolední), docházka je povinná.
- Metody hodnocení
- Informace o nezbytných úkolech jsou poskytovány na první hodině a také v ELFu, ISu. Předmět je ukončen závěrečným testem.
- Informace učitele
- Rozvrh je k dispozici na webových stránkách Ústavu pedagogických věd.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2018, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2018/DPS003