FAV326 Festivalová dramaturgie

Filozofická fakulta
jaro 2018
Rozsah
0/0/4. 5 kr. Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: kz.
Vyučující
Mgr. Kateřina Šardická (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Jiří Voráč, Ph.D.
Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Patrycja Astrid Twardowska
Dodavatelské pracoviště: Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Rozvrh
St 17:30–19:05 U34
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 10 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/10, pouze zareg.: 0/10, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/10
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
V květnu 2018 se v Brně uskutečnil 1. ročník mezinárodního televizního festivalu Serial Killer, který je primárně zaměřen na seriálovou fikční tvorbu na evropském trhu. Seminář je koncipován jako součást přípravných prací i realizace festivalu. Cílem kurzu je seznámit studenty s praktickým fungováním programového oddělení festivalu a jeho organizační strukturou na pozici rešeršéra/posudkáře. Předmětem činnosti budou rešerše a posudky televizní seriálové produkce zemí střední a východní Evropy. Předpokládá se základní orientace v problematice seriálové televizní tvorby, analytické myšlení, schopnost pracovat samostatně i v týmu, výborná znalost anglického jazyka slovem i písmem (schopnost vyhledávat informace v anglických textech, porozumění anglicky mluvenému i psanému slovu). Znalost dalšího jazyka je velkou výhodou, ne však podmínkou. Jde o projektový kurz, jehož cílem je realizace praktické výuky v rámci festivalové praxe, která studentům umožňuje aplikovat teoretické znalosti a sbírat pracovní zkušenosti. Kurz zahrnuje dvě samostatné linie v přípravné a realizační fázi festivalu: a) Přípravná fáze – rešerše a posudky: náplní jsou rešerše a vyhledávání informací pro programové oddělení festivalu. Studenti dle pokynů programového oddělení během několika měsíců před začátkem festivalu zpracovávají tabulky s relevantními informacemi o aktuální seriálové tvorbě (obsah seriálů, kontakty na tvůrce, ohlasy kritiky, ocenění, podmínky produkce), hodnotí jejich formální a obsahovou kvalitu, a následně píší posudky vybrané tvorby a pomáhají programovému týmu s dramaturgickým rozhodováním při výběru soutěžních seriálů. Tato linie zahrnuje zhruba 3 měsíce průběžné práce dle zadání. b) Realizační fáze – stáž: druhým nepovinným a nekreditovaným výstupem je odborná stáž v programovém oddělení festivalu. Očekává se samostatnost a osobní zájem o práci v oddělení. Tato linie zahrnuje každodenní stáž o délce 1 měsíce těsně před a během festivalu
Výstupy z učení
Po absolvování kurzu je student schopen:
Porozumět problematice festivalu.
Orientovat se v oblasti současné evropské seriálové tvorby.
Osvojit si dovednosti rešeršéra a pečlivou práci s informacemi ze zahraničních zdrojů.
Dokázat se zapojit do debaty o televizních žánrech a formátech.
Aktivně se zapojit do práce na festivalu.
Osnova
  • Teoretická a organizační příprava.
  • Rešerše televizní seriálové produkce.
  • Rešerše informačních zdrojů (převážně cizojazyčných).
  • Dramaturgické posudky seriálové tvorby pro potřeby výběru do soutěže.
  • Spolupráce na vytváření soutěžní sekce a případně dalších festivalových sekcí.
  • Stáž v programovém oddělení a případně v dalších festivalových odděleních.
Literatura
    povinná literatura
  • ORLEBAR, Jeremy. Kniha o televizi. Translated by Helena Bendová. 1. vyd. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění, 2012, 213 s. ISBN 9788073312466. info
    doporučená literatura
  • Iluminace : časopis pro teorii, historii a estetiku filmu = the journal of film theory, history, and aesthetics. Iluminace : časopis pro teorii, historii a estetiku filmu = the journal of film theory, history, and aesthetics. Praha: Národní filmový archiv, 2014, roč. 26, č. 1. ISSN 0862-397X. info
  • Global television formats : understanding television across borders. Edited by Tasha G. Oren - Sharon Shahaf. 1st pub. New York: Routledge, 2012, xii, 392. ISBN 9780415965453. info
  • CRISELL, Andrew. A study of modern television : thinking inside the box. Houndmills, Basingstoke, Hampshire: Palgrave Macmillan, 2006, xi, 184. ISBN 0333964098. info
  • The historian, television and television history. Edited by Graham Roberts - Philip M. Taylor - Nicholas Pronay. Luton: University of Luton Press, 2001, ix, 181. ISBN 1860205860. info
  • MULLAN, Bob. Consuming television : television and its audience. 1st pub. Oxford: Blackwell Publishers, 1997, 245 s. ISBN 063120234X. info
Výukové metody
Práce v týmu. Rešerše a posudky. Praktické úkoly spojené s fungováním programového oddělení festivalu.
Metody hodnocení
Podmínkou absolvování kurzu je účast a písemné výstupy:
a) účast – 3 měsíce,
b) průběžné rešerše každý týden o rozsahu cca 5.400 znaků,
c) posudky na jednotlivé seriály o rozsahu 1.800 znaků.
Stáž v programovém oddělení může být po domluvě s vyučujícími kreditově hodnocena jako výstup z předmětů FF:FAVBop01 Odborná praxe I nebo FF:FAVBop02 Odborná praxe II nebo FF:FAVBop03 Odborná praxe III.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, jaro 2019.